شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ , 5 Oct 2024
جالب است ۰
سرنوشت اقتصاد دیجیتال در پس ابرهای انتخابات

الکامپ 1403 به پایان رسید

الکامپ 1403 در سایه انتخابات و با شعار «همه باهم برای اقتصاد دیجیتال» از نهم تا دوازدهم تیرماه برگزارشد.
الکامپ 1403 در سایه انتخابات و با شعار «همه باهم برای اقتصاد دیجیتال» از نهم تا دوازدهم تیرماه برگزارشد.
 
به گزارش افتانا، بیست‌و‌هفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی‌ (الکامپ) با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی حکیم جوادی، رئیس سازمان نصر کشور روز نهم تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد. افتتاحیه این نمایشگاه بدون سخنرانی مقامات دولتی و خصوصی و تنها با بریدن روبان قرمز توسط وزیر ارتباطات آغاز به کار کرد. این مراسم در سایه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که به دور دوم هم کشیده شد و اخبار و حواشی آن بر الکامپ این دوره سایه افکند. فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال هم انتقادات جدی نسبت به زمان برگزاری نمایشگاه داشتند و زمان آن را عامل کاهش تعداد بازدیدکنندگان می‌دانستند. هم‌زمانی با رویدادهای انتخاباتی و گرمای هوا. البته به‌گفته برگزارکنندگان این رویداد با توجه به اینکه تقویم نمایشگاه‌ها تا پایان سال بسته شده است چاره‌ای نبود و باید میان برگزار نشدن این دوره در سال جاری و یا برگزاری آن در اوج جریان انتخابات ریاست جمهوری یکی را برمی‌گزیدند.
 
امنیت سایبری‌ها در الکامپ
تعدادی از شرکت‌های امنیت فناوری اطلاعات در الکامپ 1403 حضور داشتند تا ضمن معرفی محصولات و خدمات خود، از تازه‌‌ترین تولیدات و خدمات خود رونمایی کنند. شرکت‌هایی مانند امن‌پردازان کویر (APK)، بهین‌راهکار، پیام‌پرداز، مهندسی تحقیق و توسعه ارتباط پانا، فناوری اطلاعات، رجاء،  داده‌پردازان دوران، امن افزار گستر شریف و تعدادی دیگر در سالن ۶ و سالن‌های دیگر حضور داشتند.
 
در این دوره الکامپ، جای بسیاری از شرکت‌های فعال این حوزه خالی است. شرکت‌های ارائه‌دهنده و پشتیبانی‌کننده محصولات خارجی مانند کسپرسکی و مک‌آفی و ... و شرکت‌های تولیدکننده محصولات داخلی مثل PAM و DLP و فایروال. هزینه دلاری حضور برای شرکت‌های تولید محصولات بومی بسیار بالاست و علی‌رغم تهدیدات فراوانی که کشور از ناحیه امنیت سایبری می‌بیند و خساراتی که متحمل می‌شود، حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه اندک است.
 
خارجی‌ها در الکامپ
در رویداد الکامپ 1403، مهمانانی از کشورهای مختلف ازجمله روسیه، لبنان، چین، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، یمن، ارمنستان و هند حضور داشتند. مذاکرات مهمانان خارجی با شرکت‌های ایرانی با هماهنگی خانه نوآوری و فناوری ایران انجام شد و تفاهم‌نامه‌های متعددی هم به امضا رسید. در نمایشگاه امسال به حوزه‌هایی مانند بازی‌سازی، هوش مصنوعی، سلامت دیجیتال، مدیریت ارتباط با مشتریان، اینترنت، مراکز داده، اینترنت اشیا و هوشمندسازی توجه ویژه‌ای شده بود.
 
مقامات در الکامپ
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در صحبت‌های خود با خبرنگاران ضمن انکار مجدد محدودیت‌های اینترنتی، ادعایی درباره توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مطرح کرد و گفت که توسعه زیرساخت‌ها در دولت سیزدهم به اندازه ۳۰ سال قبل بوده است. زارع‌پور اظهار داشت: در ابتدای دولت متاسفانه زیرساخت‌های ارتباطی به‌طور متناسب توسعه پیدا نکرده بودند، اما دولت سیزدهم زیرساخت‌ها را به اندازه ۳۰ سال قبل توسعه داد. این شاخص اکنون ۶۴ ترابیت بر ثانیه است و آی‌پی کشور از ۲۸ به ۵۶ رسیده است.
 
سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، هم به نمایشگاه سر زد و از پاویون دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت این حوزه قرار گرفت و طی آن، خدمات ارائه شده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ازجمله سامانه خودنویس و سامانه هوشمند مدیریت زمین، توسط محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، معرفی شد.
 
در روز دوم از بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکامپ، محمد جواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه از این نمایشگاه بازدید داشت. او هدف خود را از حضور در نمایشگاه،  بها دادن و شناختن و  باور کردن استعدادهای جوان، توصیف و تاکید کرد نباید جوانان را محدود کرد تا برای کار کردن مجبور به ترک کشور شوند.
 
سعید جلیلی یکی از کاندیداهای انتخابات ساعت ۸ صبح در روز پایانی الکامپ وارد نمایشگاه بین‌المللی تهران شد و با فعالان اقتصاد دیجیتال کشور نشستی برگزار کرد. پس از ورود خبرنگاران به این نشست از آن‌ها خواسته شد به عکس‌گرفتن اکتفا کنند و سؤالی نپرسند. او پس از این نشست، سری به غرفه یکی از اپراتورهای تلفن همراه زد و بدون پاسخ به سؤالات خبرنگاران، نمایشگاه را ترک کرد جلیلی طی نشست ضمن دادن وعده ۱۰ برابر کردن سرعت اینترنت موبایل و ۵۰ برابر کردن سرعت اینترنت ثابت، گفت:  اصل بر استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است. جاده همیشه باید باز باشد اما یک روزی هم شاید برف باشد و بگویند آهسته حرکت کنید.
 
پرونده بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ با شعار «همه باهم برای اقتصاد دیجیتال» در شرایطی بسته شد که فعالان این حوزه با چالش‌های مختلفی از اینترنت بی‌کیفیت تا محدودیت‌های متعدد قانونی و موانع زیرساختی مواجه هستند.
 
 
کد مطلب : 22297
https://aftana.ir/vdcbz5b5.rhb59piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی