عرصه جنگ، رقابت و زمین زدن رقیب متفاوت شده و این عرصه به فضای مجازی آمده پس ما باید خودمان را با این عرصه منطبق کنیم و یکی از مؤلفههای اصلی این انطباق، توجه به مغز ایرانی و فناوری، دانش و تولید ایرانی در همه حوزهها بهخصوص امنیت فضای مجازی است.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، دکتر رسول جلیلی، عضو هیئتعلمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، در حوزه امنیت اطلاعات چهره شناختهشدهای است. وی که با تشکیل شورای عالی فناوری اطلاعات و پس از آن، شورای عالی فضای مجازی به عضویت این نهادهای ملی درآمده است، با تواضع ذاتیاش تأکید دارد خود را یک کارشناس امنیت اطلاعات بنامد و صحبت از برنامهها و اقدامات شورای عالی فضای مجازی را به گفتوگویی دیگر با مقامهای مسئول در شورا محول میکند. وی که از پیشگامان امنیت اطلاعات در کشور است با سالها سابقه تدریس، پژوهش و کار عملیاتی در زمینه امنیت اطلاعات، از راهبردها و روندهای آینده این صنعت سخن میگوید و با ابراز رضایت نسبی از وضعیت امنیت فضای مجازی در کشور، تأکید دارد با سرمایهگذاری بیشتر در این حوزه، دستیابی به دانش بومی پیشرو، دستیافتنی خواهد بود. در ادامه متن گفتگویی را با این استاد دانشگاه میخوانید.
در ابتدای صحبت مایلایم یک تصویری از فضای کلان امنیت سایبری در کشور از نگاه شما داشته باشیم. در این فضا با چه قوت و ضعفهایی روبهرو هستیم و چه اقداماتی را برای بهبود آن باید در دستور کار قرار دهیم؟
صحبت کردن از امنیت بهخصوص مباحث کلان و راهبردی آن، دشواریهای خاص خودش را دارد. آنچه که از صحبت در میآید باید آنچنان جامع و مانع باشد که در عین حال که به کسی برنخورد، ضمن رعایت خیر و صلاح کشور، واقعیتها را هم بیان کند. جمع کردن همه این موارد با هم کار بسیار دشواری است.
در پاسخ به سؤال اول از چند جهت میتوان بحث کرد. اول تاریخچه امنیت سایبری در کشور را باید به زمان جنگ وصل کنیم. اگر یکی از پایههای امنیت فضای مجازی را رمز بدانیم که هست، کشور در زمان دفاع مقدس لاجرم و بنا به نیاز باتوجه به زیرساختی که در آن موقع از نظر نیروی انسانی و دانشگاهی و از نظر فناوری وجود داشت، رشد علمی خوبی در حوزه رمز داشت. آنچه که من شنیدهام، خواندهام و بعضاً نتایج آن را دیدهام و با تربیتشدگان آن دوره حشر و نشر دارم، گویای این است که حرکت فناورانه ما در زمان دفاع مقدس برای رفع نیاز عملیاتی آن روز بسیار قابل تقدیر است. نتیجه آن فعالیتها، خودش را در قالب رمزشکنی، مهندسی معکوس و در جاهایی در قالب طراحی روشهای خودی و بومی برای امنسازی فضای ارتباطی آن روز که امروز فضای مجازی نامیده میشود، نشان داد که قابل تقدیر و موجب مباهات است.
نمود چنین حرکتی از نظر دانشگاهی، در قالب ارائه یک سری درس که اصلیترین و رسمیترین آن توسط دکتر عارف در دانشگاه صنعتی اصفهان ارائه میشد، بروز پیدا کرد و در فاصله سه دهه، ما امروز در حداقل ۱۰ دانشگاه کشور تربیت نیروی انسانی تحصیلات تکمیلی مرتبط با امنیت فضای مجازی داریم.
اگر ۳۰ سال قبل حداکثر چند ۱۰ نفر در حوزه امنیت ارتباطات داشتیم که کار علمی میکردند، درس میخواندند و درس میدادند، امروز قطع به یقین میشود گفت چندهزار نفر داریم که در حوزه امنیت فعالیت رسمی دانشگاهی دارند و با توجه به اینکه مباحث آکادمیک حوزه امنیت در کشور و در دنیا، در سطح تحصیلات تکمیلی است، به همین جهت این افراد همگی در سطح استاد و دانشجویان دکترا و ارشد هستند.
درنتیجه وقتی بخشی از آنها محقق این حوزه باشند، به این معناست که ما فرآورده علمی داریم و شیب تولید فرآورده علمی ما به نسبت قابل قبول است که از نظر من از متوسط دنیا بالاتر است. دلیل این نظر من هم شیبی است که از نظر کیفی، تولید و فرآوردههای علمی کشور داشته و متناسب با آن در حوزه امنیت تولید صورت گرفته است. همین قدر که سالی چند صد دانشجوی ارشد و دکترا را وارد دانشگاه میکنیم و بعد از چند سال فارغالتحصیل میشوند، باید سالیانه مقداری تولید مقاله بهعنوان نمود پژوهش داشته باشند. این مسئله بهعنوان مصداقی است که شیب علمی ما قابلقبول است؛ ولی اینکه آیا این شیب علمی متناسب با نیاز و انتظار ما و چشمانداز ۱۴۰۴ کشور هست یا نه جای سؤال است. هرچند نسبت به گذشته رضایت وجود دارد، ولی نسبت به آنچه باید باشیم یعنی پیشرو در این عرصه در منطقه، به شیب بیشتر رشد علمی نیاز داریم. این شیب بیشتر مستلزم گرفتن دانشجویان بیشتر نیست، بلکه نیازمند توجه کیفی به این حوزه است. یعنی اگر تاکنون ارزیابیهای ما بر مبنای تعداد نفراتی بود که به دانشگاه وارد و خارج میشدند، از الان باید ارزیابی ما مبتنی بر تعداد محصولاتی باشد که از این پژوهشها عاید میشود و تعداد اختراعات ثبتشده و تعداد مقالاتی باشد که در مجلات پر ارجاع و کنفرانسهای سطوح اول و دوم دنیا چاپ میشود.
به تعبیری اگر میخواهیم مغز بپرورانیم، راهش این است که در کشور به سمت نوآوری علمی برویم و رفتن به سمت نوآوری علمی در حوزه امنیت فضای مجازی مرتبط است با دکترین امنیت فضای مجازی ما که هنوز تدوین نشده است ولی ارزشهای حاکم بر سند چشمانداز و نقشه علمی کشور، ارزشهای حاکم بر برنامه پنج ساله و برنامههای سالیانه میگوید که ما بهعنوان جمهوری اسلامی باید کشوری مستقل بمانیم و دشمنانی داریم که با هویت جمهوری اسلامی مسئله دارند. چون این فضا وجود دارد، استقلال برای ما مثل نان شب است. معنای این استقلال در فضای مجازی باید در استقلال علمی، نوآوری علمی و استقلال و نوآوری صنعتی بروز پیدا کند. این است که ما چارهای نداریم جز اینکه در این عرصه حتماً راه خودمان را پیدا کنیم.
البته این راه میتواند همسو با راه دیگران باشد و لازم نیست در این حوزه یک صنعت متفاوتی داشته باشیم یا پروتکل متفاوتی ایجاد کنیم. نتیجه این استقلال، نوآوری و داشتن راه خودمان باید منجر به این بشود که اگر مجدداً در فرایندهای دیگری جدیتر از گذشته مورد تحریم واقع شدیم، زندگی روزمره فناورانه ما مختل نشود. زندگی روزمره فناورانه در حوزه بانکی یعنی این که میخواهیم بانکداری نوین مبتنی بر فناوری داشته باشیم که امنیت داشته باشد. یعنی اگر این امنیت مبتنی بر فناوری، محصولات و پروتکلهایی است که کلیدش در دست آنهایی است که شاید تصمیم دارند، سیستمهای ما را مختل کنند، این اختلال ناممکن شود. برای تحقق این مسئله ما نیازمند نوآوری علمی هستیم.
برای رسیدن به نوآوری علمی در این حوزه چه راهکاری پیشنهاد میدهید؟
برای نوآوری علمی باید مغزهایی را که آمادگی پذیرش مسائل سخت ریاضی این حوزه را دارند، پیدا کنیم و درسهای متناسب را در دانشگاهها ارائه کنیم و برای دانشجو و استاد این حوزه امتیازات ویژهای بگذاریم تا ترغیب شوند در این حوزه سالیان متمادی کار کنند و نتیجه این کار سالیان متمادی یک جایگاه مورد ارجاع دیگران در حوزه علمی بشود. اگر حوزه علمی را خوب بنا نهیم، فناوری و صنعت از دل آن درخواهد آمد.
اگر امروز انتقادی راجع به صنعت داریم یا اختراع ثبت شده خارجی یا داخلی کم داریم، بنده ریشه آن را نداشتن علم خودی در این حوزه میدانم. علم هم میتواند بنیادی باشد، هم کاربردی که هر دو علم است. علم کاربردی از علم بنیادی درمیآید. بخشی از علوم بنیادی حوزه امنیت، ریاضی است، بخشی کامپیوتر است و بخشی ممکن است به علومی برگردد که در دانشکدههای برق مورد تدریس و پژوهش است. براین اساس ما باید برخی دانشکدههای پایهای از جمله فیزیک و کوانتوم که یک ستون در علوم بنیادین مرتبط با امنیت است را تقویت و در این حوزه دخیل و درگیر کنیم تا بتوانیم به آنچه که در چشمانداز متصور است، برسیم.
پس نقاط قوت ما این است که وضع امروزمان از نظر کمی خوب است، از نظر کیفی متوسط تلقی میَشویم و با برخی کشورهای منطقه و دنیا قابل رقابت هستیم، نیروی انسانی داریم و در دانشکدههای مرتبط، زیرساختهای پژوهشی و آموزشی داریم، ولی با این حال، به نسبت نیازمان و نقش کشور در دنیا، کاستی داریم.
درنتیجه اتفاقاتی که اخیراً در حوزه سیاست خارجی رخ داده، ممکن است تحریمها برداشته شود و ما گشایش بیشتری را در روابط بینالملل داشته باشیم. در این ارتباطات اگر نتوانیم قوی برخورد