يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
جالب است ۰
سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی WSIS-2024 حضور یافت و خدمات دولت هوشمند را نیز به نمایشگاهی در حاشیه این رویداد برد.
سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی WSIS-2024 حضور یافت و خدمات دولت هوشمند را نیز به نمایشگاهی در حاشیه این رویداد برد.
 
به گزارش افتانا، سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی WSIS-2024 حضور یافت و خدمات دولت هوشمند را نیز به نمایشگاهی در حاشیه این رویداد برد. در حاشیه این رویداد، اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU)، پنجره واحد خدمات دانشگاهی (Universities Smart Services Single Window) را به‌عنوان پروژه برگزیده در بخش علم الکترونیکی انتخاب کرد که بیش از ۲۴۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی به این درگاه متصل شدند و بیش از 490 سامانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از طریق این درگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند  (my.gov.ir) متصل شده و از این طریق در دسترس است.
 
دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در اجلاس عالی جامعه اطلاعاتی 2024 سازمان ملل در ژنو با اشاره به این‌که در چند سال اخیر توسعه زیرساخت‌ها و خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، به‌عنوان محرک اصلی برنامه‌های توسعه پنج ساله جمهوری اسلامی ایران، شتاب قابل‌توجهی گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر دسترسی به خدمات اصلی مورد نیاز مردم به واسطه دولت الکترونیکی در سطوح مختلف به‌صورت شبانه‌روزی از طریق یک پنجره واحد فراهم و تسهیل شده است.
 
خوانساری، وضعیت دسترسی پهن‌باند در کشور را این‌گونه تشریح کرد: در حال حاضر امکان اتصال به‌ نسل سوم و چهارم تلفن همراه برای بیش از ۹۸ درصد جمعیت روستایی (معادل ۹۶ درصد روستاهای کشور) وجود دارد و دولت در قالب طرح «خدمات عمومی اجباری» (USO) اطمینان حاصل کرده است که همه کاربران، حتی در مناطق روستایی و دورافتاده نیز به پهنای باند سیار و امکانات و خدمات شبکه ارتباطی عمومی با قیمت مقرون‌به‌صرفه دسترسی داشته باشند. برای توسعه دسترسی پرسرعت، طرح «فیبر نوری تا خانه و کسب‌وکار» FTTX  به عنوان زیرساخت پایدار و قابل اطمینان از سال گذشته آغاز و تاکنون حدود 7.5 میلیون خانوار و کسب‌وکار تحت پوشش این طرح قرارگرفته‌اند. این طرح طی تا دو سال آینده شهرهای بزرگ و مراکز استانی را به‌طور کامل تحت پوشش قرار خواهد داد تا علاوه بر دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت، امکان همگرایی فناوری‌های مختلف و بهره‌برداری از فناوری‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی را در آینده فراهم کند.

معاون وزیر ارتباطات درباره آنچه دستاوردهای ایران در حوزه پلتفرم‌های دیجیتال بومی خواند، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، پلتفرم‌های دیجیتال داخلی برای ارائه خدمات مختلف ازجمله سلامت الکترونیک، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیکی و خدمات ویدیویی ایجادشده‌اند. هم‌چنین پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که از دو سال قبل راه‌اندازی شده است، بیش از سه هزار خدمت از ۹۹ درصد دستگاه‌های دولتی متصل را ارائه می‌کند.
 
وی افزود: ایران با مشارکت فعال خود در نهادهای سیاست‌گذاری بین‌المللی، همیشه در تلاش بوده تا برنامه‌های پیشرفت کشور را با حداکثر همکاری و مشارکت بین‌المللی و با هدف ایجاد آینده‌ دیجیتالی بهتر برای همه دنبال کند. جمهوری اسلامی ایران، از همکاری بین‌المللی برای تبادل تجربیات و جذب سرمایه‌گذاری و فناوری‌های جدید نیز استقبال می‌کند.
 
برگزاری کارگاه تخصصی «هوش مصنوعی و دولت الکترونیکی: فرصت‌ها، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده» در حاشیه فروم اجلاس سران جامعه اطلاعاتی 2024 از دیگر اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در این رویداد بود. همچنین دکتر رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست تخصصی «هوش مصنوعی و دولت الکترونیک؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و آینده» در اجلاس WSIS با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه هوش مصنوعی به‌ویژه در بحث دولت الکترونیک، اظهار کرد: هوش مصنوعی در توانمندسازی دولت ایران به ویژه دولت الکترونیک نقش شایانی دارد؛ در حال حاضر مدیریت منابع طبیعی و محصولات کشاورزی، احراز هویت بیومتریک، چت آنلاین دولت الکترونیک و نظرسنجی کارکنان دولت با استفاده از کدهای QR ازجمله اقدامات مدیریتی دولت با استفاده از هوش مصنوعی در ایران است.
 
کد مطلب : 22243
https://aftana.ir/vdcc1iqi.2bqi08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی