اتحادیه اروپا متا را به دلیل سیاستهای فیسبوک و اینستاگرام، ۴۱۰ میلیون دلار جریمه کرده است. این جریمه روی نمایش تبلیغات هدفمند تمرکز دارد.
منبع : زومیت
زومیت: اتحادیه اروپا متا را به دلیل سیاستهای فیسبوک و اینستاگرام، ۴۱۰ میلیون دلار جریمه کرده است. این جریمه روی نمایش تبلیغات هدفمند تمرکز دارد.
به گزارش افتانا، کمیسیون حفاظت از داده ایرلند (موسوم به DPC) اعلام کرده است متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، بهدلیل نحوهی مدیریت دادههای کاربران باید جریمه پرداخت کند. این کمیسیون پیشتر به شیوهای مشابه، متا را صدها میلیون دلار جریمه کرده و بخشهایی از کسبوکار تبلیغاتی این شرکت را به خطر انداخته بود.
بر اساس گزارش ورج، کمیسیون DPC در بیانیهای متا را به پرداخت ۲۱۰ میلیون یورو (حدودا ۲۲۲ میلیون دلار) بهدلیل نقض قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا با سیاستهای فیسبوک و ۱۸۰ میلیون یورو (حدودا ۱۹۱ میلیون دلار) بهدلیل نقض قوانین از طریق اینستاگرام، محکوم کرده است.
جریمه سنگین متا نتیجه دو شکایتی است که در سال ۲۰۱۸ با محوریت قانون عمومی حافظت از داده اروپا (موسوم به GDPR) ثبت شد. این قانون در همان سال وارد مرحله عملیاتی شد.
در نتیجه شکایتهای موردبحث، فیسبوک و اینستاگرام تغییراتی در قوانین سرویسدهی خود اعمال کردند که بخشهایی از آن شامل نحوهی پردازش دادههای کاربران بود. با اینحال شاکیان پروندههای متا میگویند فیسبوک و اینستاگرام کاربران خود را به پذیرش مواردی مثل تبلیغات هدفمند «مجبور کردهاند» و این نمونهی بارز نقض قوانین حریم خصوصی اروپا است.
کمیسیون حفاظت از داده ایرلند که یکی از بازوهای اجرایی اتحادیهی اروپا محسوب میشود، میگوید بهروزرسانیهایی که متا در قوانین سرویسدهی فیسبوک و اینستاگرام اعمال کرد شفافیت کافی نداشتند. این کمیسیون پس از برگزاری جلساتی با هیئت حفاظت از داده اروپا (موسومبه EDPB) به این نتیجه رسید که متا نمیتواند برای دفاع از سیاستهای تجاری خود، به قراردادی که به کاربرانش تحمیل کرده است اتکا کند. رهنمودهای ارائهشده از سوی هیئت حفاظت از داده اروپا در نهایت باعث شد نهادهای رگولاتوری جریمهای را که برای متا در نظر گرفته بودند افزایش دهند.
اتحادیه اروپا میگوید متا افزونبر پرداخت جریمه سنگین موظف است در عرض سه ماه سیاستهای کاریاش را مطابق با قانون GDPR اصلاح کند. روزنامه والاستریت ژورنال مدتی پیش در گزارشی تحلیلی گفته بود قوانین جدید اروپا ممکن است تبلیغات هدفمند متا را بهشدت تحت تأثیر قرار دهند.
متا در بیانیهای ضمن اشاره به درخواست تجدیدنظر در جریمهی سنگین میگوید سیاستهای سرسختانهی اتحادیهی اروپا از نمایش تبلیغات هدفمند در فیسبوک و اینستاگرام «جلوگیری نمیکنند.»
این نخستین باری نیست که متا جریمه میشود. کمیسیون حفاظت از داده ایرلند اواخر سال گذشته گفت متا به دلیل افشای اطلاعات کاربرانش در سال ۲۰۲۱ باید ۲۷۶ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. چند ماه قبل از آن جریمهای ۴۰۲ میلیون دلاری برای متا در نظر گرفته شده بود.