استخدام متخصصان امنیت سایبری، بدون برنامهریزی منسجم، بیفایده است. مدل NICE به سازمانها کمک میکند تا نهتنها نیروهای متخصص را جذب کنند، بلکه مسیر رشد و ارتقای مهارتهای آنها را نیز مشخص کنند.
سطح بلوغ | ویژگیهای سازمان | نقش مدل NICE در ارتقای این سطح |
۱. مقدماتی (Initial) | - امنیت سایبری غیرساختاریافته است - وظایف امنیتی به صورت پراکنده و غیررسمی انجام میشود - هیچ برنامه آموزشی مشخصی برای امنیت وجود ندارد |
-تعریف نقشهای شغلی مشخص در امنیت سایبری -ارائه مسیرهای یادگیری برای کارکنان - استانداردسازی مهارتهای ابتدایی امنیتی IT |
۲. مدیریتشده (Managed) | - سیاستها و فرایندهای امنیتی اولیه تعریف شدهاند - برخی تیمهای امنیتی مستقل وجود دارند، اما هنوز کاملاً هماهنگ نیستند - آموزش امنیت سایبری به صورت محدود و غیرسیستماتیک ارائه میشود |
- ایجاد برنامههای آموزشی مبتنی بر NICE - تدوین شرح وظایف دقیق برای تیم امنیتی - توسعه مسیرهای شغلی مشخص برای متخصصان امنیت |
۳. تعریفشده (Defined) | - امنیت سایبری به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی پذیرفته شده است - نقشهای امنیتی به صورت رسمی تعریف شدهاند فرآیندهای مدیریت ریسک و پاسخ به حوادث اجرا میشوند |
- استانداردسازی مهارتهای امنیتی مطابق NICE - تعریف مسیرهای ارتقای شغلی بر اساس چارچوب NICE - ارزیابی مهارت کارکنان و تعیین شکافهای مهارتی |
۴. مدیریتشده و قابل پیشبینی (Quantitatively Managed) | - سازمان دارای شاخصهای عملکرد امنیتی (KPIs) است - برنامههای آموزشی و مهارتی به صورت مداوم ارزیابی و بهبود مییابند - تیمهای امنیتی با سایر واحدهای سازمان یکپارچه شدهاند |
- ایجاد برنامههای توسعه حرفهای مداوم - استفاده از دادههای ارزیابی مهارت برای بهینهسازی - استخدام اندازهگیری عملکرد تیمهای امنیتی بر اساس متریکهای NICE |
۵. بهینهشده (Optimized) | - امنیت سایبری بهعنوان یک مزیت رقابتی در نظر گرفته میشود - سازمان دارای یک برنامه جامع آموزش و توسعه مهارتهای امنیتی است - فرایندهای امنیتی پیشرفته و خودکار شدهاند |
- ایجاد مسیرهای یادگیری شخصیسازیشده برای کارکنان - استفاده از ابزارهای خودکار برای سنجش مهارتهای امنیتی - یکپارچهسازی امنیت سایبری با استراتژیهای کلان سازمانی |