محمد مبصری از مدیران کارکشته حوزه امنیت اطلاعات که سال ها با برند کسپرسکی همه جا حاضر بود و حتی توانست چندین سال عنوان مدیر برتر خاورمیانه را کسب کند، دو ماه قبل و تقریبا ناگهانی با شرکت کامگارد خداحافظی کرد.
محمد مبصری از مدیران کارکشته حوزه امنیت اطلاعات که سال ها با برند کسپرسکی همه جا حاضر بود و حتی توانست چندین سال عنوان مدیر برتر خاورمیانه را کسب کند، دو ماه قبل و تقریبا ناگهانی با شرکت کامگارد خداحافظی کرد.
مبصری که از شش سال قبل استقرار در دبی و فعالیت در شرکت کامگارد را همزمان کرده بود، توانست این شرکت اماراتی را به یکی از بازیگران اصلی امنیت آی تی در ایران و خاورمیانه تبدیل کند. کسپرسکی و بعد از آن سایبروم، آیولو، کلاویستر، جی اف آی و گیت پروتکت نام هایی هستند که پس از آن در بازار ایران وارد شدند و هرکدام سهمی را به خود اختصاص دادند.
مبصری پس از کناره گیری از هیئت مدیره کامگارد تقریبا سکوت رسانه ای اختیار کرد که می شد حدس زد در حال برنامه ریزی برای حرکت بعدی است. حالا او با مدیرعاملی یکی از توزیع کنندگان محصولات و راهکارهای امنیتی که EMT نام دارد، بازگشته است. EMT که شرکتی استرالیایی است با آنکه سابقه فراوانی در سطح جهان دارد، اما در خاورمیانه تازه وارد است و حضورش به کمتر از شش ماه می رسد. اما برای تقویت حضور خود راه هوشمندانه را انتخاب کرده و آن به خدمت گرفتن یکی از مدیران باسابقه است. گفتگوی افتانا با وی را بخوانید.
خداحافظی شما با شرکت کامگارد که تقریبا ناگهانی هم بود، باعث حدس و گمان های بسیاری شد. آیا مایلید هم اکنون در این مورد مقداری صحبت کنید؟
مدتی بود تصمیم به جدا شدن از مجموعه کامگارد را گرفته بودم ، و در این خصوص حدود ۶ ماهه گذشته نیز با ریاست هیات مدیره مجموعه مطرح کردم و با اعلام تاریخی از طرف اینجانب توافق نهایی انجام شد، این موضوع هم برای بنده و هم مجموعه بسیار مشکل بود اما نهایتا با توجه به برنامه های توسعه ای که داشتم این امر محقق شد. شایان ذکر است در حال حاضر نیز همکاری نزدیکی را با کامگارد آغاز کرده ایم که در حال توسعه آن نیز هستیم .
شش سال حضور در شرکتی مانند کامگارد که ابتدا در بازار ایران ناشناخته بود و بعد به یکی از نام های اصلی تبدیل شد، چه آموزه هایی را برای شما به همراه داشت؟ این اندوخته ها در سمت جدید به شما چقدر کمک خواهد کرد؟
همانطور که شما اشاره کرده اید، کامگارد نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح منطقه شناخته شده و مطرح می باشد. تجربیات پیش از کامگارد و پس از آن به طور یقین بنده و مجموعه را یاری خواهد کرد و در نهایت رشد و توسعه سریع تری را پیش بینی می کنم، شرکت EMT نیز در سطح اروپا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و آسیا مطرح می باشد و با استفاده از این تجربیات و سابقه درخشان و جهانی مجموعه مسیر توسعه را کوتاهتر می بینم.
شرکت EMT حدود ۴ماه است که در بازار خاورمیانه وارد شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. دلایل این حضور چیست و چقدر مشاوره های شما در این حضور موثر بوده است؟
حدود دو ماه پیش این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرده و بنده در جایگاه مشاور برای بسیاری از محصولات این مجموعه حضور داشتم ، تا اینکه تصمیم به سرمایه گذاری، در شرکت هولدینگ این مجموعه در کشور مالتا گرفتم ، این مجموعه مالکیت تمامی دفاتر EMT را در سراسر جهان دارد، کشورهایی مانند مالزی، اتریش، استرالیا، هنگ کنگ، امارات و فیلیپین را دارا می باشد. همانطور که اشاره شد با مشاوره های اولیه مسیر رشد و توسعه در زمانی کوتاه در سطح منطقه هموار شد.
آیا شرکت EMT می خواهد همانند کامگارد در بازار ایران حضوری گسترده داشته باشد؟ آیا باید منتظر تاسیس دفتر درتهران باشیم؟
در خصوص حضور گسترده بلی اما در باره تائسیس دفتر در حال حاضر خیر، خوشبختانه وفاداری نمایندگان ما را بر این داشت تا ابتدا مسیر توسعه را با هم بررسی کرده و سپس برای ایجاد دفتری در داخل کشور تصمیم گیری شود.
چه محصولات جدیدی را به واسطه EMT در ایران خواهیم داشت؟
در EMT ما فعالیت های خود را به سه گروه تقسیم کرده ایم که حوزه های امنیت، رایانش ابری و مجازی سازی را شامل می شوند. در نتیجه محصولاتی که در حال حاضر بر روی آنها فعالیت می شود شامل محصولات آشنایی مانند آنتی ویروس کسپرسکی، NOD ۳۲ و محصولات جدیدتری همچون آنتی ویروس ایکاروس و راهکارهایی مانند CatBird، Secunia، ۲X و Altaro می باشد. البته در حال امضاء قرارداد با چندین برند جدید نیز هستیم که به زودی اعلام خواهیم کرد.
برای کانال توزیع چه برنامه هایی دارید؟ آیا مشکلاتی که کانال توزیع کامگارد داشت، از قبیل بعضی ناهماهنگی ها؛ در اینجا رفع خواهند شد؟
امور نمایندگی و امور کانال فروش یکی از سخت ترین و پیچیده ترین بخش های کسب و کار است. بنده معتقد هستم کامگارد یکی از بهتربن برنامه های نمایندگی را داشته و دارد. این در ذات کانال فروش و نمایندگی است اما درEMT به منظور به حداقل رساندن این مشکلات در ماه های اول فقط به بررسی و اصلاح زیر ساخت های مربوط به امور نمایندگی خواهیم پرداخت. امیدوارم شرکت هایی که در کانال نمایندگی به ما می پیوندند، این تغییرات را احساس کنند و بهبود امور برایشان ملموس باشد.
آیا فکر می کنید که زمینه همکاری جدیدی را با همکاران سابقتان در شرکت کامگارد خواهید داشت؟ مثلا توزیع برخی محصولات آن شرکت در کانال توزیع جدید خودتان؟
همانطور که مستحضر هستید تعداد شرکت هایی که در زمینه امنیت فعالیت می کنند محدود می باشد ،لذا فعالیت خود را هم با شرکت های همکار قدیم و هم همکاران جدید همواره توسعه خواهیم داد.
و در آخر اینکه تحلیل شما از وضعیت جدید بازار آی تی ایران چیست ؟ آیا ممکن است برندهای بیشتری به بازار وارد شوند؟ برندهایی که سال ها به واسطه تحریم ها امکان حضور در بازار کشورمان را نداشته اند.
شرایط فعلی آینده درخشانی را ایجاد خواهد کرد و در آینده قطعا حضور شرکت هایی که در ایران وارد نشده بودند ، به فکر توسعه فعالیت خود خواهند افتاد. به هرحال فناوری اطلاعات همه ساله در حال توسعه خواهد بود، چرا که وابستگی تمامی صنایع با آی تی روز به روز در حال افزایش است. در نتیجه از ورود شرکت ها و نام های جدید استقبال خواهیم کرد. زیرا هم به توسعه بازار منجر خواهد شد و هم کیفیت بالاتری را برای مشتریان به همراه خواهد داشت.
با سپاس از شما. مطمئنا به زودی اخبار بیشتری را از شما خواهیم شنید. من هم از شما سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانیم با ارائه راهکارهای جدید، امکان انتخاب های بیشتر و بهتری را برای مصرف کنندگان فراهم نماییم.