اگر کسی تمایل به دریافت پیامکهای تبلیغاتی ندارد، میتواند با مراجعه به مخابرات و تکمیل فرم مربوطه، دیگر این پیامها را دریافت نکند. در واقع درصد خیلی کمی از مردم متقاضی عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی هستند.
این روزها بسیار اتفاق میافتد که منتظر پیامکی باشیم و پیامکی دیگر از راه برسد. پیامکی که ما را به سفری هیجان انگیز در کیش یا ترکیه تشویق یا تخفیف ویژه فلان برند کیف و کفش را اعلام و یا حتی شعری از مولانا را بر صفحه موبایلمان ظاهر کند. تعداد این پیامکهای ناخواسته گاه چنان زیاد میشود که اساسا اساماس دوستان میانشان گم میشود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در حالیکه ماندهام از دست آنها خوشحال باشم یا نارحت، گذارم به شرکتی میخورد که خدماتش ارسال SMS است. خیلی جالب شد. شما چه؟ آیا چنین پیامکهای را دوست دارید؟ اصولا چقدر از کسب و کار پیامکهای تبلیغاتی آگاهی دارید؟ آیا مثل من به این اندیشیدهاید که شما هم میتوانید پیامک انبوه بفرستید؟ سوالاتی از این دست را با بهرامی مدیر سحر اس ام اس در میان گذاشتهام.
آقای بهرامی آیا اساماس تبلیغاتی را نوعی اسپم یا مزاحمت نمیدانید؟ شاید در ابتدای ارایه چنین خدماتی مردم گاه ناراضی و گاه شاکی بودند اما اکنون اغلب مردم تجربههای خوبی از این شیوه تبلیغ در ذهن دارند. مانند خبر افتتاح یک رستوران خوب، یک تخفیف عالی و یا حتی تبریک یک مناسبت خاص. همچنین یکی از اصول بازاریابی در زندگی پرمشغله امروز این است که "خیلی مزاحم مخاطب خود نشوید" و در میان روشهای مختلف چه راهی بهتر از یک پیامک چند کلمهای؟ به نظرم امروزه اساماس به عنوان یک کانال بازایابی پذیرفته شده است و پیامکها خوانده میشوند.
پس ارسال پیامک راهی برای تبلیغات است؛ اما برخی افراد تمایلی به دریافت پیامک تبلیغاتی ندارند. آنها چه باید بکنند؟ اگر کسی تمایل به دریافت پیامکهای تبلیغاتی ندارد، میتواند با مراجعه به مخابرات و تکمیل فرم مربوطه، دیگر این پیامها را دریافت نکند. در واقع درصد خیلی کمی از مردم متقاضی عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی هستند.
اصولا چرا ارسال پیامک تبلیغاتی مهم شده است؟ دلیلش ساده است؛ امروزه خیلیها موبایل دارند و با همان موبایل هم در دسترساند و این یعنی آنکه فاصله فرستنده اس ام اس با گیرنده آن تنها چند ثانیه است. به گمان من استفاده موثر از اس ام اس اکنون مسئلهای مهم شده است تا خود ارسال آن. به عنوان مثال استفاده از این ابزار برای تبلیغ یک دستگاه جوشکاری چندان منطقی به نظر نمیرسد اما برای معرفی رستوران در یک محله خاص یا یک برنامه تئاتر یا اعلام تخفیفی ویژه، گزینه بسیار مناسبی است. در مجموع این ابزار باید همراه با شناخت مخاطب و به عنوان یک خدمت مکمل بازاریابی به کار گرفته شود.
اگر این طور است، چه پیامکی را موثر میدانید؟ پیامکی موثر است که پیامی مناسب را در زمان مناسب به مخاطبانی مناسب برساند. اگر پیامکی تبلیغاتی یکی از سه مشخصه گفته شده را نداشته باشد، موثر نخواهد بود و میلیونها ریال هزینه تبلیغات کننده به هدر میرود.
به این برگردیم که یک شرکت ارایه دهنده خدمات پیام کوتاه در واقع چه میکند؟ این شرکتها عموما ارائه دهنده خدمات مرتبط با بازاریابی از طریق پیامک هستند. متقاضیان ارسال پیامکهای تبلیغاتی به ما مراجعه میکنند و ما متناسب با تعداد مخاطب و بودجه آنها نرمافزار و سختافزار مورد نیاز برای ارسال پیامک انبوه در اختیارشان میگذاریم. ارسال پیامک در کسبوکارها جای خود را بهخوبی باز کرده است و خدمات بسیار گسترده و متنوعی را شامل میشود. مشتریان ما از آن برای پشتیبانی مشتریان خود و ارسال اطلاعاتی مانند شماره حساب، مانده بدهی، اخطار اتمام شارژ و اعتبار و هرگونه اطلاعرسانی دیگر که در زندگی پرمشغله امروز به کوتاهشدن مسیر ارتباط با مشتری میانجامد، به کار میگیرند.
آیا از هر شمارهای میتوان پیامک انبوه فرستاد؟ خیر. از هر شمارهای نمیتوان در حجم انبوه پیامک فرستاد. مشتری باید شمارهای با پیششماره ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ داشته باشد اما حتما نیاز نیست شمارهای اختصاصی خریداری گردد. بسیاری از همکاران ما و از جمله سحر اس ام اس، یک خط عمومی دارند که کاربران میتواند از طریق آن اقدام به ارسال پیامک کنند ولی برای دریافت پیامک و خدماتی مانند نظرسنجی، مسابقه و هرگونه ارتباط دوسویه با مخاطب باید خط اختصاصی خریداری گردد.
همانطور که گفتید شرکتهای زیادی پنل ارسال پیامک، ارائه میدهند؛ مزیت رقابتی سحر اساماس نسبت به آنها چیست؟ ارسال از روی نقشه یک گزینه خلاقانه است که سحر اساماس در پنل اختصاصی خود ارائه میدهد. همچنین در کنار خدمات دیگر از جمله ارائه بانک پیامک ویژه، به مشتریان مشاوره متن میدهد. بانک پیامک ارائه شده در سایت سحر اساماس در گروهها و مناسبتهای رسمی دستهبندی شده است و ادبیات متن پیامکهای آن رسمی است که میتواند راهنمای خوبی برای کاربران باشد. یکی دیگر از راهکارهای این مجموعه ارسال پیامک به صورت گامبهگام است تا کیفیت ارسال بالا رود و ضریب خطا کاهش یابد.
گفتید ضریب خطا، اصولا درصد ارسال موفق پیامک در سرویس شما چه عددی است؟ بالای ۹۵ درصد. البته با احتساب مخاطبانی که تمایل به دریافت پیامک تبلیغاتی ندارند.
در جایگاه مشتری، چگونه میتوان یک سرویس ارسال پیامک باکیفیت را شناخت؟ یکی از مهمترین ویژگیهای یک پنل خوب، سادگی و کاربرپسند بودن آن است، بطوریکه کاربر با یک نگاه راهنمایی شده و از سرویس ارائه شده، استفاده نماید. در برخی سایتها و از جمله سایت ما، امکان تست رایگان سرویس و ارسال پیامک آزمایشی وجود دارد و کاربر میتواند پیش از خرید، با روش کار آن آشنا شود.
مورد مهم دیگر، اعتماد است. یعنی مشتری باید از کپی نشدن شماره موبایل مخاطبانش اطمینان حاصل کند. یکی از روشهای کسب اعتماد این است که سرویس از نمایندگان رسمی خریداری شود که البته این امر مزیت دیگری هم دارد و آن این است که نمایندگان رسمی، سرور اختصاصی دارند و مشکلات سرورهای اشتراکی را ندارند.
اتفاق میافتد که بعضی از مشتریان بطور همزمان از چندین پنل استفاده میکنند تا از مزیتهای تمام پنلها بهره ببرند. همچنین باید در نظر داشت که کیفیت ارسال پیامک رابطه مستقیم به ارائه دهنده پنل دارد و توصیه میشود در انتخاب سرویسدهندهای که قیمتهایی بسیار پایینتر در مقایسه با عرف بازار ارایه میدهد، دقت بیشتری شود.
نظارت و بررسی در حوزه کار شما بر عهده چه سازمانی است؟ برای پیششمارههای ۳۰۰۰، بررسی روند کار نمایندگان زیر نظر شرکت مگفاست که نماینده انحصاری این خط است اما مواردی مانند رسیدگی به شکایات مشتری یا بررسی ارسال اسپم و کنترل متن به شرکت مخابرات و پلیس فتا مربوط می شود.
بعنوان مثال یکی از بخشنامههای شرکت مخابرات به همه نمایندهها این است که ارسال پیامک فقط از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب صورت گیرد تا مزاحمتی برای گیرندگان ایجاد نگردد. بنابراین نمایندگان موظفند پنل خود را طوری طراحی کنند که پس از ۱۰ شب هیچ پیامکی ارسال نشود مگر برای مشتریانی خاص مانند شرکتهای حملونقل یا میزبانی وب که به این سرویس در طول ۲۴ ساعت نیاز دارند.
مشتریان شما بیشتر چه کسانی هستند و این روش تبلیغ چقدر در کسب و کارشان نقش داشته است؟ مشتریان ما را طیف وسیعی از کسبوکارها شامل میشود؛ از شرکتهای بسیار بزرگ گرفته تا کاربران شخصی. ما معمولا برای مواردی مثل اعلام تفریحات مختلف و یا تخفیفهای خاص، بازخوردهای خوبی از مشتریانمان میگیریم.
بطوریکه کاربر ابتدا از ما تعدادی اعتبار پیامک خریداری میکند و پس از دیدن بازخورد خوب آن، اعتبار خود را افزایش میدهد و پیامک بیشتری میفرستد. اما متاسفانه گاهی در این میان افرادی هم هستند که یا زمان مناسبی برای ارسال خود انتخاب نکردهاند و یا وضعیت بازار و عوامل دیگر سبب شده است که در مجموع بازخورد خوبی نگیرند و حتی از ما هم شاکی شوند. البته این موارد نادر است و به جرات میتوانم بگویم که این ابزار تبلیغاتی در عین سادگی و قیمت مناسب، میتواند موجب رونق بسیاری از کسبوکارها شود.
شما گفتید که بانک شماره موبایل دارید، میتوانم چک کنم که شماره من نیز در یکی از این بانکها وجود دارد یا خیر؟ البته. اگر در طول روز برای شما پیامک تبلیغاتی میآید، احتمالا ما هم شماره شما را در بانک خود داریم. بانک شمارههای موبال را حتی میتوانید از بازار تهیه کنید اما ما در این رابطه دستهبندیهایی مختص خود داریم، مثلا بانک موبایل اعضای باشگاههای ورزشی لوکس تهران.
آقای بهرامی برگردیم به سوال اولم، من اگر شرکتی داشتم حتما پیامک تبلیغاتی میفرستادم اما الان که ندارم از اینکه پیامک تبلیغاتی بگیرم حس دوگانهای دارم؛ هم خوشم میآید و هم نمیآید. اگر ایمیل بود طوری دیگهای با آن رفتار میکردم مثلا بعدا میخواندم یا نخوانده حذف میکردم اما اس ام اس مانند ایمیل ساکت نیست و هر بار که میآید، داد گوشی من را در میآورد. آیا آماری از رفتار سایر گیرندگان پیامک دارید؟ پیامک تبلیغاتی تنها یک راه از هزاران راه بازاریابی است. این تناقضی که شما میفرمایید را ممکن است با سایر روشهای بازاریابی هم داشته باشیم اما در اس ام اس پررنگ است زیرا موبایل همیشه با ماست و نقش مهمی در زندگی امروزه دارد.
شاید تناقض دیگر این باشد که پیامک یا اس ام اس؟ پیامک واژهای زیباست اما شاید چون انگلیسی نیست، بیشتر مردم به آن راغب نیستند.
و سخن پایانی؟ ارسال پیامک تبلیغاتی یک ابزار مهم بازاریابی است به شرطی که پیام مناسب در زمان مناسب به مخاطبان مناسب فرستاده شود.