دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ , 9 Sep 2024
جالب است ۰
گزارش‌های جدید حاکی از آن است که بی‌ثباتی در پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل می‌تواند به آسیب ماندگار منجر شود.
منبع : the verge
گزارش‌های جدید حاکی از آن است که بی‌ثباتی در پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل می‌تواند به آسیب ماندگار منجر شود.

به گزارش افتانا، نقصی در روند تولید پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل باعث بی‌ثباتی پردازنده‌ها و تجربه ناخوشایند برای مشتریان شده است. دلیل اصلی این مشکل را می‌توان در یک میکروکد معیوب جست‌وجو کرد. میکروکد، چارچوبی است که برای پردازنده مشخص می‌شود و عملیات‌ها رده‌پایین را کنترل می‌کند. همین مسئله باعث شده پردازنده، بیشتر از آنچه نیاز دارد درخواست انرژی کند و خارج از محدوده امن خود قرار گیرد. به نظر می‌رسد که این مشکل تنها در پردازنده‌های دسکتاپ مشاهده شده و نسخه‌های موبایلی ۱۳ و ۱۴ با این مسئله مواجه نیستند.
 
گویا اینتل راه‌حلی برای این مشکل آماده کرده که به‌زودی منتشر می‌شود، اما ظاهرا برخی از پردازنده‌ها ممکن است تا همین حالا و درنتیجه این مشکل گرفتار یک نقص دائمی شده باشند. اینتل، یک میکروکد جدید آماده کرده که انتظار می‌رود که اواسط ماه آگوست در اختیار کاربران قرار گیرد.
 
اما مشکل اینجاست که اول از همه این میکروکد به‌روزرسانی شده باید از طریق به‌روزرسانی BIOS به کامپیوترها اضافه شود و مسئولیت این به‌روزرسانی با سازندگان مادربورد است و گزینه دیگر هم به‌روزرسانی ویندوز است. درنتیجه برای رفع این مشکل در تمامی کامپیوترها باید مدت بیشتری منتظر بود.
 
گزارش دیگری از Tom’s Hardware با اسناد به منابع ناشناس می‌گوید درست زمانی که یک کامپیوتر به مشکل می‌خورد، پردازنده‌ آن برای همیشه ضعیف‌تر شده و با یک آسیب ماندگار مواجه می‌شود. هیچ‌ گونه به‌روزرسانی در میکروکد نمی‌تواند آسیب به پردازنده را رفع کند و توصیف اینتل این است که «مشتریانی که در پردازنده دسکتاپ نسل ۱۳ یا ۱۴ این شرکت با بی‌ثباتی مواجه هستند با پشتیبانی مشتریان اینتل برای کمک بیشتر تماس بگیرند.»
 
اینتل راهکار ساده‌ای برای تشخیص این مشکل ارائه نکرده است. این شرکت هنوز به جز ارجاع به ویدئو یوتیوبی Robeytech، راهکار دیگری برای تشخیص این مشکل ارائه نکرده است. این ویدئو نشان می‌دهد که چطور می‌توان از بسته درایور انویدیا جی‌فورس برای بررسی این مشکل استفاده کرد. درنتیجه این راهکار هم برای تمامی کاربران جواب نمی‌دهد و تنها دارندگان پردازنده گرافیکی انویدیا جی‌فورس می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
اینتل تایید کرده است پردازنده‌های اینتل کور نسل ۱۳ و ۱۴ با 65W یا بالاتر، از جمله K/KF/KS و متغییر‌های 65W غیرK، ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند اما تمامی آنها اینگونه نیستند. این شرکت می‌گوید «گزینه‌هایی را تحت بررسی دارد تا به راحتی بتوان پردازنده‌های متاثر شده را در سیستم‌های کاربران تشخیص داد» اما اطلاعات بیشتر یا زمان‌بندی خاصی ارائه نشده است.
 
در صورت رخ دادن این مشکل، توصیه اینتل این است: «کاربران از تنظیمات پیش‌فرض اینتل برای پردازنده‌های دسکتاپ استفاده کرده و از به‌روزرسانی BIOS خود اطمینان حاصل کنند. پس از انتشار پچ میکروکد برای شرکای اینتل، توصیه می‌کنیم که به‌روزرسانی‌های BIOS را منتشر کنیم.»
 
اینتل همچنین احتمال بازخوانی این پردازنده‌ها را نیز بدون هیچ توضیحی منتفی دانسته است. بنابراین کاربرانی که حتی پردازنده‌ آن‌ها درنتیجه این مشکل با آسیب ماندگار مواجه شده‌اند نیز نباید امیدی به دریافت یک نسخه جدید داشته باشند.
 
 
کد مطلب : 22342
https://aftana.ir/vdcci1qi.2bqi08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی