جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
جالب است ۰
سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوان شناسایی و ساماندهی فراهم کنندگان خدمات ابری کشور را منتشر کرد.
سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوان شناسایی و ساماندهی فراهم کنندگان خدمات ابری کشور را منتشر کرد.
 
به گزارش افتانا، سازمان فناوری اطلاعات ایران، با توجه به اهمیت و نقش حیاتی خدمات ابری در اقتصاد کشور و لزوم برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی و ارزیابی و زمینه‌سازی توسعه فراهم‌کنندگان این خدمات در کشور، بر اساس الزامات اسناد بالادستی و اهداف و تکالیف قانونی و در راستای حمایت از حقوق ارائه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان خدمات ابری، برای شناسایی و سامان‌دهی تمامی فراهم‌کنندگان خدمات ابری کشور فراخوان داد.

بنابراین فراخوان، همه ایجادکنندگان و ارائه‌دهندگان انواع خدمات ابری می‌توانند برای آگاهی از نحوه صدور مجوز فعالیت در قالب فرایند‌های صدور شناسنامه از روز 18 اردیبهشت‌ماه 1402 با مراجعه به درگاه سازمان فناوری اطلاعات ایران با ثبت درخواست ارزیابی نسبت به صدور تاییدیه اقدام کرده و اسناد فراخوان شناسایی و سامان‌دهی ارائه دهندگان خدمات ابری را دریافت و نسبت به تکمیل و ارسال اطلاعات مورد نیاز مطابق پرسشنامه و روال تعیین‌شده اقدام کنند.
 
در این راستا اشخاصی که نسبت به راه‌اندازی خدمات ابری اقدام کرده و با ارائه هر نوع خدمات ابری، ترکیب خدمات هم‌مکانی با خدمات میزبانی، مرکز داده مجازی و سایر سرویس‌های قابل ارائه در فضای ابری در داخل و یا خارج از کشور می‌‌پردازند، مشمول دریافت شناسنامه و در صورت تمایل به استفاده از حمایت‌های مندرج در این فراخوان مشمول اخذ شناسنامه ارزیابی و سامان‌دهی می‌شوند.
 
شرکت‌هایی که موفق به اخذ شناسنامه ارزیابی می‌شوند متناسب با امتیاز مندرج در شناسنامه از این حمایت‌ها برخوردار خواهند بود:
  • اتصال رایگان به مراکز IXP   شرکت ارتباطات زیرساخت (مفاد بند 8 مصوبه شماره 4 جلسه شماره 310 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات)
 
  •  فراهم شدن امکان خرید خدمات مراکز داده غیردولتی توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی دارای تأییدیه از سوی وزارت (سازمان فناوری اطلاعات ایران) بر اساس مفاد بند 2 ماده 24 مصوبه شماره یک جلسه بیست و چهارم شورای اجرایی فناوری اطلاعات (دستورالعمل اجرایی و الزامات فنی موضوع بند «و» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱)
 
  •  معرفی شرکت‌های دارای شناسنامه ارزیابی خدمات ابری به سکوهای مشمول کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به منظور استفاده از بستر ابری آنها با رعایت قوانین مربوطه(موضوع ماده 5  آیین نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال تصویب‌نامه شماره ۱۴۲۱۸۰/ت۶۰۵۱۱ک مورخ 1401/08/10هیئت وزیران)
 
  •  معرفی شرکت‌های دارای شناسنامه ارزیابی خدمات ابری به کمیته وام‌های وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور توسعه و ارتقا زیرساخت خدمات ابری شبکه ملی اطلاعات کشور با رعایت قوانین مربوطه) به استناد ردیف 11 جدول شماره 2 فهرست اقدامات کلان ماده  5 سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورایعالی فضای مجازی)
 
ارزیابی بر اساس تعدادی شاخص اصلی شامل اطلاعات عمومی سازمان، اطلاعات زیرساخت فیزیکی، اطلاعات زیرساخت فناوری اطلاعات و زیر شاخص‌ها ارائه‌ شده است. روند ارزیابی بر اساس خودارزیابی ارائه شده توسط شرکت‌های متقاضی آغاز می‌شود. اطلاعات خودارزیابی باید به همراه مستندات و ادله لازم برای صحت سنجی موارد تکمیل شده بر اساس شاخص‌های این مستند، توسط شرکت‌ها ارائه شود. علاوه بر صحت‌سنجی اطلاعات تکمیل شده در خوداظهاری شرکت‌‌ها، شاخص‌های کلیدی خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها توسط تیم کارشناسان فنی، به صورت مجزا ارزیابی می‌شود.
 
مراحل ثبت نام و تکمیل و ارسال اطلاعات
        
- ثبت‌نام شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی در سامانه payam.iran.ir و بارگذاری نامه درخواست شناسنامه و ارزیابی خدمات ابری
        - اخذ نام کاربری و کلمه عبور و ورود به سامانه توسط نماینده و انتخاب گزینه شبکه ملی اطلاعات و ثبت درخواست جدید
          - انتخاب گزینه شناسنامه و ارزیابی فراهم کنندگان خدمات ابری و تکمیل فرم‌های مربوطه
          - بارگذاری فرم‌های تکمیل شده همراه با درج امضا و مهر شرکت
          - ارسال فیزیکی اصل نامه و فرم‌های بارگذاری شده به دبیر‌خانه سازمان فناوری اطلاعات ایران (معاونت سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات)

متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس 88115691-021 یا پست الکترونیکی idc@ito.gov.ir با سازمان در ارتباط باشند.
 
 
کد مطلب : 20748
https://aftana.ir/vdcaa0nu.49nwy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی