عرفانی: معمولا موضوعات افتا در اولویت نخست مصرفکنندگان قرار ندارد و حاضر به سرمایهگذاری متناسب نیستند و در موارد بسیاری استفاده از محصولات ارزانقیمت و حتی رایگان خارجی را علیرغم خطرات امنیتی آن بر محصولات داخلی ترجیح میدهند.
عرفانی: معمولا موضوعات افتا در اولویت نخست مصرفکنندگان قرار ندارد و حاضر به سرمایهگذاری متناسب نیستند و در موارد بسیاری استفاده از محصولات ارزانقیمت و حتی رایگان خارجی را علیرغم خطرات امنیتی آن بر محصولات داخلی ترجیح میدهند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، به گفته اسماعیل عرفانی، مدیرعامل شرکت مهندسی جلوه صنعت، درباره چالشهای عمده حوزه افتا گفت: مصرفکنندگان محصولات، برخی از نهادهای دولتی هستند، بنابراین بازار آن بسیار محدود است. غالب تولیدکنندگان عمده به نوعی به نهادهای دولتی متصل هستند، بنابراین فرصتی برای حضور واقعی بخش خصوصی در این عرصه وجود ندارد. همچنین فقدان نظام جذب، تربیت، بهکارگیری و نگهداری نیروی انسانی مرتبط با افتا و عدم وجود نظام ارزیابی خدمات و محصولات حوزه افتا و شبکه آزمایشگاههای تخصصی افتا دغدغههایی است که در این حوزه شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: خدمات و محصولات شرکت جلوه صنعت کاملا بومی و قابل اعتماد بوده و امکان بهروزرسانی آنها متناسب با نیاز مصرفکنندگان و تغییرات سریع فناوری بهطور مستمر و در اسرع وقت وجود دارد و همچنین قیمت غالب خدمات و محصولات بسیار کمتر از قیمت خدمات و محصولات مشابه خارجی است. در حال حاضر با توجه به اینکه سیاستگذاری کلان کشور در حوزه امنیت فضای سایبر بهصورت متمرکز مدون و به مورد اجرا گذارده نمیشود لذا اشتراک اطلاعات و هماهنگیهای نا چیزی در سطوح اجرایی در سطوح سازمانی به عمل میآید که از آن جمله میتوان به استفاده از استانداردها و تجهیزات مختلف اشاره کرد. طبیعتا این مسئله مشکلاتی را برای شرکتهای پیمانکار ایجاد میکند. اعتبارسنجی شرکت توسط سازمان برنامه و بودجه، امور نظام فنی و اجرایی و نهاد ریاست جمهوری، شرکتهای دانش بنیان و وزارت دفاع و سمتا صورت می گیرد و محصولات شرکت توسط صنعت افتای وزارت دفاع و همچنین استفادهکنندگان نهایی انجام میپذیرد.
وی درباره اهمیت امنیت سایبری گفت: معمولا موضوعات افتا در اولویت نخست مصرفکنندگان قرار ندارد و حاضر به سرمایهگذاری متناسب نیستند و در موارد بسیاری استفاده از محصولات ارزانقیمت و حتی رایگان خارجی را علیرغم خطرات امنیتی آن بر محصولات داخلی ترجیح میدهند. شاید یکی از دلایل استقبال ناکافی از محصولات بومی سایبری عدم اعتماد کافی به چرخه تولید، پشتیبانی و ارتقای خدمات و محصولات افتا باشد. خدمات و محصولات امنیتی را نمیتوان رأسا در بازارهای خارجی به معرض فروش گذاشت و نیازمند آمادهسازی زیرساختها و هماهنگیهای بسیار حاکمیتی است و بازار داخل نیز گاهی متاسفانه آلوده به روابط ناسالم است.
شایان ذکر است نسخه کامل این گفتوگو و گفتوگوهای دیگر پرونده مشکلات پیشروی فناوریهای بومی امنیت سایبری که روزهای آینده اینجا خواهید خواند بهزودی در ویژهنامه تحلیلی افتانا نیز منتشر خواهدشد.