چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ , 18 Sep 2024
جالب است ۰
چالشی که اوپن ‌ای‌آی با موتور جست‌وجویش برای گوگل ساخت

جدال گوگل و مایکروسافت در آوردگاه موتورهای جست‌وجوی هوش مصنوعی

بسیاری معتقدند رقابت گوگل و اوپن ای‌آی بر سر موتورهای جست‌وجوی هوش مصنوعی‌شان در واقع رقابت مایکروسافت با گوگل است که سال‌هاست حاکمیت بازار جست‌وجوی اینترنتی را در اختیار دارد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
بسیاری معتقدند رقابت گوگل و اوپن ای‌آی  بر سر موتورهای جست‌وجوی هوش مصنوعی‌شان در واقع رقابت مایکروسافت با گوگل است که سال‌هاست حاکمیت بازار جست‌وجوی اینترنتی را در اختیار دارد.
 
به گزارش افتانا، خالق چت‌بات انقلابی چت جی‌پی‌تی با معرفی موتور جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود با نام سرچ جی‌پی‌تی (SearchGPT)، رسما حاکمیت مطلق گوگل بر بازار جست‌وجوی اینترنتی را به چالش کشیده است. بسیاری این نبرد رقابتی را مقابله مایکروسافت (به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار اوپن ای‌آی) با گوگل می‌دانند که از سال‌ها پیش شکل گرفته است. سرچ جی‌پی‌تی امکان جست‌وجوی مبتنی بر چت ‌جی‌پی‌تی را فراهم می‌کند و پاسخ‌ها از سوی موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت بازیابی، خلاصه و ارائه می‌شوند.
 
این موتور جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی در اصل عملکردی مشابه سرویس Search Generative Experience گوگل دارد که هنوز در دسترس عموم قرار ندارد. جالب آنجاست که استارت‌آپ Perplexity AI هم محصول مشابهی را به بازار عرضه کرده است، اما یک استارتاپ جوان چه شانسی می‌تواند در برابر یک غول تکنولوژی مانند گوگل داشته باشد که بیست سال است حاکمیت بازار جست‌وجوی اینترنتی را در اختیار دارد. حتی اوپن ای‌آی هم به پشتوانه مایکروسافت که خودش یک غول تکنولوژی است به میدان رقابت با گوگل وارد شده‌است.
 
کریس راجرز، مدیرعامل آژانس سئوی CSP که بیش از دو دهه در صنعت موتور جست‌وجوی اینترنتی فعالیت کرده است، به مجله آنلاین بیزینس اینسایدر می‌گوید که سرچ جی‌پی‌تی یک تهدید فوری برای گوگل به حساب نمی‌آید، اما این غول تکنولوژی باید به قدر کافی اوضاع را تحت نظر داشته باشد؛ چون اوپن ای‌آی همان‌طور که توانست یک چت‌بات انقلابی را خلق کند، ممکن است یک لحظه شگفت‌انگیز دیگر هم در عرصه جست‌وجوی اینترنتی بیافریند. او فکر می‌کند که گوگل باید کاملا مراقب باشد، چون اوپن ای‌آی استراتژی هوشمندش را در ارائه سرچ جی‌پی‌تی نشان می‌دهد.
 
الگوبرداری از گوگل
جالب این است که شرکت اوپن ای‌آی موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی سرچ جی‌پی‌تی خودش را در ابتدا در دسترس گروه کوچکی از ناشران قرار داد و از آنها بازخورد خواست. کریس راجرز، معتقد است که این رویکرد درستی است. او می‌گوید گوگل در کنفرانس امسال I/O خود برای مهندسان نرم‌افزار چند چیز عالی را به نمایش گذاشت. این شرکت ابزارهایی مانند AI Overviews، Project Astra و گروهی از ویژگی‌های Grade A را برای اندروید معرفی کرد. او می‌گوید: «اما بین آنچه مردم انتظار دارند و آنچه در چشم‌انداز هوش مصنوعی ارائه شده است، ناهماهنگی وجود دارد.»
 
گوگل بلافاصله پس از معرفی این ابزارها، به خاطر پیشنهاد اینکه می‌توانید به عنوان مثال تاپینگ‌ها را روی پیتزا بچسبانید، مورد تمسخر قرار گرفت. علاوه بر این، چت‌بات جمینای تصاویری از نازی‌های سیاه‌پوست را تولید کرد و درنتیجه گوگل ناچار شد محدودیت‌هایی را برای جمینای اعمال کند. راجرز معتقد است که اوپن ای‌آی ابتدا با آزمایش محصول خود با گروه کوچکی از کاربران، جمع‌آوری بازخورد و سپس ترکیب آنها، رویکرد گوگل را آموخت.
 
علاوه بر اینها اوپن ای‌آی با چند ناشر از جمله Vox Media، Axel Springer، News Corp و The Atlantic هم قراردادهایی را منعقد کرده است. این شرکت همچنین اعلام کرده است که سرچ جی‌پی‌تی شامل پیوندهای واضح به منابع برای کمک به کاربران است تا بتوانند درک کنند که اطلاعات از کجا آمده است. راجرز می‌گوید این در حالی است که کاربران از اینکه گوگل منابع پاسخ‌های جمینای را ذکر نمی‌کند، ناراضی هستند. هرچند راجرز می‌پذیرد که مطمئن نیست اوپن ای‌آی از ابزارهای مخفیانه برای دسترسی به داده‌های ناشرانی استفاده می‌کند که با این شرکت توافق نکرده‌اند، می‌گوید همین که این شرکت تعاملات ناشران خود‌ را به‌طور عمومی افشا کرده، خوب است.
 
مسئله رقابت و انحصار
به عقیده راجرز و کارشناسان دیگر، مزیت بزرگ گوگل این است که این شرکت با موتور جست‌وجوی کلاسیک خود رقابت بسیار کمی دارد. با این حال اما ظهور رقبای قدرتمندی مانند اوپن ای‌آی می‌تواند گوگل را مجبور به تغییر کند. راجرز در این مورد می‌گوید: «گوگل ناچار است خودش را وفق بدهد. آنها باید به شیوه انجام کارهایشان نگاه کنند.»
 
به گفته این کارشناس سئو، گوگل اگرچه یک غول تکنولوژی قدیمی است، اما هنوز برای سازگاری زمان دارد. او توضیح می‌دهد که یک تغییر اساسی در رفتار مصرف‌کننده و به‌کارگیری تکنولوژی جدید توسط گروه‌های بزرگ معمولا به این سرعت اتفاق نمی‌افتد. اوپن ای‌آی می‌تواند از این واقعیت سود ببرد که وزارت دادگستری ایالات‌متحده آمریکا به‌طور رسمی گوگل را یک انحصارطلب اعلام کرده است. این موضوع می‌تواند باعث شود که این غول فناوری سهم خود را از بازار از دست بدهد‌؛ برای مثال ممکن است موتور جست‌وجوی گوگل دیگر در آیفون به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض به کار گرفته نشود. البته کارشناسان معتقدند که چنین اتفاقی به این زودی‌ها رخ نخواهد داد.
 
راجرز می‌گوید: «حتی اگر اوپن ای‌آی یا سایر موتورهای جست‌وجوی هوش مصنوعی سهم بازار را به دست بیاورند، گوگل همچنان بر این بازار مسلط خواهد بود؛ چون موتور جست‌وجوی گوگل برای بسیاری از کاربران پیش‌فرض است.»
 
 
 
کد مطلب : 22371
https://aftana.ir/vdcezx8w.jh8wfi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی