اگر آشنايي با يکي از پديدههاي منحصربهفرد و شگرف جهان پول و سرمايه برايتان جذاب است، پيگيري گزارشي در خصوص شرکتهاي خانوادگي خالي از لطف نخواهد بود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، چهارصد سال پيش زماني که ماساتاکا تاکِناکا پايههاي اوليه شرکت کوچکش را بنا ميکرد، تصوري از اينکه روزي شيوه انتخابي او براي مديريت سرمايهاش به قديميترين و مرسومترين الگوي اقتصادي جهان بدل شود نداشت. الگويي که در حال حاضر دوسوم از غولهاي اقتصادي جهان مطابق با آن اداره ميشوند، سهمي ۹۰ درصدي در GDP جهاني دارد و توانسته اشتغالزايي ۵۰ تا ۸۰ درصدي در سراسر جهان داشته باشد. در يککلام ميتوان گفت: اين شرکت ژاپني زمينههاي ورود به مرحله نوين از اقتصاد و مديريت را فراهم ساخت. اگر آشنايي با يکي از پديدههاي منحصربهفرد و شگرف جهان پول و سرمايه برايتان جذاب است، پيگيري گزارشي در خصوص شرکتهاي خانوادگي خالي از لطف نخواهد بود.
در وهله اول بهتر است تعريفي ساده از پديده پيچيدهاي که تاکِناکا آن را بنيان نهاد ارائه دهيم: شرکتهاي خانوادگي؛ سازمانهايی هستند که با مشارکت اعضاي سببي يا نسبي يک خانواده اداره ميشوند. اين مشارکت عموماً دو بخش مالکيت و مديريت را شامل ميشود. هرچند اگر بخواهيم نگاهي موشکافانه به تاريخچه کارهاي مشارکتي و خانوادگي داشته باشيم، اولين نشانههاي آن را بايد در زمان آغاز کشتوکار انسان روي زمين جستوجو کنيم. بُرههایي از تاريخ که صاحبان زمين همراه با اعضاي خانوادهشان به رتقوفتق امور ميپرداختند. بنابراين، شايد نتوانيم اين مرد ژاپني را ايده پرداز اصلي شرکتهاي خانوادگي بدانيم ولي قطع بهيقين گسترشدهنده اين شيوه مديريتي کسي جز ماساتاکا نيست، کسي که مديريت شرکتش تا ۱۴ نسل در ميان اعضاي خانوادهاش دستبهدست شد.
پايههاي آنچه در سال ۱۶۱۰ در ژاپن بنانهاده شد، در ابتدا منجر به شکلگيري فضايي شد که در آن فعاليت شرکتهاي خانوادگي را به چند حوزه خاص محدود ميشد. به همين دليل ساده و ريشه دواندن يک تفکر اشتباه تا سالها مؤسسات خانوادگي جرأت حضور در عرصههايي بهغيراز خردهفروشي، صنايع اتومبيل و مديريت سرمايه را نداشتند؛ اما گذشت ايام نشان داد، اتخاذ اين الگو در مديريت انواع کسبوکارها نتايج درخشاني به همراه دارد. از همين رو، امروزه نهتنها صنايع گاز، پتروشيمي و بزرگترين خطوط هوايي دنيا به شکلي خانوادگي اداره ميشوند، بلکه حتي رسانههاي خبري جريانساز و صنايع توليدکننده محتواهاي سرگرمکننده بهواسطه حفظ همين روابط سببي و نسبي مديريت ميشوند.
يکي از عرصههايي که تا سالها جايگاه چنداني ميان مؤسسات خانوادگي نداشت شرکتهاي فناورانه و ارائهدهنده خدمات ارتباطات راه دور بودهاند. اما هرچه ملزومات زندگي در دنيايي ديجيتال و مجازي گسترش يافت و ارتباطات با واسطه کامپيوتري جايگزين ارتباطات واقعي شد، مقدمات حضور اثربخش شرکتهاي اينچنيني در عرصه اقتصاد فراهم شد. طبيعتاً تجربه موفق مديريت خانوادگيِ کسبوکارهاي مختلف، بسياري از شرکتهاي فعال