یکی از اهداف اصلی شرکت مخابرات برای ارائه این سرویس، کمک به مستاجران است. طبیعتا افراد مستاجر به راحتی یک فرد که صاحب خانه است نمیتوانند درخواست به دریافت سرویس اینترنتی را بدهند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی تلهکام ۲۰۱۲ (صنایع مخابراتی و اطلاعرسانی) بود که شرکت مخابرات از چند سرویس و خدمات جدید خود رونمایی کرد. یکی از این سرویسها، ارائه اینترنت آن هم از نوع اعتباری بود.
به گزارش افتانا(پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، این سرویس براساس اظهارات مسوولان مخابراتی به منظور پاسخگویی به نیاز مشترکان تهرانی که مستاجر هستند راهاندازی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگیها و مزیتهای این سرویس با سمیعالله صادقی، معاون فنی و مهندسی شرکت مخابرات استان تهران، گفتوگویی انجام دادهایم که میخوانید.
سرویس اینترنت اعتباری چه ویژگی و مزایایی برای کاربران اینترنت دارد؟ اینترنت اعتباری یا حجمی، سرویس جدیدی نیست. هزینهاي که بابت این سرویس از کاربران اینترنت دریافت میکنیم میتواند به دو صورت باشد. هزینه ثابت، یعنی برای این سرویس اینترنت با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت ارائه میشود و کاربر چه از سرویس استفاده کند و چه نکند باید هزینه آن را پرداخت کند، اما در روش دوم که اعتباری یا حجمی نام دارد. به اندازه استفاده سرویس، از کاربر هزینه دریافت میشود. این سرویس مانند روش پرداخت هزینههایی است که کاربران برای استفاده از تلفن ثابت خود پرداخت میکنند. در واقع در روش اعتباری به طور مثال کاربر به صورت پیشپرداخت ۱۰ گیگ اینترنت از شرکت مخابرات خریداری میکند و هزینه آن را پرداخت میکند و در صورت تمام شدن این اعتبار مجددا میتواند درخواست دریافت سرویس را به مراکز مخابراتی خود بدهد.
چه عواملی باعث شد که شرکت مخابرات تصمیم به ارائه اینترنت اعتباری بگیرد؟ یکی از اهداف اصلی شرکت مخابرات برای ارائه این سرویس، کمک به مستاجران است. طبیعتا افراد مستاجر به راحتی یک فرد که صاحب خانه است نمیتوانند درخواست به دریافت سرویس اینترنتی را بدهند.
این گروه باید مدارک گوناگونی از جمله رضایت صاحبخانه، رضایت صاحب خط تلفن و... را تهیه و به مراکز مخابراتی خود یا شرکتهای اینترنتی خصوصی ارائه کنند، که گاهی تهیه این مدارک به دلیل در دسترس نبودن صاحبخانه غیرممکن میشود. به عقیده من نباید یک شهروند ایرانی با چنین مشکلاتی برای دریافت یک سرویس اینترنتی مواجه باشد، بلکه باید شرایط به صورتی فراهم شود که فرد با ارائه یک کارت ملی نیز بتواند سرویس مورد نیاز خودش را تهیه کند. بنابراین مخابرات تصمیم گرفته است با شناسیایی خود فرد متقاضی و دریافت مدارکی مانند کپی کارت ملی، دریافت سرویس اینترنت پرسرعت را برای افراد مستاجر نیز آسان کند. دریافت این مدارک در واقع مشکل حقوقی را که در این زمینه مطرح است نیز برطرف میکند.
گاهی مواقع برخی مستاجران به دلیل عدم پرداخت به موقع صورت حساب اینترنتی خود، صاحبخانه یا صاحب خط را با مشکل مواجه میکنند برای حل این مشکل چه پیشبینی را در نظر گرفتهاید؟ برای جلوگیری از همین مشکل، سرویس از نوع اعتباری برای مستاجران در نظر گرفته شده است. یعنی کاربر به صورت پیش پرداختی میتواند در یک مدت زمان مشخص از اینترنت پرسرعت مخابرات استفاده کند. به این صورت که در همان ابتدای ارائه سرویس، هزینه اینترنت پرسرعت از فرد گرفته میشود و اگر هم مدت زمان سرویس به پایان برسد، به صورت خودکار اینترنت وی قطع میشود.
از این به بعد کاربران مستاجر فقط میتوانند از سرویس اعتباری اینترنت پرسرعت استفاده کنند؟ خیر. این سرویس تنها یک راهحل برای کم کردن مشکل مستاجرانی است که به صاحبخانه یا صاحب خط دسترسی ندارند. در غیر این صورت افراد به دلخواه میتوانند از سرویس عادی یا اعتباری اینترنت مخابرات استفاده کنند. ذکر این نکته هم ضروری است که اینترنت اعتباری در آینده نزدیک به نام خود شخص میشود. یعنی این سرویس مانند یک خط تلفن ثابت به فرد انتقال داده میشود.
هزینه و تعرفه سرویس اعتباری اینترنت پرسرعت به چه صورت است؟ آیا تفاوت تعرفهای بین سرویس اعتباری و عادی وجود دارد؟ یکی از مشکلاتی که شاید گسترش این سرویس را دچار مشکل کرده باشد به موضوع تعرفه آن بازمیگردد. در حال حاضر یک تعرفه کلی برای این سرویس در نظر گرفته شده که روی سایت مخابرات هم درج شده است. اما این تعرفه هنوز نهایی نشده و باید بازنگری از سوی مخابرات و سازمان تنظیممقررات و ارتباطات رادیویی روی آن صورت بگیرد. همچنین هنوز ما شروع به آموزش بخش امور مشترکان شرکت مخابرات برای ارائه این سرویس نکردهایم. در واقع همین بازنگری روی تعرفه و آموزش پرسنل مخابراتی، سبب تاخیر در پیشروی کار شده است.
بازنگری روی تعرفه در چه زمینهای باید صورت بگیرد؟ باید با دقت زیادی روی مساله تعرفه بررسی انجام دهیم تا نه حق مشتریانمان ضایع شود و نه ما متحمل پرداخت ضرری شویم.
پس این سرویس در حال حاضر در اختیار تمامی شهروندان کشور قرار نگرفته است؟ خیر، استفاده از این سرویس در حال حاضر تنها در منطقه ۷ تهران امکانپذیر است. در واقع ما این منطقه را به عنوان منطقه آزمایشی انتخاب کردیم تا بتوانیم قبل از ارائه گسترده سرویس، مشکلات احتمالی ارائه آن را پیدا کنیم. در حال حاضر هم سیستم فنی ارائه سرویس اینترنت اعتباری به صورت کامل در تمامی مراکز مخابراتی آماده است، اما به دلیل نهایی نشدن تعرفه، کاربران باید کمی برای دریافت این سرویس صبر کنند.
آیا سرعت سرویس اینترنت اعتباری شرکت مخابرات برای کاربران خانگی مستاجر، با همان محدودیت ۱۲۸ کیلوبیت همراه است؟ براساس قوانین موجود در کشور، کاربران خانگی تنها میتوانند از اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت استفاده کنند، اما افرادی که خواهان سرعت بیشتری هستند. مانند دانشجویان، پژوهشگران و... میتوانند با ارائه مدارک لازم به مراکز مخابراتی خود، درخواست افزایش سرعت اینترنت را داشته باشند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که سرویس اعتباری، از نظر سرعت، کیفیت بهتری نسبت به سرویس اینترنت عادی دارد.
در صورت نهایی شدن تعرفه سرویس اینترنت اعتباری، نحوه دریافت سرویس به چه شکلی خواهد بود؟ در ابتدا کاربران باید با داشتن مدارک لازم برای دریافت یک خط اینترنت پرسرعت شامل کپی کارت ملی، کپی خط تلفن و... به مراکز مخابراتی منطقه خود مراجعه کنند. پس از پایان مراحل ثبت نام، به کاربران یک نام کاربری و رمز عبور داده میشود که از طریق آن باید به سایت tci.ir مراجعه و از طریق همین سایت، به بانکهایی که در آن حساب دارند متصل شوند و حساب اینترنتی خود را شارژ کنند. به عنوان آخرین سوال، پیشبینی شما برای ارائه نهایی این سرویس چه زمانی خواهد بود؟ در آیندهای نزدیک اینترنت اعتباری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اگر هم موفق به نهایی کردن تعرفه این سرویس نشویم به صورت موقت و با در نظر گرفتن یک تعرفه میانی، سرویس اینترنت اعتباری را در اختیار کاربران قرار خواهیم داد.
من اینترنت اعتباری گرفتم. از نظر هزینه به هیچوجه بصرفه نیست. حتی منطقی هم نیست.
برای نوع پس پرداخت برای 256 کیلوبیت 12500 تومان باید پرداخت کنی. برای نوع پیش پرداخت یا همون اعتباری برای 4 گیگابایت حجم با همون سرعت دوباره 12500 می گیرن.
سایت مخابرات رو هم که نگو. افتضاح فقط با اینترنت اکسپلورر کار میکنه. طراحیش مزحرفه. هیچ اطلاعاتی هم نمیده.