منتقدان و کارشناسان در مورد نتایج تجزیه گوگل اختلاف نظر دارند؛ آیا فروش کروم و سایر پیشنهادها میتوانند انحصار بازار جستوجوی آنلاین را از بین ببرند؟
به گزارش افتانا، تلاشهای رگولاتورهای ضدانحصار آمریکا برای تجزیه امپراطوری آلفابت از طریق فروش اجباری مرورگر کروم گوگل و پیشنهادهای دیگر برای محدود کردن نفوذ این شرکت در بازار جست و جوی آنلاین، احتمالا با چالشهای قانونی مواجه خواهد شد.
پس از اینکه آمیت مهتا، قاضی فدرال در اوت، حکم داد گوگل انحصار غیرقانونی بر بازار جست و جوی آنلاین دارد، دادستانهای آمریکایی، در برابر قاضی، استدلال کردند گوگل باید مرورگر کروم خود را بفروشد، دادهها و نتایج جست و جو را با رقیبانش به اشتراک بگذارد و اقدامات دیگری نظیر فروش اندروید را انجام دهد تا انحصار این شرکت در جست و جوی آنلاین شکسته شود. اقدامات پیشنهاد شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا، بخشی از یک پرونده مهم در واشنگتن است و این پتانسیل را دارد که نحوه جست و جوی اطلاعات توسط کاربران را تغییر دهد. اما به گفته کارشناسان، دولت جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در سال آینده میتواند مسیر این تلاشها را تغییر دهد و مراحل قانونی فروش اجباری کروم ممکن است سالها زمان ببرد.
کوین والکوش از شرکت مدیریت سرمایه جنسن که سهام گوگل را در اختیار دارد، نسبت به واگذاری کروم تردید دارد. وی در این باره گفت: از نظر من، این یک درخواست بیش از حد است.
وزارت دادگستری آمریکا در اوایل دهه ۲۰۰۰، پس از ادعای انحصار غیرقانونی مایکروسافت در بازار مرورگرهای وب، به دنبال تجزیه کسب و کار مایکروسافت بود و برنده شد. اما این حکم توسط دادگاه تجدید نظر لغو شد و مایکروسافت و وزارت دادگستری در نهایت این مسئله را بین خودشان حل و فصل کردند.
والکوش انتظار دارد که پرونده گوگل با درخواست تجدیدنظر این شرکت، سالها طول بکشد. او گفت: چرخهای عدالت به سرعت نمیچرخد.
گوگل، رویکرد وزارت دادگستری را تسلط بیسابقه دولت که به مصرفکنندگان، طراحان برنامه و کسبوکارهای کوچک آمریکایی آسیب میزند، خوانده است.
این پرونده همچنین میتواند با چالشهایی از سوی ترامپ روبرو شود. در حالی که پرونده مربوط به جستوجوی گوگل در ابتدا، در اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ تشکیل شد، رئیس جمهور منتخب آمریکا در اکتبر اعلام کرد ممکن است این شرکت را تجزیه نکند زیرا چنین اقدامی در زمانی که رقابت با چین در زمینههای مختلف از جمله هوش مصنوعی داغ شده است، ممکن است به صنعت فناوری آمریکا آسیب وارد کند.
کروم، پرکاربردترین مرورگر وب و ستونی از کسبوکار گوگل است که دادههای ارزشمندی را در اختیار این شرکت قرار میدهد و به گوگل کمک میکند تبلیغات مناسبسازی شده را به کاربران نمایش دهد. ارزش کروم که تخمین زده میشود حدود دو سوم بازار جهانی مرورگرها را در اختیار دارد، در صورت تجزیه و جدایی از گوگل، به شدت کاهش مییابد.
مگان گِری، مشاور عمومی سابق موتور جستوجوی «داک داک گو» (DuckDuckGO) که به عنوان وکیل در کمیسیون تجارت فدرال نیز فعالیت کرده است، میگوید: دلیل ارزشمند بودن کروم برای گوگل، این است که گوگل از این مرورگر برای ارتقای کسبوکارهای تبلیغات و جستوجوی خود استفاده میکند. بدون اینها، کروم فقط یک واسطه داده خواهد بود.
منتقدان میگویند که فروش اجباری، به چندین موضوع کلیدی مطرح شده در دادخواست وزارت دادگستری آمریکا از جمله انحصار جستوجو، پاسخ نمیدهد. مجریان ضد انحصار آمریکا که اپل و آمازون را هم به دلیل ایجاد انحصار در بازارهای دیگر، هدف پیگرد قرار دادهاند، باید هر خریداری که برای کروم پیدا شد را مورد تایید قرار دهند.
گاس هورویتز از دانشکده حقوق کری دانشگاه پنسیلوانیا میگوید: وزارت دادگستری آمریکا با این راه حل، با موانع قابل توجهی مواجه خواهد شد، زیرا کروم میتواند موتورهای جستوجوی دیگری غیر از گوگل را هم اجرا کند. دادگاهها انتظار دارند که هر راه حلی، ارتباط علت و معلولی با نگرانی اساسی ضد انحصار داشته باشد. واگذاری کروم مطلقا هیچ ارتباطی با رفع این نگرانی ندارد. وزارت دادگستری یک ممنوعیت کلی را برای مشوقهایی که گوگل برای برخوردار شدن موتور جست و جوی این شرکت از رفتار ترجیحی عرضه میکند، پیشنهاد کرده است. این ممنوعیت شامل همکاری سودآور گوگل با اپل میشود که تحت آن، گوگل سالانه میلیاردها دلار به سازنده آیفون پرداخت میکند تا موتور جست و جوی گوگل به صورت پیشفرض در گوشیهای هوشمند این شرکت قرار گیرد.
تحلیلگران شرکت اورکور هم محدودیتهای پیشنهادی را سخت و بیرحمانه نامیدند. هورویتز گفت: با توجه به محبوبیت موتور جست و جوی گوگل، اپل احتمالا با گوگل به عنوان موتور جست و جوی پیشفرض، حتی بدون هیچ توافق یا پرداختی، ادامه خواهد داد.
پیشنهادهای وزارت دادگستری آمریکا همچنین شامل درخواستها از گوگل برای دریافت مجوز نتایج جست وجویی که ارائه میدهد و اشتراکگذاری رایگان دادههای جمعآوری شده از کاربران با رقیبانش است.
در سال 2024، وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) اقداماتی را برای تجزیه امپراتوری گوگل آغاز کرد و پیشنهاد داد که این شرکت مرورگر کروم را به فروش برساند. این اقدام بخشی از تلاشهای ضدانحصاری گسترده برای کاهش نفوذ گوگل در بازار جستوجوی آنلاین و تبلیغات دیجیتال بود.
پرونده علیه گوگل در آگوست 2024 به نتیجه رسید، زمانی که دادگاه فدرال گوگل را به سوءاستفاده از موقعیت انحصاری خود محکوم کرد. DOJ همچنین خواستار اعمال محدودیتهایی بر سیستم عامل اندروید و فناوریهای هوش مصنوعی گوگل شد، هرچند فروش اجباری اندروید در این مرحله تنها بهعنوان راهحل احتمالی مطرح شده است. از منظر تاریخی، این تحول میتواند نقطه عطفی برای بازار فناوری باشد، با پیامدهایی که به احتمال زیاد بر سایر غولهای فناوری نیز تأثیر خواهد گذاشت. بحثهای دادگاه در این زمینه برای آوریل 2025 برنامهریزی شده و تصمیم نهایی ممکن است بر نحوه استفاده ما از اینترنت در دهه آینده تأثیر بگذارد.