سودابه محمدپور
بانکداری کشور در مسیر مشتریمحوری نیاز به بستر حقوقی مناسب برای استفاده از فضای باز اطلاعاتی موجود در شبکههای اجتماعی و تطبیق با تکنولوژیهای نوین جهانی دارد.
به گزارش مؤسسه دیدهبان آی تی، مهندس عبدالحمید منصوری، مدیرعامل شرکت سامانههای مقیاس بزرگ توسن و مدرس دورههای بانکداری الکترونیک، ضمن بررسی مقوله آینده بانکداری و تاثیر سامانه یکپارچه بانکی (سیب) بر تغییرات سیستم بانکداری کشور درباره روند تحولات بانکداری کشور چنین گفت: کشور ما سیستم بانکداری را سالها پیش منطبق بر سیستمهای غربی وارد کشور کرد. زمانی بانکها بر مبنای فعالیت شعبه محور در مناطق پر جمعیت و پرتردد شعبه زدند که این شعبهها با مکانیزم کدخدامنشانه اداره شد و مدیر شعبه با جامعه و مردم آن محل آشنا بودند و تقریبا با مشتریان در یک جمعیت و در فضایی دوستانه زندگی و کار میکردند. در شروع سیستمها مکانیزه نبود و در دهه۶۰ با رشد فناوری اطلاعات و ورود کامپیوتر در سیستم اداری دنیا و افزایش حجم فعالیتهای بانکی، شعبهها مجبور به استفاده از تکنولوژی در همان چارچوب شعبهای شد؛ یعنی سیستم دستی در همان فضای شعبهای تبدیل به سیستم مکانیزه شد با این تفاوت که فناوری اطلاعات سرعت و دقت را در سطح شعبه بالا برد اما در همان زمان در غرب بانک محوری مطرح بود که ما پس از مدتی آن را با خودپردازها به کشورمان وارد کردیم.
وی ادامه داد: در ابتدا هر خودپردازی متعلق به یک شعبه بود و فرد به سادگی نمیتوانست از خودپرداز یک شعبه به هر میزانی سرویس دریافت کند که این محدودیت را بانکها به خاطر ریسکهای بانکی اعمال میکردند. با فراگیری خودپردازها در جامعه سیستم به سمت این رفت که فرد در هر مکانی سرویس مورد نظر خود را بگیرد و اینجا بود که بانک محوری جاری شد و واحد نظارتی بانکداری کشور نیز به بانکها ابلاغ کرد که یک حساب جاری متمرکز داشته باشند. این بود که با پیگیری دکتر نوربخش این تحول در نظام بانکی کشور در سال ۷۱ فراگیر شد.
مهندس منصوری درباره عدم تمایل مشتریان در ابتدای کار بهدلیل ضعفهای زیرساخت مخابراتی موجود و اختلالات فنی، اظهار داشت: در آغاز این نقصهای فنی موجود بود و بدنه اقتصادی کشور مخصوصا مدیران بانکی نیز با این روند مقابله میکردند؛ چون به دلیل عدم پیوستگی سیستمها روند انجام فرایندها طولانی بود و مدیران سنتگرایی که امروز به آسانی در این فضا کار میکنند آن را برهم زننده نظم بازار میدانستند. امروز مردم وقتی سرویس راحتتری میگیرند آن را معیار فعالیت خود میدانند. کسب و کار خود را با این نظام لحظهای وفق داده چون منفعت آن را دیده است و شاهد بوده که در این سیستم سرعت و اعتماد بالاتر میرود.
وی افزود: امروز در کشور ما فعالیتهای بانکی، کشورمحور شده است؛ یعنی ما در مواردی حتی خیلی بهتر از سایر کشورهای دنیا میتوانیم به صورت لحظهای پول را از حسابی به حساب دیگر انتقال دهیم. این تعامل بین دو فرد روی میدهد بدون اینکه با بانک ارتباط مستقیم داشته باشند و بدین شکل با رفتن به سوی کاهش تعدد حسابهای بانکی به سمت کم کردن بانک محوری میرویم. امروزه عمده فعالیتهای اقتصادی فعالان این حوزه و مردم برای حواله و انتقال پول