اوایل مردادماه امسال روزنامه فناوران اطلاعات نخستین بار از فیلترینگ بخش گوگل ادوردز (Adwords) و درپی آن از دست رفتن امکان درج تبلیغ در گوگل برای شرکتهای ایرانی خبر داد. در همان گزارش هم اعلام شد که با وجود پیگیریهای خبرنگار ما هیچکدام از مسوولان این حوزه نه تنها پاسخگوی دلیل این کار نشدند بلکه هرکدام به نوعی از خود سلب مسوولیت کردند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، ساعت ۱۵ روز یکشنبه دوم مردادماه ۱۳۹۱ تبلیغات کلیکی گوگل در ایران فیلتر شد. طيف گستردهاي از شرکتهاي فناوري اطلاعات در حالي نسبت به فيلترينگ سرويس تبليغات گوگل در کشور و زيانهاي مالي خود معترضاند که کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه به عنوان تنها مرجع تصميمگير در حوزه فيلترينگ از پاسخگويي در این زمینه طفره ميرود. ضمن اینکه هنوز هيچ راهحل جايگزيني براي ادامه تبليغات اينترنتي شرکتهاي IT درنظر گرفته نشده و عملا کار بسیاری از این شرکتها با چالش روبه رو شده است.
تنها دلیل عنوان شده
بیشتر شرکتهای این حوزه فکر میکردند که دلیل اصلی فیلتر این بخش از سوی ایران، شیطنتهای اخیر گوگل در درج نام کامل خلیج فارس در نقشههای خود بوده است، ولی در روزهای اخیر با پیگیری شرکتها دلیل اصلی فیلتر این بخش خارج شدن ارز از کشور اعلام شده است. این در حالی است که به عقیده فعالان کسب و کار تبلیغات، رقم ارزی که از سوی مسوولان اعلام شده، در مقابل ارز و سودی که وارد کشور شده کاملا ناچیز به حساب میآید.
براساس این گزارش، اخیرا آمارهایی از مقامات دولتی مبنی بر درآمد هنگفت گوگل از بابت تبلیغات کلیکی آن در ایران مطرح شده است و مسوولان در مصاحبههای اخیر این رقم را تا حدود ۴۴۳ میلیارد تومان تخمین زدهاند.
علی حکیم جوادی، رییس سازمان فناوری اطلاعات در سخنانی اعلام کرده که براساس نتایج تحقیقات به عمل آمده از سوی مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی، مشخص شده که کل سود موتور جست وجوی گوگل در سال ۲۰۱۱ درحدود ۳۶ میلیارد دلار بوده که سود این موتور جست و جو از کاربران ایرانی، ۴۴۳ میلیارد تومان - البته با قیمت دلار ۱۶۰۰ تومانی - تخمین زده شده است.
براین اساس هر ایرانی روزانه به طور میانگین پنج بار در گوگل جست و جو میکند و میانگین سالیانه تعداد دفعات جست و جو در گوگل توسط کاربران ایرانی یکهزار و ۸۲۵ بار اعلام شده است.
در این بررسیها مشخص شده که ۴۰ درصد کلیک کاربران ایرانی روی لینکهای تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جستوجو است و ۳/۷ بار تعداد دفعاتی است که کاربران ایرانی در سال بر روی لینکهای