شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ , 28 Dec 2024
تعداد نظر۱
جالب است ۰
پس از یکسال تلاش

سامانه شاپرک افتتاح شد

مأموریت شاپرک اعمال وظایف حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی در زمینه استانداردسازی ، توزیع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور در مراکز فروش کالا و خدمات است.
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس کل بانک مرکزی گفت: چشم‌انداز سامانه شاپرک، جایگزینی تبادل الکترونیکی به جای تبادل فیزیکی پول همراه با نظارت مستمر هوشمند نظام پرداخت کشور است. 

روابط عمومی بانک مرکزی مصاحبه‌ای با محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی انجام داده که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

روز چهاردهم مرداد ماه سال ۱۳۹۱ طرح شاپرک افتتاح شد. اصولاً شاپرک به چه معناست؟ دلایل، ضرور‌ت ها و در کل فلسفه وجودی پیدایش این طرح چیست؟

کلمه شاپرک در واقع خلاصه شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی است. نظام بانکداری کشور در سال‌های گذشته با روندی رو به رشد از منظر اتکاء به فناوری‌های اطلاعات روبرو بوده است که استفاده گسترده از پایانه‌های فروش در دورترین نقاط کشور از آن جمله‌ است.

در حال حاضر، مدیریت و بهره‌برداری از پایانه‌های فروش‌ عمدتاً توسط شرکت‌های PSP انجام می‌شود که به صورت سنتی از یک سو با بانک‌ها طرف قرارداد بوده و از سوی دیگر، با پذیرندگان پایانه‌های فروش (POS) مرتبط هستند. لیکن به دلیل نبود سازمان مدیریتی و نظارتی مناسب در گذشته، این شرکت‌ها از رشد متقارن و همگونی برخوردار نبوده و عدم توزیع مناسب دستگاه‌های پایانه‌های فروش در سطح کشور، مشکلات عدیده‌ای را برای شبکه بانکی بوجود آورده است.

به همین خاطر، برای رفع مشکلات و اجرای وظایف حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی مصوبه‌ای در این خصوص توسط شورای پول و اعتبار تصویب و به منظور ساماندهی پایانه‌های فروش الکترونیکی و نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی انجام شده از طریق پایانه‌های پیش گفت، طرح شبکه الکترونیکی پرداخت
کارتی (شاپرک) پس از یکسال تلاش اجرا شد.

از مشکلات عدیده‌ای‌ سخن به میان آمد. امکان دارد در این خصوص توضیح بیشتری بدهید؟

ببینید، شما هم‌اکنون که به فروشگاه‌های شهرهای بزرگ مراجعه می‌کنید، با چند پایانه روبرو هستید که همگی یک کار را انجام می‌دهند در حالی که در فروشگاه‌های سایر شهرها و مناطق دیگر، هیچ پایانه‌ای وجود ندارد. این یعنی ناکارآیی در استفاده از سرمایه گذاری‌ها که به دلیل رقابت ناسالم بانکی برای پایانه‌گذاری روی داده است.

نکته بعدی آن است که توجه صرف به نصب پایانه‌ها، هم منابع بانک‌ها را درگیر خرید تجهیزات نموده و هم طرح‌های کارت اعتباری را که خدمات موثری به مردم و فروشندگان می‌دهد، ناتوان‌ ساخته است.‌ علاوه بر این، نمی‌توان‌ بر شبکه‌ای که ۲۹ بانک و ۱۷ شرکت جداگانه در آن فعالیت می‌کنند، به صورت متمرکز استاندارد سازی و نظارت کرد. شاپرک برای حل این معضلات شکل گرفته است.

با این اوصاف، شاپرک چه دستاوردهایی برای نظام پولی کشور در بر خواهد داشت. آیا از پس این مشکلات برخواهد آمد؟

همان‌طور که گفتم، با راه اندازی شاپرک انتظار داریم همه فعالیت‌های شرکت‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک تحت یک استاندارد واحد انجام گیرد. انجام این مهم ما را قادر خواهد ساخت نظارتی دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی که از طریق پایانه‌ها انجام می‌شود، داشته باشیم .

ضمناً تطبیق عملیات پایانه‌ها با ضوابط مبارزه با پولشویی، پرهیز از اقدامات بازار شکنانه و پوشش مناسب پایانه‌ها در سراسر کشور از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی ماست که به امید خدا با تلاش شبانه‌روزی و همدلی همکارانم در بانک مرکزی و شرکت‌های دست اندرکار و راه‌اندازی و بهره‌برداری از شاپرک، این مشکلات به حداقل رسیده و به چشم‌انداز و اهدافی که به دنبال آن هستیم، نایل شویم .

این چشم‌انداز و اهدافی که اشاره کردید به طور
خلاصه ،چه مواردی را شامل می‌شود؟

به طور خلاصه، چشم‌انداز شاپرک جایگزینی تبادل الکترونیکی به جای تبادل فیزیکی پول همراه با نظارت مستمر هوشمند نظام پرداخت کشور است.

با ایجاد سامانه‌هایی چون شاپرک، آینده نظام پرداخت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نظام پرداخت کشور دوران گذار خود را برای تبدیل به یک نظام پرداخت بالغ طی می‌کند. تلاش فراوانی صورت گرفته است تا به سطح قابل قبولی از امنیت و پایداری در این عرصه برسیم امّا تا رسیدن به یک سطح امنیت مطابق با استانداردهای بین المللی راهی طولانی در پیش داریم.
 
در حقیقت اتصال کلیه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ شاپرک و به کارگیری ابزارهای متنوع در آن، آغاز راهی است برای آن که ادعا کنیم اینک به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بسترهای اصلی برای یکپارچگی و امنیت شبکه پرداخت الکترونیکی را مهیا کرده‌ایم .

این را هم اضافه کنم که ارتقاء و بهبود نظام پرداخت کشور محقق نخواهد شد مگر با همکاری، همدلی و حمایت کلیه بازیگران این عرصه، شامل دولت ، بانک مرکزی، بانک‌ها، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، نهادها ، سازمان‌ها و اصناف.

مأموریت شاپرک را به اختصار توضیح دهید؟ 

به اجمال مأموریت شاپرک اعمال وظایف حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی در زمینه استانداردسازی، توزیع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور در مراکز فروش کالا و خدمات است.

همکاران خوبم در بانک مرکزی طی سالیان گذشته و به‌خصوص یکی دو سال اخیر،تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی برای ارتقاء کیفیت خدمت‌دهی به جامعه داشته و جلب رضایت مردم عزیز این مرز و بوم را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند.
 
افتتاح و بهره‌برداری از سامانه‌هایی همچون سپام، شاپرک و... مؤید این گفتار است. ضمن خسته نباشید به ایشان، از این عزیزان می‌خواهم همچنان با صلابت به کار خود ادامه دهند چون تا رسیدن به مقصد، راه طولانی پیش روی داریم.
کد مطلب : 2565
https://aftana.ir/vdcj.me8fuqeiisfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


پارسا
سلام برای انتقال وجه اینترنتی اگه فروشنده قصد ارسال داشته باشد با سامانه شاپرک پول به حساب فروشنده واریز نمیشود وفروشنده از روستا به شهر باید سفر کند برای رسیدن به خودپرداز واگر هم پول به حساب فروشنده بیایدواگر هم که نیایدصورتحساب اینترنتی هم دیگر نمیدهندحالا تصور کنید برای 20 میلیون روستایی چقدر هزینه حمل ومخاطره در بر دارد...