جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
جالب است ۰
حملات تروریستی با رنگ و بوی فناوری‌های نوین

پیجرهای مرگ: فناوری‌های نوین چگونه به ابزار جنگ تبدیل شدند

آیا زندگی روزمره ما گروگان فناوری‌های هک‌شده است
روز گذشته هزاران پیجر در دستان لبنانی‌ها منفجر شد و گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی و چگونگی اتفاقی که حزب‌الله، اسرائیل را بازیگر بی‌چون‌وچرای آن می‌داند همچنان ادامه دارد.
روز  گذشته هزاران پیجر در دستان لبنانی‌ها منفجر شد و گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی و چگونگی اتفاقی که حزب‌الله، اسرائیل را بازیگر بی‌چون‌وچرای آن می‌داند همچنان ادامه دارد.
 
به گزارش افتانا، منابع خبری گفتند که  انفجارها به صورت هم‌زمان و گاهی به طور پیاپی و در مناطق مختلف لبنان رخ داده است.  این منابع افزودند که انفجارهای دستگاه‌های ارتباطاتی به سبب هک این دستگاه‌ها صورت گرفته است.
 
این حملات فقط از میان نیروهای حزب‌ الله قربانی نگرفت و شهروندان عادی که از پیجر استفاده می‌کردند نیز آسیب دیدند. طبق تصاویر و فیلم‌های منتشر شده، ظاهرا هکرها ابتدا پیجرها را روشن کرده تا توجه را به خود جلب کند و چند ثانیه بعد آن را منفجر می‌کردند. در لبنان به افرادی که پیجر دارند  هشدار داده شد که از آن دور شوند.
 
حزب الله لبنان در واکنش به انفجار دستگاه‌های پیجر بیانیه‌ صادر کرد و در بخشی از آن نوشت: «حدود ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۷-۰۹-۲۰۲۴، تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام که به پیجر معروف هستند و در اختیار تعدادی از کارکنان واحد‌ها و مؤسسات مختلف حزب‌الله قرار داشتند، منفجر شدند. این انفجار‌ها با علتی که  نامعلوم است تاکنون منجر به شهادت یک کودک و دو برادر و مجروح شدن تعداد زیادی شده است. در حال حاضر، دستگاه‌های تخصصی حزب‌الله در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای شناسایی علل این انفجار‌های هم‌زمان هستند. همچنین، دستگاه‌های پزشکی و بهداشتی در حال درمان مجروحین و مصدومین در چندین بیمارستان در مناطق مختلف لبنان هستند...»
 
بی‌بی‌سی به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهادی که مقرش در بریتانیاست، گفت که پیجر نیروهای حزب‌الله در سوریه هم منفجر شده است.
 
این پیجرها از کجا آمدند
به گفته رویترز، پیجرهای منفجر شده در لبنان جدیدترین مدلی است که در ماه‌های اخیر وارد شده‌است. بنابر روایت آسوشیتدپرس از ماجرا، دستگاه‌‌های ارتباطی منفجر شده مجهز به باتری‌‌ لیتیومی بوده‌اند و با داغ شدن بیش از حد منفجر شده‌اند.
در مورد مدل این پیجرهای منفجرشده در بیروت ابتدا گفته می‌شد ساخت موتورلا بودند؛ اما چند ساعت بعد مشخص شد این پیجرها از مدل 924Gold Apollo AR- ساخت کشور تایوان و از شرکت Gold Appolo بوده‌اند که در فرکانس ۴۵۰ تا ۴۷۰ مگاهرتز ارتباط برقرار می‌کردند. گفته می‌شود مشخصاً صهیونیست‌ها به‌شیوه‌ای، تهیه این پیجرها توسط حزب‌الله را تشخیص داده و با دست‌کاری و ایجاد خراب‌کاری صنعتی در آن‌ها، زمینه‌سازی بروز اتفاق و حمله تروریستی را رقم زدند. برخی کارشناسان معتقدند که مواد منفجره به‌صورت کاملاً حرفه‌ای جاسازی شده به‌طوری که هیچ‌گونه تغییر ظاهری و یا حتی وزنی با محصول مشابه صادر شده در کشورهای دیگر مشاهده نشده است و برای همین هم هنگام بررسی فنی محصولات خریداری‌شده مورد مشکوکی دیده نشده‌بود.

 اما به گفته موسس و رئیس شرکت گلدآپولو، شرکتی به‌نام BAC در اروپا، پیجر مدل AR-924 را تولید و فروخته است. سو چین گوانگ به رویترز گفته است:‌ «پیجرهای منفجرشده، توسط شرکتی در اروپا ساخته شده‌اند که حق استفاده از برند شرکت ما را دارد. ما فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهیم و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول نداریم.»
 
چگونه یک پیجر می‌تواند به سلاحی مرگبار تبدیل شود
ادوارد اسنودن، مامور سابق سازمان سیا با انتشار پیامی در ایکس درباره انفجار دستگاه‌های پیجر حزب‌الله در لبنان نوشت: «به نظر می‌رسد که احتمالا مواد منفجره کارگذاشته شده در دستگاه‌ها علت این انفجارها بوده‌اند و نه یک حمله سایبری.  زیرا تعداد بسیار زیادی از آسیب‌های جدی و هم‌سان وجود دارد. اگر علت این انفجارها باتری‌های داغ شده بود، انتظار می‌رفت که بیشتر با آتش‌سوزی‌های کوچک و خرابی‌های جزیی مواجه شویم و نه چنین انفجارهایی.»
 
منابع آگاه، چهار سناریوی مختلف درباره انفجار متوالی دستگاه‌های پیجر در بیروت که گفته می‌شود از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده، مطرح کرده‌اند.
 
نفوذ و اختلال فرکانسی: پیجر‌ها از ارتباطات رادیویی برای دریافت پیام‌ها استفاده می‌کنند. مهاجمان می‌توانند با ایجاد اختلال در فرکانس‌های مورد استفاده پیجرها، این دستگاه‌ها را هدف قرار دهند. این کار با استفاده از تجهیزات جمینگ (Jamming) یا ارسال سیگنال‌های مخرب برای بی‌نظم کردن عملکرد دستگاه انجام می‌شود.
 
هک و دستکاری داده‌ها: با تحلیل پروتکل‌های ارتباطی که پیجر‌ها استفاده می‌کنند، مهاجمان ممکن است بتوانند به سیستم نفوذ کنند و پیام‌های مخرب یا کدی را ارسال کنند که باعث اختلال یا حتی تخریب دستگاه شود. این نوع حملات معمولاً نیاز به دانش فنی بالایی دارد و می‌تواند شامل استفاده از نقاط ضعف نرم‌افزاری دستگاه‌ها باشد.
 
حملات فیزیکی سایبری: در موارد نادر، مهاجمان می‌توانند دستگاه‌های پیجر را به گونه‌ای دستکاری کنند که در صورت دریافت پیام خاصی، واکنش فیزیکی مانند انفجار ایجاد کند. این نوع حملات بسیار پیچیده و خطرناک است و نیاز به دسترسی فیزیکی قبلی به دستگاه یا ارسال دستگاه‌های دستکاری‌شده به هدف دارد.
 
استفاده از بدافزار: مهاجمان ممکن است بتوانند بدافزاری را بر روی پیجر قرار دهند که به طور خودکار عملیات مخربی را انجام دهد. این بدافزار می‌تواند از طریق ارتباطات بی‌سیم، به خصوص در مدل‌های جدیدتر که امکان بروزرسانی نرم‌افزاری دارند، منتقل شود.
 
تا لحظه انتشار این گزارش، آمارها روایتگر شهادت ۱۱ نفر و  زخمی شدن۴۰۰۰ نفر است که حال ۴۰۰ نفر از آنها وخیم گزارش شده‌است.
 
از ساعاتی پیش رسانه‌های داخلی درحال انتشار خبرهایی مبنی بر حمله سایبری موسوم به دیداس بر روی برخی وب‌سایت‌های عمومی رژیم صهیونیستی هستند؛ حملاتی که نتیجه آن منجر به از دسترس خارج شدن وب‌سایت‌های مورد حمله برای ساعاتی خواهد شد. البته باتوجه سطح پایین این نوع حملات و با یک اقدام پدافندی و قطع ارتباطات سرور از خارج سرزمین‌های اشغالی، حمله به راحتی مهار خواهد شد و وب‌سایت مورد حمله برای کسانی که با آی‌پی خارج از سرزمین‌های اشغالی هستند، محدود خواهد شد و ساکنان سرزمین‌های اشغالی هیچ‌گونه اختلالی را حس نخواهند کرد.
 
فناوری با تمام خدمات ارزشمند و رفاهی که برای ما به ارمغان آورده‌ است روی بی‌رحمی نیز دارد. ابعاد مثبت و منفی آن را قدرت‌هایی تعیین می‌کنند که این ابزارها را در کنترل دارند. بدون تردید این فناوری‌ها با زندگی ما گره‌خورده است و نمی‌توانیم آنها را کنار بگذاریم، اما آیا اکنون ما به عنوان شهروندان عادی باید حتی از گوشی‌های همراه دست خودمان و فرزندانمان یا گجت‌های پرکاربرد پوشیدنی، بیش از پیش و به شکل دیگری بهراسیم؟! بحث نه فقط بر سر امنیت اطلاعات، بلکه بر سر امنیت جانی انسان‌هاست!
 
کد مطلب : 22454
https://aftana.ir/vdcgtt9x.ak9xn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی