مدیرعامل امنپرداز: تاثیر اینگونه ابلاغیهها بیشتر بهعنوان یک محرک و یا آغازگر اولیه محسوب میشود و به گواه فعالان این حوزه، پادویش امسال با سال قبل از نظر کمیت و کیفیت در ویژگیها، بسیار رشد داشتهاست.
مدیرعامل امنپرداز: تاثیر اینگونه ابلاغیهها بیشتر بهعنوان یک محرک و یا آغازگر اولیه محسوب میشود و به گواه فعالان این حوزه، پادویش امسال با سال قبل از نظر کمیت و کیفیت در ویژگیها، بسیار رشد داشتهاست.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، بهمنماه سال گذشته با ابلاغ دستورالعمل هیئت دولت به دستگاههای اجرایی برای حفظ امنیت در سیستمهای کامپیوتری، دستگاهها و سازمانهای دولتی ملزم شدند که از آنتیویروس بومی پادویش استفاده کنند. درگفتوگوهایی که آن زمان با موافقان و منتقدان این ابلاغیه داشتیم، دغدغههایی چون ایجاد انحصار، پیشرفت تکبعدی، درجا زدن، عدم همپوشانی محصولات امنیتی برای ایجاد امنیت در تمامی لایهها مطرح بود تا گرایش به بومیسازی و کمک به رونق محصولات بومی امنیتی و غیره. اکنون با گذشت یکسال از ابلاغ این دستورالعمل، بار دیگر سراغ اهالی امنیت سایبری رفتهایم تا ببینیم اکنون این ماجرا را چگونه میبینند. در ادامه پاسخهای عباس حسینی، مدیرعامل شرکت امنپرداز را بخوانید؛ شرکتی که تولیدکننده آنتیویروس پادویش است.
یک سال از ابلاغیه هیئت دولت به دستگاههای اجرایی برای استفاده از آنتیویروس بومی پادویش گذشت. اجرای این ابلاغیه طی این مدت چگونه بود؟ چقدر موفقیتآمیز بودهاست؟ اجرای ابلاغیه تقریبا ۵۰/۵۰ بوده و بسته به نظر مسئول مربوطه از اجرای کامل تا نادیده گرفتن کامل داشتیم. در یک نگاه کلی بهنظر میرسد که سازمانها با این بخشنامه نسبت به بررسی جدی محصول اقدام کردند و حداقل با خرید یا پایلوت تعداد محدودی از محصول در حال ارزیابی هستند و از این منظر موفقیت خوبی برای این بخشنامه بودهاست. همچنین تعدادی از دستگاههای خیلیبزرگ، بزرگ، متوسط و کوچک نیز بهطور کامل بخشنامه را اجرایی کردند که خوشبختانه رضایت مناسبی نیز از این دستگاهها نسبت به محصول داریم؛ بنابراین به نظر میرسد که این سیاست برای محصولی که بلوغ کافی برای ورود به بازار داشتهاست بسیار موفق عمل کردهاست.
آیا پادویش توانست موفق عمل کند و پاسخگوی نیازهای امنیتی سازمانهایی باشد که ملزم به استفاده از آن شدند؟ بله، مقایسه آماری عملکرد محصول با نمونههای درجه یک خارجی نیز موید این موفقیت است.
پس از گذشت یک سال فکر میکنید واقعا این حرکت کمکی به تقویت این محصول کرد؟ بله، قطعا؛ البته نقش آن با توجه به اتفاقات بعدی بیشتر بهعنوان یک محرک و آغازگر عمل کرد و بالارفتن قیمت دلار و تحریم ایران توسط همه آنتیویروسها، حتی آنتیویروس روسی کسپرسکی، مشتریان دولتی را بهطور جدی برای آزمایش این محصول تحریک کرد که در نوع خود فرصت کمنظیری بود که ما هم سعی کردیم با نشان دادن کیفیت و کارایی محصول و خدمات پس از فروش آن، قدر این فرصت را بدانیم.
آیا این اقدام تاکنون توانسته تاثیری بر بهبود روند بومیسازی این حوزه داشتهباشد؟ کلا بازار محصولات و خدمات شما آیا تحت تاثیر این ابلاغیه به سمت توسعه و بهبود پیش رفت؟ بله، قطعا؛ حداقل بهعنوان یک تجربه موفقی که بسیاری از سازمانهای غیر دولتی کاملا اختیاری از آن استفاده میکنند، مشوق دیگر تولیدکنندگان شده و درخواستهای مشارکت با سایر تولیدکنندگان بومی را نیز برای محصولات مشترک داشتهایم.
تاثیر اینگونه ابلاغیهها بیشتر بهعنوان یک محرک و یا آغازگر اولیه محسوب میشود و در دنیا نیز نمونههای زیادی دارد. اینکه چگونه از این فرصت استفادهشود بسیار به ظرفیت و توانمندی تولیدکننده برمیگردد و طبعا در صورت وجود ظرفیت لازم، باعث بهبود کمیت و کیفیت محصول خواهدشد. به گواه فعالان این حوزه، پادویش امسال با سال قبل از نظر کمیت و کیفیت در ویژگیها، بسیار رشد داشتهاست.
آیا پس از یک سال هنوز هم موافق چنین ابلاغیههایی هستید؟ «چنین ابلاغیههایی» بهعنوان بخشی از اهرم حاکمیتی یک دولت برای شکلگیری بازار، اگر در جای خود استفاده شود قطعا بسیار موثر، مفید و راهگشای تولید داخل خواهدبود. بنابراین نفی کامل اینگونه اقدامات و یا تایید بیقید و شرط آن، هر دو ناشی از جهل و یا عوامزدگی است. بنابراین نفس سوال، ناقص است و باید پرسید برای چه محصولی و در چه شرایطی؟ به نظرم برای محصولی که شرایط آن را دارد، بسیار موثر و راهگشاست. اگر امروز محصولی بهنام کسپرسکی در دنیا بازاری دارد بهخاطر «چنین ابلاغیههایی» است که در زمان و مکان مناسب صادر شد.
در پایان جهت اطلاع لازم به ذکر است که حداقل ۵۰ درصد مشتریان پادویش سازمانها و شبکه کسبوکارهای کوچک هستند که اساسا از بخشنامه بیاطلاعاند. ضمنا امروز بیش از ۹۰ درصد فروشندگان آنتیویروسهای خارجی، اقدام به فروش پادویش میکنند و این شرکت فروش مستقیم به مشتری ندارد.
با توجه به سابقه و اعتبار بسیاری از این شرکتها که سالهاست در این عرصه فعالیت دارند، بدیهی است که بعد از اطمینان از کیفیت و کارایی محصول اقدام به درخواست نمایندگی کردند و شرایط سختتری را که ما برای اعطای نمایندگی قرار دادیم، پذیرفتند (بهعنوان مثال تمامی نمایندگان پادویش موظف به ارائه ضمانتنامه بانکی هستند). اخیرا نیز به برخی توزیعکنندگان بزرگ محصولات خارجی که درخواست توزیع پادویش را داشتند، نمایندگی توزیع اعطا کردهایم.
در مطالب بعدی دیدگاه امروز برخی موافقان و منتقدان دیروز این ابلاغیه را نیز منتشر خواهیمکرد.