چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
جالب است ۰
در ششمین کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی مطرح شد

از شبکه ملی اطلاعات تا چالش‌های مراکز داده

در ششمین کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور، ضمن بررسی تکالیف در نظر گرفته‌شده در شبکه ملی اطلاعات از چهار سند راهبردی رونمایی شد.
در ششمین کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور، ضمن بررسی تکالیف در نظر گرفته‌شده در شبکه ملی اطلاعات از چهار سند راهبردی رونمایی شد.

به گزارش افتانا، در نخستین روز کنفرانس زیر ساخت اطلاعاتی کشور که ۳۰ و ۳۱ مردادماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد از چهار سند مرتبط با این حوزه رونمایی شد.

سند راهبردی توسعه رایانش ابری جمهوری اسلامی، سند الزامات طراحی و توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، سند الزامات طراحی و توسعه قطب مراکز داده و همچنین سند اصول حاکم بر خدمات مراکز داده و خدمات ابری سندهایی بودند که رونمایی شدند.

سید محمد رضوی‌زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور، گفت: یکی از پروژه‌ها و اهداف اصلی وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات است که بر اساس سند طرح کلان بخش اصلی زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی، مراکز داده، خدمات ابری و توزیع محتوا مباحث اصلی است که در کشور مد نظر است. در کنار این موارد، مباحث امنیتی، اقتصادی و.... نیز دنبال می‌شود که همه این عوامل بر فعالیت‌هایی که بر روی این پروژه می‌شود تأثیر‌گذار است.

رضوی‌زاده گفت: شبکه ملی اطلاعات معروف به شبکه ملی ارتباطات است و در پژوهشگاه تلاش می‌کنیم بتوانیم مرکزی ایجاد کنیم که همه تلاش‌گران این حوزه دور هم جمع شوند تا با استفاده از پتانسیل‌هایی که در کشور وجود دارد به حوزه Ict کشور کمک کنیم.

وی در ادامه گفت: سوالاتی را می‌توان مطرح کرد که نمی‌دانیم پاسخی برای اینها وجود دارد یا خیر به طور مثال ظرفیت کل مراکز داده در کشور چقدر است، مصرف توان برق کل مراکز داده چقدر است، آیا همه مراکز داده دارای استاندارد هستند، امنیت چقدر جدی گرفته می‌شود، آیا برنامه‌ای در نظر گرفته می‌شود که چقدر به ایجاد دیتاسنتر نیاز است، تقاضا برای خدمات ابری طی ۵ سال آینده چگونه است، آیا بسترهای ارتباطی برای مراکز داده فراهم است و بسیار سوال دیگر مطرح است. در پژوهشگاه تلاش کردیم به این سوالات پاسخ دهیم و یک تصویر درست از فضای فعلی کشور و نقشه راه برای حرکت در چند سال آینده ترسیم کنیم.

دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات نیز در این کنفرانس، توسعه نظام ارزیابی مراکز داده و خدمات ابری کشور را از اقدامات اساسی در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات دانست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ساماندهی خدمات مراکز داده را ضروری دانست و در خصوص جزئیات آن گفت: ارتقای کیفیت فیزیکی مراکز داده، ساماندهی مراکز داده ابری و ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی و توسعه آنها از جمله موارد قابل توجهی است که باید در ساماندهی خدمات مراکز داده مورد توجه قرار بگیرند.

وی درباره موارد اصلاح زیست‌بوم خدمات مراکز داده در کشور بیان کرد: رعایت استانداردهای فنی و فرهنگی، رعایت ضوابط نظارتی و امنیتی، داشتن تعرفه منصفانه و پایبندی به اصول پدافند غیرعامل در اصلاح زیست‌بوم خدمات مراکز داده و توسعه آنها حائز اهمیت هستند و نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.
به اعتقادخوانساری، گستردگی خدمات و زنجیره ارزش مراکز داده نیازمند وجود بازیگران متعددی در طیف‌های گوناگون است که اعم از نهادهای مجاز ارزیابی اعتبار و صدر گواهینامه، مدیران احراز صلاحیت شده، مراکز مجاز آموزش ممیزان، آزمایشگاه‌های ارزیابی و مدرسان مجاز است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در خاتمه از تحولات و اقداماتی که به‌زودی در حوزه توسعه نظام ارزیابی مراکز داده محقق خواهد ش، خبر داد و گفت: به زودی سامانه ثبت نظرات مشتریان خدمات داده با هدف اخذ بازخورد مشتریان در پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی خواهد شد که افزایش کیفیت این مراکز را به دنبال دارد. هم‌چنین متقاضیان ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز داده به زودی قادر خواهند بود، درخواست خود را به صورت الکترونیکی ثبت نمایند. در راستای ادامه بروز تحولات در این حوزه، درگاه ثبت‌نام ارزیابی مراکز داده به درگاه ملی مجوزها متصل خواهد شد و ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز داده دولتی را نیز آغاز خواهیم کرد.

حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات، هم با اشاره به این که در حوزه تنظیم‌گری، گام‌های بلندی برداشته شده است، بیان کرد: کارکردهای اصلی تنظیم‌گری به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل حمایت از حقوق کسب و کارها، مشتریان و حقوق عامه است. بخش دوم کارکرد تنظیم‌گری در راستای استانداردسازی خدمات ارائه شده با هدف ارتقای کیفیت خدمات و توسعه بازار تعریف شده است و تمرکز اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز از ابتدای فعالیت تا کنون معطوف به همین کارکرد است. اخرین کارکرد نیز به ریل‌گذاری در جهت رشد بازار، نوآوری و خدمات نوین تعلق دارد.
 
منکرسی در تشریح ارکان اصلی مشارکت در تنظیم‌گری فناوری اطلاعات گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سه ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند که وظایف سیاستگذاری و نظارت، اجرا و پیاده‌سازی، بررسی علمی و پژوهشی را به عهده دارند.همچنین وی، تنظیم‌گری حوزه فناوری اطلاعات کشور را دارای دو بازو دانست که شامل برنامه‌‌ریزی و طراحی و بخش اجرایی و نظارت است و توسط پژوهشگران و متخصصان و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و فعالان بخش خصوصی به حرکت درمی‌آید. در خاتمه، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات از بروز تحولات مثبت در حوزه کسب‌وکارها، سکوها و پیام‌رسان‌های داخلی اظهار امیدواری کرد.

 هدف از برگزاری این کنفرانس دو روزه هماهنگی و همرسانی بازیگران و ذی‌نفعان مختلف زیست‌بوم زیرساخت اطلاعاتی از تجهیزات فعال و غیرفعال مراکز داده گرفته تا فراهم‌کنندگان انواع خدمات ابری در کشور و تلاش برای رفع مشکلات پیش روی صنعت بوده است و نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده و خدمات ابری، برنامه توسعه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مراکز داده و خدمات ابری، بومی‌سازی مراکز داده و خدمات ابری ازجمله محورهای این کنفرانس دوروزه بودند.
 
 
 
کد مطلب : 21297
https://aftana.ir/vdca0unu.49n6o15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی