يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
جالب است ۰
سازمان ملی هوش مصنوعی، به‌دنبال نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی که در دی ماه سال گذشته صورت گرفت، افتتاح شد.
سازمان ملی هوش مصنوعی، به‌دنبال نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی که در دی ماه سال گذشته صورت گرفت، افتتاح شد.

 
به گزارش افتانا، سازمان ملی هوش مصنوعی افتتاح شد. دوازدهم تیرماه، ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی به تصویب رسیده و ابلاغ شده‌بود. در این ماده واحده تصویب کلیات سند ملی هوش مصنوعی به شورای معین در زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده است که رئیس سازمان هوش مصنوعی به عنوان دبیر آن فعالیت می‌کند. ریاست این شورا برعهده رئیس‌جمهور است و معاون علمی نیز به عنوان نائب‌رئیس در این شورا حضور دارد.
 
سازمان ملی هوش مصنوعی به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تأسیس شده است و انجام امور دبیرخانه این شورا را برعهده دارد. این شورا میزبان تعدادی از وزرا ازجمله ارتباطات، علوم، بهداشت، صمت، تعاون، دفاع، اطلاعات و ارشاد است. علاوه بر این دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس سازمان اداری و استخدامی و رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز در این شورا حضور دارند. تعداد افراد این شورا با حضور دو نفر عضو حقیقی به پیشنهاد دبیر شورا تکمیل می‌شود. مهم‌ترین وظایف این شورا برنامه‌ریزی، راهبری، هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای سند ملی هوش مصنوعی تعیین شده است.
 
محمدسعید سرافراز، دبیر شورا و رئیس مرکز ملی راهبری هوش مصنوعی، درباره اهداف و برنامه‌های این سازمان در زمینه توسعه فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی گفت: در آبان سال گذشته مقام معظم رهبری هدف‌گذاری را در حوزه هوش مصنوعی تبیین کردند که عبارت است از قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ قدرت برتر دنیا در این حوزه. اینکه اکنون رتبه تولید علم ایران ۱۷ است، باید دقیق‌تر بررسی شود چون در چند سال اخیر دو سه پله تنزل درجه داشتیم. در برخی از شاخص‌ها و زیر شاخص‌های هوش مصنوعی مانند انتشار مقالات وضع کشور بهتر است، ولی در حوزه‌های کاربردی وضع خوبی نداریم و بسته به شاخص‌های مختلف رتبه ‌های ۴۰ و ۵۰ و حتی تا رتبه‌های ۹۰ نیز گزارش شده است و البته این شاخص‌ها باید بهبود یابد. بر اساس هدفگذاری درباره قرار گرفتن کشور در میان ۱۰ کشور برتر دنیا، در هیچ یک از شاخص‌های اساسی نزدیک نیستیم. ما در شاخص‌هایی چون نیروی انسانی جزء بهترین کشورهای دنیا هستیم و نیروی انسانی مستعد و تحصیلکرده با قابلیت پژوهش و توسعه فناوری داریم و این جزء نقاط قوت کشور است. ولی هدفگذاری برای قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور برتر نیازمند برنامه‌ریزی منسجمی است. از آبان ۱۴۰۰ که از بیانات مقام معظم رهبری، این هدفگذاری مد نظر کشور قرار گرفت، حرکتی در دولت آغاز شد و در این راستا دو گام اساسی برنامه‌ریزی شد که یکی از این گام‌ها تدوین سند ملی هوش مصنوعی به عنوان نقشه راه کلان برای رسیدن به قله قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور برتر دنیا است.
 
وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در زمینه توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اظهار کرد: ما فرصت‌ها و نیروهای انسانی متخصص بسیار خوبی در کشور داریم و باید از این نیروی انسانی، بهره‌مندی حداکثری را داشته باشیم. دولت با مجموعه‌های مرتبط با آن بزرگ‌ترین بازار برای حوزه هستند. شاید برای برخی مجموعه‌ها این تصور ایجاد شود که این فناوری یک فناوری لوکس است و نیازی به آن ندارند، ولی در آینده نیازمند این فناوری هستند و ما باید از هم‌اکنون اقدام به توسعه شرکت‌ها در این حوزه کنیم و در عین حال بازار را به فناوری نزدیک کنیم.
 
رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی تاکید کرد: در حوزه تجاری‌سازی تصور ما بر این است که باید سرمایه‌گذاری در این حوزه تسهیل شود. بخشی از این سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی است که لازم است مشوق‌هایی برای آن در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی در حوزه هوش مصنوعی حتی قبل از اینکه از سمت بازار کششی ایجاد شود، رغبت به سرمایه‌گذاری داشته باشد. منابع و سرمایه‌های دولتی را باید به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه هدایت کنیم تا این سرمایه‌ها در کنار سرمایه‌های بخش خصوصی قرار گیرند. ما بخش عمده سرمایه‌گذاری در این فناوری را بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دیده‌ایم. فرصتی که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مصوبه هیات وزیران و برنامه هفتم در قالب اعتبار مالیاتی دیده شده است، فرصتی است که در اختیار دولت قرار گرفته تا در قالب بخشیدن مالیات، سرمایه‌های بخش خصوصی را به سمت سرمایه‌گذاری در فناوری هدایت کند.
 
 
 
کد مطلب : 22307
https://aftana.ir/vdcd5s0x.yt0xz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی