تلفيق اينترنت با تلفن همراه در تلفنهاي هوشمند ويژگيهاي جديدي به جوامع امروز و روابط آن افزوده است.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، يکي از امکاناتي که اين تلفنها در اختيار افراد قرار دادهاند استفاده از اپليکيشنهايي است که با آنها ميتوان از طريق اينترنت به برقراري ارتباط پرداخت. اينگونه به نظر ميرسد که شبکههاي پيامرسان موبايلي به سبب دسترسي آسان و فراگير بودن به يکي از ارکان جداييناپذير زندگي ما تبديل شدهاند. اين شبکهها که به اصطلاح عامه، بخشي از شبکههاي اجتماعي محسوب ميشوند، نقش بسيار بزرگي در کسبوکار، تغييرات اجتماعي و تغيير سبک زندگي مردم ايفا ميکنند. براي بررسي اين شبکهها در وهله اول بايد به اين سوالات پاسخ بدهيم که شبکههاي اجتماعي چيستند؟ و چه ويژگيهايي دارند؟ آيا اين شبکههاي موبايلي يا همان پيامرسانها را ميتوان شبکههاي اجتماعي عنوان کرد؟ چه نيازي به مديريت اين شبکهها هست؟ و سوالات ديگري از اين قبيل که در اين پرونده سعي شده است در حد امکان بهدنبال پاسخي براي آنها باشيم.
در تعريف عموميتر شبکههاي اجتماعي متشکل از افراد (يا سازمانها) تعريف ميشوند که توسط يک يا چند نوع از علایق و وابستگيهاي مشترک به هم گره خوردهاند. وابستگيهايي مثل دوستي، خويشاوندي، منافع مشترک، تبادل مالي، علاقه خاص به يک موضوع باورهاي مشترک ، دانش و هنر و ... .
اهميت شبکههاي اجتماعي در جامعهشناسي مدرن
تجزيه و تحليل شبکههاي اجتماعي و تحليل تئوريهاي موجود نشان ميدهد که اصليترين نکته در هر شبکهاي، روابط است بنابراين تجزيه و تحليل اين روابط در جامعهشناسي مدرن بسيار پر اهميت جلوه ميکند.
بهعنوان مثال در بين نظريهپردازان علم ارتباطات، مانوئل کاستلز جامعهشناس اسپانيايي، حوزههاي جامعهشناسي شهري، مطالعات سازماني، مطالعات فضاي مجازي، جنبشهاي اجتماعي، جامعهشناسي فرهنگ و اقتصاد سياسي را در کنار هم مطالعه ميکند تا يک تحليل بينرشتهاي از جهان پيچيده رسانهاي شده امروز به دست دهد، اين شبکهها را محصول همگرايي سه فرآيند تاريخي ميداند. اولين فرايند که از آن بهعنوان انقلاب اطلاعات نام برده ميشود؛ درنتيجه پيشرفت عظيم فناوري اطلاعات بود. دومين فرايند تجديد ساختار سرمايهداري و اقتصاد متکي به برنامهريزي بود و سومين فرايند مهم، نهضتهاي فرهنگي دهه ۱۹۶۰ بود.
کاستلز معتقد است جوامعي که با اين شبکهها درگيرند ويژگيهاي خاصي دارند. بهعنوان مثال اقتصادي فراگير شده است که شرکتها و بنگاههاي اقتصادي را وادار ميسازد براي رقابت بيش از هر زمان ديگري به دانش و اطلاعات و تکنولوژيهاي جديد وابسته باشند و در اين بين شبکههاي اجتماعي نقش مهمي در انتقال و افزايش اطلاعات ايفا ميکنند. همچنين روابط بين کارگر و کارفرما تغيير کرده است.
کاستلز ميگويد حتي خود اين شبکهها هم ميتوانند نقش اقتصادي بگيرند. يعني در درون اين شبکههاي اجتماعي فعاليت اقتصادي نيز بهتدريج بسط و گسترش مييابد و شبکههاي اجتماعي مختلف سعي ميکنند ديگر شبکههاي اجتماعي را در خود حل کرده يا نابود کنند و در اين مسير از فعاليتهاي اقتصادي و تبليغات شرکتها سود ميجويند.
لزوم تخصصي کردن شبکههاي اجتماعي
هماکنون سـايتهاي شبکههاي اجتماعي، بعـد از پورتالهـاي بزرگي مثل ياهـو و موتورهاي جسـتوجويي مثل گوگل، پراستفادهترين خدمت اينترنتي بهشـمار ميروند. بسـياري از نهادهاي مختلف جهاني و اينترنتي با اهـداف گوناگون که مهمترين آنها تجاري و تبليغاتي اسـت، دسـت به راهاندازي شـبکههاي اجتماعي زده يا درصدد خريد سهام مهمترين شـبکههاي