پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ , 12 Sep 2024
جالب است ۰

سرانجام داستان نوکیای ایرانی چه شد

استفاده از نام برند نوکیا برای شرکت آتیلا همراه آیهان مجاز نیست
رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی دستور داد مجوز شرکت آتیلا همراه آیهان که گوشی موبایل با نشان تجاری «نوکیا» تولید می‌کند، باطل شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی دستور داد مجوز شرکت آتیلا همراه آیهان که گوشی موبایل با نشان تجاری «نوکیا» تولید می‌کند، باطل شود.
 
به گزارش افتانا، طبق نامه رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت، فعالیت شرکت آتیلا همراه آیهان با برند تجاری نوکیا موضوعی است که باید جلوی تولید آن گرفته شود. در متن آمده است: «با توجه به استعلام دریافتی از معاون محترم رئیس قوه قضاییه و رئیس محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دستیار محترم وزیر و مدیر کل غرب اروپا وزارت امور خارجه در مورد عدم مجوز بهره‌برداری از سوی شرکت نوکیا برای شرکت آتیلا همراه آیهان لطفا دستور فرمایید با عنایت به اینکه نشان تجاری تجارت مستند به مکاتبات فوق طبق قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ مورد حمایت قانون در ایران است، اقدامات لازم جهت جلوگیری از ادامه استفاده شرکت مذکور با شناسه ملی ۱۴۰۰۹۳۱۳۰۲۸ از علامت نوکیا در فرایندهای مربوطه سامانه جامع تجارت به عمل آید.»


 
این ماجرا از اوایل سال 1402 آغاز شد. زمانی که نامه‌ سفیر فنلاند به وزیر صمت و وزیر امور خارجه کشور منتشر شد. وی در این نامه درباره تولید گوشی‌های دکمه‌ای با استفاده از نام نوکیا و بدون اجازه از این شرکت واکنش نشان داده بود و تاکید داشت که تشخیص آن از محصولات واقعی نوکیا برای مصرف‌کننده عادی ممکن نیست. عباس علی آبادی، وزیر صمت هم اعلام کرده بود که در صورت اثبات تقلبی بودن محصولات نوکیا، وزارت صمت اقدامات لازم را برای جلوگیری از فروش و واردات این کالا را انجام خواهد داد و پرونده به دستگاه‌های مرتبط ارجاع خواهد شد.
 
اواخر سال گذشته محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت درباره این موضوع گفته بود: «اگر محصول استاندارد باشد، می‌تواند مجوز تولید دریافت کند و نمی‌توانیم از آن‌ها بپرسیم که چگونه تحریم را دور زده‌اند. با توجه به شرایط تحریمی، اگر شرکت تولیدکننده نوکیا در ایران مجوزهای لازم را اخذ کند، استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست. این موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است. البته طبق مصوبه دولت قبلی، الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحدهای تولیدی، با توجه به شرایط تحریم برداشته شده است. بنابراین اگر به هر دلیلی این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از سایر کشورها تهیه کنند. استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد، تقلب نیست.»
 
از سوی دیگر، وکیل شرکت نوکیا، درباره ماجرای نوکیاهای تقلبی به رسانه‌های داخلی گفته بود: «موضوعی که گفته می‌شود این شرکت قطعات را از شرکت رسمی نوکیا، خریداری و وارد ایران می‌کند و با آنها گوشی نوکیا تولید می‌کند، مورد تایید موکل؛ یعنی شرکت نوکیا، نیست. در واقع از طرف شرکت نوکیا مجوزی به این شرکت داده نشده و قطعات به آنها فروخته نشده است. پرونده‌های شکایت از شرکت آتیلا همراه ایهان در جریان دادگاه است و حدود یک سال است که ما متوجه کارهای این شرکت شده‌ایم.»
 
 
 
کد مطلب : 22394
https://aftana.ir/vdcjxte8.uqe8hzsffu.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی