چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ , 25 Dec 2024
جالب است ۰
گفتگو با آنی خاچیکیان

تعرفه، ساز و کار ی تنظیم کننده است

اختصاصی افتانا
مجری پروژه به غیر از زبان مشترک و استاندارد برای مکالمه و تفهیم و تفاهم نیاز به وسیله ای برای اندازه گیری و پیش بینی کار، مدیریت پیشرفت کار، استخراج هزینه تمام شده و در نهایت محاسبه سود و زیان دارد، تعرفه ها ساز و کار پایه برای این منظور را فراهم می کند.
نیاز پروژه های خدمات امنیتی به برنامه ریزی جامع در زمان و هزینه دست اندر کاران این حوزه را وا داشت تا در راستای شفاف سازی کسب و کار این حوزه اقدام به تعرفه گذاری این خدمات و تبیین چارچوبی منطقی و عادلانه برای خدمات این حوزه نمایند. 

کمیسیون افتا سازمان نظام  رایانه ای به عنوان متولی این امر از دو سال قبل فعالیت هایی جهت تعرفه گذاری این خدمات آغاز نموده و سال گذشته اولین نسخه تعرفه خدمات امنیت را منتشر نمود. با شروع سال جدید نیز این کمیسیون بازنگری هایی را در تعرفه انجام داد که در انتظار نهایی شدن است.
آنی خاچیکیان، مدیرعامل شرکت پویه به توضیح نظرات خود در این خصوص می پردازد که شرح آن را در ادامه می خوانید. 

به نظر شما تعرفه گذاری برای ارائه خدمات امنیت اطلاعات چه فوایدی در بر دارد؟ 

تعرفه گذاری نوعی تدوین استاندارد است. شما استاندارد تفکیک کار به اجزای قابل اندازه گیری را تدوین می کنید و به این وسیله خدمات مورد درخواست را از لحاظ سطح نیاز به نیروی متخصص، حجم کار و قیمت، اندازه گیری و استانداردسازی می کنید. این وسیله ای است که شما بتوانید هزینه ها، در آمد ها، تخصیص منابع، مدیریت کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار را برنامه ریزی کنید. 

تعرفه گذاری در تعریف و قیمت گذاری پروژه ها چه کمکی به کارفرما می کند؟ 

در دنیای تجارت لازم است هم فروشنده بداند چه چیزی و با چه مشخصات و قیمتی می فروشد و هم خریدار باید مطلع باشد چه چیزی می خرد، با خرید آن چقدر از مشکلاتش مرتفع می شود، مشخصات سرویس چگونه خواهد بود و چقدر ارزش افزوده برایش ایجاد خواهد کرد تا بتواند بهترین خرید را بنا بر هزینه و فایده داشته باشد. با توجه به این مطلب لازم است زبان مشترک و استاندارد اندازه گیری مشترکی بین خریدار و فروشنده ایجاد گردد تا این مکالمه بتواند موثر واقع شود. 

تعرفه گذاری چگونه به پیمانکار در انتخاب و اجرای پروژها کمک می کند؟
 

مجری پروژه به غیر از زبان مشترک و استاندارد برای مکالمه و تفهیم و تفاهم نیاز به وسیله ای برای اندازه گیری و پیش بینی کار، مدیریت پیشرفت کار، استخراج هزینه تمام شده و در نهایت محاسبه سود و زیان دارد، تعرفه ها ساز و کار پایه برای این منظور را فراهم می کند. 

تغییرات تعرفه ها در سال جاری نسبت به سال گذشته شامل چه مواردی هستند؟ 

به غیر از بازنگری هایی که درخصوص هزینه ها صورت گرفته، مواردی که در آن کمبودهایی احساس می شد نیز مورد بررسی قرارداده شدند و بعضا تکمیل گردیدند. به عنوان نمونه راهکارهایی برای محاسبه هزینه خذمات نیروهایی که به صورت تمام وقت در سایت مشتری مستقر هستند، اندیشیده شد.

چه ضمانت اجرایی برای استفاده از این تعرفه ها وجود دارد؟ 

در حال حاضر وزارت بازرگانی درصدد است تعرفه های ارائه شده را به عنوان یک مرجع قیمت گذاری اعلام نماید ولی متاسفانه هنوز به صورت همگانی مورد ارجاع قرار نگرفته اند. به نظر من وجود برای توسعه در کلیه کسب و کارها استاندارد مورد نیاز است لذا به نفع کلیه ذی نفعان است که در تدوین، بهتر شدن و اجرایی شدن آن استاندارد سهیم باشند. 

نقش سازمان فناوری اطلاعات در قانونی شدن این تعرفه ها را چطور ارزیابی می کنید؟
 

سازمان فناوری نیز به عنوان یکی از ذی نفعان این تعرفه ها و همچنین رگولاتور حوزه فاوا لازم است نقش نظارتی و حاکمیتی خود را ایفا کند. با اعلام تعرفه یکسان از سوی سازمان نظام صنفی رایانه ای و سایر ذی نفعان عرصه خدمات رایانه ای و کسب اجماع با زبان استاندارد مکالمات، ارتباط موثرتر برقرار و زمینه برای توسعه در کشور هموارتر شده و انگیزه برای تدوین استانداردهای کاری دیگر قوی تر خواهد شد.
کد مطلب : 5396
https://aftana.ir/vdce.o8nbjh8xp9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی