در بازار داغ تبلتها رقابت حرف اول و آخر را میزند و درست به همین دلیل هم هست که شرکتهای تولیدکننده راههای مختلفی را برای پیروز شدن در این جنگ رقابتی تجربه میکنند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
در بازار داغ تبلتها رقابت حرف اول و آخر را میزند و درست به همین دلیل هم هست که شرکتهای تولیدکننده راههای مختلفی را برای پیروز شدن در این جنگ رقابتی تجربه میکنند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،در میان شرکتهای بزرگ فعال در این زمینه آمازون اگرچه سابقه حضور کمتری نسبت به رقبایی مانند اپل و سامسونگ دارد، اما از ابتدا با معرفی تبلتهای کاربردی و ارزان قیمت توانسته سهم قابل توجهی از این بازار را به دست بیاورد. این شرکت به تازگی سری جدید تبلتهای Kindle خودش را رونمایی کرد.
با این اوصاف حالا کاربران میتوانند با پرداخت ۴۹۹ دلار کار با یک تبلت حرفه ای و کاربردی را تجربه کنند.
این سوال برای بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار به وجود آمده است که آمازون چطور میتواند تبلتهایش را با چنین قیمتهای ارزانی عرضه کند، در حالی که از جدیدترین قطعات سختافزاری برای ساخت آنها استفاده میکند.
همین موضوع بهانهای شده است تا وب سایت معتبر AllThingsD مصاحبهای با جف بزوس موسس و مدیر عامل شرکت آمازون انجام دهد. او معمولا با چهرهای شاد دیده میشود و در طول این مصاحبه هم اغلب لبخند میزد.
او معتقد است که آمازون در مقایسه با رقبایش از راه متفاوتی درآمد زایی میکند، اما این به معنای آن نیست که شرکتهای رقیب راه اشتباهی را دنبال میکنند.
به عقیده بزوس هر شرکتی به خوبی میداند که بهترین کاری که میتواند انجام دهد، چیست.
چیزی که درباره آمازون توجه من را جلب کرده است، توانایی این شرکت برای کسب درآمد با وجود ارائه قیمتهای ارزان است. کمی در این مورد برایمان بگویید.
چیزی که اصلا در کار تجاری دوست ندارم این است که وقتی درآمد شرکت کاهش پیدا کند، در مقابل سعی کنم با افزایش قیمت محصولات این کاهش درآمد را جبران کنم. علاوه بر اینها به طور کلی من و همکارانم دوست نداریم که از یک محصول درآمد بسیار زیادی کسب کنیم، چون این در خط مشی ما پذیرفته نیست.
البته باید بگویم که روش ما، روش ماست و لزوما ادعایی درباره درست بودن آن نداریم. این همان روش و خط مشی است که ما از زمان تاسیس شرکت آن را دنبال کردهایم. مهمترین چیزی که در خط مشی ما وجود دارد توجه به خواسته و نیاز مشتریان و کاربرانمان است.
به نظر من هر شرکت باید استراتژیهای تجاری خودش را بر اساس کاربران حتی کاربران خاص و سخت پسند هماهنگ کند. این کار ایدههای جدیدی به شما میدهد که ممکن است مدت کم یا حتی طولانی برای رسیدن آنها به موفقیت زمان لازم باشد.
شما چقدر درباره سودآوری و درآمدزایی Kindle فکر کردهاید؟
این یکی خیلی آسان است. ما فقط نمیخواهیم به خاطر این دستگاه پول زیادی از دست بدهیم. ما نمیتوانیم اطلاعاتی درباره صورتحساب دقیق شرکتمان بدهیم؛ اما ما نمیخواهیم روی این دستگاه ضرر بدهیم؛ چون واقعا دوست نداریم چیزی را تولید کنیم و بسازیم که کاربران آن را فقط داخل کشوی میزشان بگذارند.
از طرف دیگر اگر درآمد زیادی از فروش این دستگاه با قیمت بیشتر به دست بیاوریم، به عقیده من نمیشود این روند کسب درآمد زیاد را از یک دستگاه ادامه داد و کاربران و مشتریان را برای همراهی با آن متقاعد کرد.
شما در مصاحبه قبلیتان گفته بودید که پنج تا هفت سال زمان لازم است تا یک تجارت شکست بخورد یا به سوددهی برسد. حالا شما در سال پنجم تولید kindle هستید.
درست است. البته باید این را کمی تصحیح کنم. ما حالا در پنجمین سال تولید محصولاتی با نام Kindle چه کتابخوان و چه تبلت هستیم، اما در واقع این هشتمین سالی است که ما روی ایده طراحی و تولید این محصولات کار میکنیم. با اینکه اولین محصول Kindle ما در سال ۲۰۰۷ روانه بازار شد، اما ما از سه سال قبل روی ایده تولید آن کار میکردیم.
یکی از خدماتی که سهم آمازون را از بازارهای جهانی افزایش داده است، آمازون پرایم است. این ایده ارائه سرویس چطور شکل گرفت؟
اولین بار ایده آمازون پرایم هفت سال پیش شکل گرفت. ما در این سرویس سعی داریم محصولات سفارشی و مورد نیاز بازارهای مختلف را در کمترین زمان ممکن به صورت رایگان تحویل دهیم؛ این چیزی است که مشتریان از ما میخواهند.
اولین بار این طرح با صادرات و تحویل دو روزه و البته رایگان یک میلیون دستگاه از هر محصول کلید خورد. حالا اما ما دست کم ۱۵ میلیون دستگاه از محصولاتمان را به صورت رایگان در دو روز تحویل میدهیم.
به نظر میرسد این کار هزینه بسیار گرانی برایتان داشته باشد.
بله، خیلی از کارهایی که ما انجام میدهیم هزینه گرانی دارند. یادتان باشد در تجارت باید صبور بود. تجارت آمازون مبتنی بر سودآوری است و به همین دلیل فکر میکنم این طرح هم به نفع آمازون است و هم به نفع مشتریانش. با این کار محصولات ما در تعداد زیاد و به سرعت در دسترس مشتریان ما در سرتاسر دنیا قرار میگیرند.
بیایید دوباره به موضوع محصولات جدیدتان برگردیم. گویا شما سعی دارید یکسری کامل از این محصولات را در اختیار مشتریان و کاربرانتان قرار بدهید.
بله این تبلتها با قیمتهای مختلف ۱۹۹ دلار، ۲۹۹ دلار و ۴۹۹ دلار در دسترس کاربران قرار دارند.
آیا شما افرادی را دیدهاید که بیش از یکی از این محصولات را داشته باشند؟
بله. من کاربرانی را دیدهام که دست کم یک Paperwhite یا یک تبلت Kindle Fire دارند. در واقع تنوع محصولات ما آنقدر زیاد است که ممکن است در یک خانواده هر نفر یکی از محصولات ما را استفاده کند. این تنوع در واقع بر اساس نوع کاربری و حتی بودجه مالی افراد ایجاد شده است تا هر کاربری بتواند به راحتی یکی از این محصولات را بخرد.
به نظر شما قیمتهای ویژه یا تبلیغات چه نقشی در فروش محصولات شما دارند؟
ما این تجربه را درباره کتابخوانها و تبلت Kindle Fire داشتیم. در زمانی که Kindle Fire عرضه شد، میزان فروش کتابخوانهای ما کاهش چشمگیری پیدا کرد و ما مجبور شدیم آنها را با پیشنهاد قیمتهای ویژه عرضه کنیم و بفروشیم.
این تصمیم نتیجه داد و بازار کتابخوانهای الکترونیکی ما نجات پیدا کرد، اما دیگر کسی دوست نداشت این محصولات را با قیمت واقعیاش خریده و همه منتظر یک پیشنهاد قیمت ویژه برای فروش آنها بودند.
شما یکی از تولید کنندگان پیشرو در استفاده از سیستم عامل آندروید هستید. شیوه استفاده شما از این سیستم عامل چیست؟
به نظر من آندروید چیزی مانند لینوکس است و استفاده از برنامههای کاربردی مختلف را به راحتی در اختیار کاربران قرار میدهد. ما چند تیم بزرگ و حرفهای داریم که این سیستم عامل را برای محصولات ما و به طور ویژه شخصی سازی میکنند. این سیستم عامل همان چیزی است که در ترکیب با تبلتها میتواند محصول نهایی خوبی را به وجود بیاورد.
زمانی شما در حال فروش شلوارهای جین روی وب سایت خود هستید و زمانی درباره معرفی یک تبلت جدید به بازار صحبت میکنید. هیچ وقت به این فکر کردهاید که هرگز روی تولید یک محصول خاص یا ارائه یک سرویس تمرکز نکردهاید؟
نه تا حالا این سوال را از خودم نپرسیدهام، چون معلم من در دبستان عادت داشت هر روز تکلیف جدیدی به ما بدهد! (میخندد.) من ترجیح میدهم از تمام فرصتهایی که دارم استفاده کنم و البته خیلی خوب میدانم که چه چیزی از کجا آمده است.
ما دوست داریم چیزهای جدید را تجربه کنیم و در این راه با هم همراه هستیم. به عنوان مثال ما سال گذشته میخواستیم بهترین تبلت را با هر قیمتی بسازیم و حالا ما میخواهیم بهترین تبلت را با قیمتهای مختلف تولید و عرضه کنیم.