بهگفته حسینی، الزامیشدن آنتیویروس «پادویش» در دستگاههای اجرایی انحصاری نخواهدبود و اگر بازهم برندی در کشور ارائه شود که به معنای واقعی کلمه بومی باشد این حمایت را خواهد داشت.
بهگفته حسینی، الزامیشدن آنتیویروس «پادویش» در دستگاههای اجرایی انحصاری نخواهدبود و اگر بازهم برندی در کشور ارائه شود که به معنای واقعی کلمه بومی باشد این حمایت را خواهد داشت.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، سیدهادی سجادی، معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران، از ابلاغ دستورالعمل دولت به دستگاههای اجرایی برای استفاده از آنتیویروس بومی «پادویش» خبر داد و گفت: علاوهبر موضوعات مربوط به امنیت سیستمهای رایانهای دستگاههای دولتی، این تصمیم در راستای حمایت از محصول بومی و تحقق اقتصاد مقاومتی اتخاذ شدهاست.
عباس حسینی، مدیرعامل شرکت امنپرداز است که آنتیویروس پادویش را به بازار عرضه کردهاست. وی درباره اینکه این آنتیویروس چقدر میتواند از لحاظ فنی تضمینکننده امنیت باشد، اظهار کرد: آنتیویروس پادویش از نظر الزامات عملکردی قطعا در هیچ بخشی به دانش و منابع خارجی به جهت تخصصی و فنی نیاز ندارد. البته پشت یک آنتیویروس بخشهای مختلفی وجود دارند که قاطعانه میگویم در این لایه وابستگی وجود ندارد و قبل از ابلاغ این بخشنامه تمام بررسیهای لازم برای این محصول از سوی مسئولان ذیربط صورت گرفتهاست و تمام این موارد مورد سنجش قرار گرفتهاند. ما بیش از دو سال تجربه موفق محافظت از امنیت چندصدهزار کاربر سازمانی را داشتهایم و یکمیلیون تجربه فعالسازی در بازار داریم و این محصول تازهای نیست.
حسینی ادامه داد: از منظر مسائل غیرعملکردی که بهطور مستقیم مربوط به آنتیویروس نمیشود، مثل خطوط ارتباطی، دیتاسنتر و بستر ارائه سرویس، تفاوتی با سرویسهای دیگر نداریم. ما هم مانند آنها از سیستمعاملی استفاده میکنیم که ایرانی نیست. اینها عواملی هستند که تحت اختیار ما بهعنوان تولیدکننده آنتیویروس نیستند و طبعا وقتی درباره میزان امنیت این محصول حرف میزنیم فرض بر این است که شرایط محیطی حاکم بر آن را در نظر گرفتهباشیم. ما نسخههایی را برای سیستمهای عامل لینوکس، ویندوز، اندروید و سایر پلتفرمها مطابق با استانداردهای رایج دنیا در صنعت ضدبدافزار در نظرگرفتیم، اما لایسنس محصول متعلق به خودمان است و نیازی به اخذ مجوز از خارج کشور نداریم.
وی در مورد گلایههایی مبنیبر ایجاد انحصار برای یک برند که در مورد این ابلاغیه مطرح شد، اینگونه پاسخ داد: قید «انحصار» را زمانی میتوان بهکار برد که مخاطبان و ذینفعان بازار مجبور شوند صرفا به سراغ یک محصول، یک فروشنده و یک سازمان دارای خدمات پس از فروش بروند؛ بدون اینکه رقابتی شکل بگیرد. در این خصوص هرچند ما تنها محصول ایرانی هستیم، اما تنها فروشنده نیستیم و توسط نمایندگیهای متعددی که عرضه محصولات خارجی هم دارند، ارائه میشود. قیمت بهصورت کاملا عمومی به نمایندگان ارائه میشود ضمن اینکه آنها میتوانند هر گونه ارزش افزودهای هم در ارائه این محصول داشتهباشند. در مورد خود برند هم باید در نظر داشتهباشیم خیلی از برندهای معتبر جهان رسما اعلام میکنند که به کشور ما سرویس نمیدهند و وقتی مشکلی برای آنتیویروس پیش میآید پاسخی به ایران نمیدهند و بعضا حتی در مواردی پیش آمدهاست که گرفتار حمله سایبری شدهایم و بعد آنها گفتهاند که از قبل در جریان انجام این حمله بودند و اعلام نکردند؛ بنابراین کشور در بحث امنیت ملی نیازمند اعتماد به یک محصول است تا در مواقع لازم پاسخگو باشد، اما قید انحصار برای آن بسته نشدهاست و اگر بازهم برندی در کشور ارائه شود که به معنای واقعی کلمه بومی باشد این حمایت را خواهد داشت. این کار، ایجاد بازار برای محصولات داخلی توسط دولت است.
حسینی ادامه داد: موضوع این است که دولت در خصوص سازمانهایی که حفظ امنیت آنها را برعهده دارد تصمیمگیری کردهاست و مردم میتوانند در بخشهای دیگر که سهمشان در بازار چند برابر این دستگاههای اجرایی است آن را به کار نگیرند. در مورد کسپرسکی نیز در مقطعی این اتفا افتاد و نهادهای وابسته به دولت ملزم به استفاده از آنتیویروس کسپرسکی شدند. از طرفی اگر دولت با این شیوه به حمایت از محصولات بومی برنیاید تنها راه حمایت از شرکتهای دانشبنیانی مانند ما میشود تزریق پول بهصورت مستقیم. در واقع حمایت از تولید داخلی با یارانه دولت تنها تا زمانی محصول را سرپا نگه میدارد که این یارانه برقرار باشد. طبق تجربه تمام دنیا، بهترین راه این است که پس از از اطمینان از حداقل توانمندیهای محصول، آن را در سطح ملی به کار گیرند.
چقدر به نکته ظریف و دقیقی اشاره کردند. واقعاً انسان وقتی به عمق موضوع دقت می کند می فهمد که انحصاری ایجاد نشده است. از راهنمایی و رفع ابهام ایشان صمیمانه سپاسگزارم.