شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ , 5 Oct 2024
جالب است ۰
آیا کناره‌گیری گروه‌های هکری فقط یک بازی استراتژیک است

هکرهای IRLeaks خداحافظی کردند

گروه هکری IRLeaks پس از سرقت اطلاعات فراوان از پلتفرم‌های محبوب و باج زیادی که بابت اطلاعات بیست بانک‌ ایرانی به جیب زد اکنون خبر داد که به دلیل سیاست‌های جدید تلگرام و نبود جایگزین مناسب برای همیشه به فعالیت خود پایان داده است.
گروه هکری IRLeaks پس از سرقت اطلاعات فراوان از پلتفرم‌های محبوب و باج زیادی که بابت اطلاعات بیست بانک‌ ایرانی به جیب زد اکنون خبر داد که به دلیل سیاست‌های جدید تلگرام و نبود جایگزین مناسب برای همیشه به فعالیت خود پایان داده است.
 
به گزارش افتانا، گروه هکری IRleaks اعلام کرد که به کار خود پایان داده‌است. این گروه یک پست با این مضمون در کانال تلگرامی خود منتشر کرد: «با توجه به سیاست‌های جدید تلگرام مبنی بر همکاری مستقیم با دولت‌ها جهت ارائه اطلاعات کاربران این شبکه و همچنین نبودن جایگزین مناسب، تصمیم بر آن گرفتیم که فعالیت گروه را برای همیشه متوقف کنیم. از این لحظه هر گونه فعالیتی با نام #IRLeaks مسلما اسکم است و مرتبط با ما نخواهد بود. دیتای بیمه، تپسی و حج که تا پیش از این تصمیم قابل خرید بودند، دیگر فروخته نخواهد شد.»


 
با گسترش اینترنت و رشد فناوری‌هایی بر بستر آن، هکرها نیز با اهداف و روش‌های رو به رشد و تحول خود همواره جهان را شگفت‌زده می‌کنند. برخی از این گروه‌ها تأثیرات جدی بر شرکت‌ها، دولت‌ها و زیرساخت‌های حیاتی می‌گذارند؛ آثاری که گاهی می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. اما با گذر زمان، بسیاری از این گروه‌ها به دلایل مختلف، از جمله فشارهای قانونی، دستگیری اعضا یا دلایل استراتژیک، به فعالیت خود پایان داده‌اند.
 
برخی از گروه‌های هکری مطرح جهان که فعالیت خود را متوقف کردند
گروه هکری LulzSec
LulzSec یکی از گروه‌های هکری معروف بود که به شکل طنزآمیز و برای تفریح، حملات سایبری گسترده‌ای انجام داد. این گروه سال 2011 با حمله به سایت‌هایی چون سونی، PBS و سیا (CIA) مشهور شد.
پس از ۵۰ روز فعالیت شدید، در ژوئن ۲۰۱۱، این گروه اعلام کرد که کار خود را به پایان رسانده و انحلال می‌یابد. برخی از اعضای آن دستگیر شدند، اما برخی دیگر به فعالیت‌های هکری خود در قالب گروه‌های دیگر ادامه دادند.
 
شاخه‌های فرعی Anonymous
Anonymous که یک جنبش هکری غیرمتمرکز است از اواسط دهه 2000 پا به عرصه گذاشت. این گروه از ابتدا به عنوان یک گروه واحد فعالیت نمی‌کرد، اما برخی شاخه‌های آن عملیات‌هایی را انجام دادند که منجر به جدایی و انحلال شاخه‌های فرعی شد. آنها به عملیات «آکوپای وال استریت» و کمپین‌های گسترده علیه دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ مشهورند. شاخه‌های فرعی این گروه بارها اعلام انحلال کردند، اما خود جنبش، همچنان فعالیت می‌کند. برخی از شاخه‌های آن به‌خصوص پس از دستگیری رهبران کلیدی، دچار افت شدند.
 
گروه TeaMp0isoN
گروه هکری بریتانیایی TeaMp0isoN طی سال‌های 2010 تا 2012 برای حملاتش علیه پلیس و دولت بریتانیا شناخته شده بود. TeaMp0isoN به دلیل حملات هدفمند علیه سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ، توجه زیادی را به خود جلب کرد و در آوریل ۲۰۱۲، اعضای گروه اعلام کردند که فعالیت‌های هکری خود را متوقف کرده و به تلاش‌های انسان‌دوستانه و آگاهی‌رسانی در مورد امنیت سایبری روی آورده‌اند.
 
گروه Shadow Brokers
هکرهای Shadow Brokers به دلیل دسترسی به ابزارهای هکری که توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) توسعه داده شده بود، شناخته شدند. نام این گروه در سال 2016 بر سر زبان‌ها افتاد. این گروه ابزارهایی را که از Equation Group، یکی از واحدهای هکری وابسته به NSA، سرقت کرده بود در اینترنت منتشر کرد.

این گروه در سال 2017 در وبلاگ خود نوشت که از فعالیت‌های خود دست خواهد کشید و از این به بعد درگیر عملیات فروش ماهانه ابزارهای هکری نخواهد بود. گفته می‌شود که فشار دولت‌ها و احتمال دستگیری اعضا باعث این تصمیم شد.
 
گروه REvil
REvil یکی از گروه‌های هکری بزرگ باج‌افزاری بود که حملات گسترده‌ای به شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان انجام داد. این گروه در حمله به JBS و Kaseya بسیار شناخته شده است و در فاصله سال‌های 2019 تا 2021 فعال بودند.
در سال ۲۰۲۱، پس از فشار دولت‌های بزرگ از جمله آمریکا و دستگیری برخی از اعضای گروه، REvil اعلام کرد که فعالیت خود را متوقف می‌کند. اما همچنان گمانه‌زنی‌هایی در مورد ادامه فعالیت برخی از اعضای گروه به صورت مستقل وجود دارد.
 
چرا یک گروه هکری به کار خود پایان می‌دهد؟
در مورد اینکه چه عواملی باعث می‌شوند یک گروه هکری پایان فعالیت‌هایش را اعلام کند و یا اینکه منحل شود دلایل مختلفی می‌توانند دخیل باشند:

فشارهای قانونی: دستگیری اعضای کلیدی یا تحقیقات گسترده پلیس منجر به توقف فعالیت گروه‌ها می‌شود.
فشارهای بین‌المللی: گاهی همکاری‌های بین‌المللی دولت‌ها برای مقابله با جرایم سایبری منجر به انحلال گروه‌های هکری می‌شود.
اختلافات داخلی: برخی گروه‌ها به دلیل اختلافات داخلی در استراتژی‌ها و اهداف، تصمیم به انحلال می‌گیرند.
کاهش انگیزه: پس از مدتی، برخی گروه‌ها تصمیم می‌گیرند که فعالیت‌های خود را متوقف کنند و وارد مسیرهای قانونی یا انسانی شوند.
 
در هر صورت، حتی با منحل شدن یک گروه‌ هکری و یا اعلام پایان کار آن، تهدیدهای سایبری همچنان ادامه دارند و همواره گروه‌های جدیدی پا به عرصه می‌گذارند. حتی همان گروه منحل‌شده، می‌تواند با نام و هویتی جدید در جایی دیگر و به شکلی نو، سر برآورد و با ترفندهای جدیدی که در آستین دارد به دردسرسازی‌های بزرگ و کوچک خود برای جوامع و دولت‌ها ادامه بدهد.
 
این گمانه در مورد هکرهای IRleaks هم قابل تصورخواهدبود؛ گروه هکری که یک روز با این نام، بر سر زبان‌ها افتاد و مدعی بیرون کشیدن گستره وسیعی از اطلاعات مردم از قلب پلتفرم‌های پرطرفداری همچون اسنپ‌فود، تپسی و اتاقک شد و به سازمان‌های دولتی همچون سازمان حج و زیارت نفوذ کرد و سرانجام با درنوردیدن بیست بانک ایرانی، باج بزرگی از شرکت توسن به جیب زد و حالا  در یک پست کوتاه اعلام کرد: پایان فعالیت گروه IRLeaks برای همیشه!
 
 
 
کد مطلب : 22478
https://aftana.ir/vdcc40qi.2bqim8laa2.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی