يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
جالب است ۰
پرونده بزرگ دادستان‌های کل آمریکا علیه گوگل به نتیجه رسید. این شرکت ضمن پرداخت جریمه ۷۰۰ میلیون دلاری، تغییراتی مهم در پلی استور اعمال می‌کند.
منبع : APNews
پرونده بزرگ دادستان‌های کل آمریکا علیه گوگل به نتیجه رسید. این شرکت ضمن پرداخت جریمه ۷۰۰ میلیون دلاری، تغییراتی مهم در پلی استور اعمال می‌کند.
 
به گزارش افتانا، هفته گذشته هیئت‌منصفه دادگاهی در آمریکا اعلام کرد فروشگاه آنلاین گوگل پلی رویکرد انحصارگرایانه دارد و مرتکب تخلف قانونی شده است تا پیروزی بزرگی برای اپیک گیمز (سازنده بازی فورتنایت) به‌دست بیاید.
 
اپیک گیمز تنها شاکی گوگل نبود. چند ماه پیش، دادستان‌های کل ۵۰ ایالت آمریکا پرونده‌ی سنگینی علیه گوگل به راه انداختند و این شرکت را به انحصارگرایی متهم کردند.
 
پس از مدت‌ها، سرانجام فهمیده‌ایم که نتیجه‌ی آن پرونده چه بوده است: گوگل پذیرفته ۷۰۰ میلیون دلار جریمه بپردازد و تغییراتی در سیاست‌های پلی استور اعمال کند.
 
اگر جزئیات پرونده‌ی دادگاه به تأیید نهایی برسند، گوگل مجبور است به‌مدت چند سال به توسعه‌دهندگان اجازه دهد که کاربران را به محیطی خارج از پلی استور منتقل کنند. این پرونده‌ی ۶۸ صفحه‌ای شامل نکات بسیار زیادی است.
 
بر اساس توافق‌نامه‌ی گوگل با دادستان‌های کل آمریکا، این شرکت ۷۰۰ میلیون دلار معادل تقریبا ۲۱ روز از سود عملیاتی پلی استور را به‌عنوان جریمه پرداحت خواهد کرد. ۶۲۹ میلیون دلار از این مبلغ به مشتریانی می‌رسد که ممکن است اپلیکیشن‌ها را با قیمت بیشتر از حد معمول در پلی استور خریده باشند. ۷۰ میلیون دلار دیگر به دولت پرداحت خواهد شد و یک میلیون دلار باقی‌مانده به هزینه‌های امضای توافق و موارد این چنینی مربوط است.
 
گوگل به‌مدت هفت سال باید نصب اپلیکیشن‌های متفرقه را ازطریق سرویس‌هایی غیر از پلی استور ممکن کند. این شرکت به‌مدت پنج سال باید به توسعه‌دهندگان امکان دهد که سرویس پرداخت درون‌برنامه‌ای متفرقه به مشتریان ارائه دهند. همچنین گوگل به‌مدت پنج سال اجازه ندارد توسعه‌دهندگان را مجبور کند که بهترین قیمت سرویس‌هایشان را در گوگل پلی ارائه دهند.
 
گوگل به‌مدت چهار سال اجازه ندارد که توسعه‌دهندگان را مجبور کند اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خود را همزمان با سایر فروشگاه‌ها در پلی استور هم منتشر کنند.
 
به‌مدت پنج سال، گوگل نمی‌تواند شرکت‌ها را مجبور کند که اپلیکیشن پلی استور را به‌صورت انحصاری روی گوشی یا صفحه‌ی اصلی نصب کنند. به‌مدت پنج سال، شرکت‌های گوشی‌ساز لازم نیست برای نصب پیش‌فرض فروشگاه متفرقه روی دستگاه‌هایی مثل گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی از گوگل مجوز بگیرند.
 
در ادامه‌ی پرونده‌ی دادگاه آمده است که به‌مدت چهار سال گوگل باید به فروشگاه‌های متفرقه امکان دهد که بدون دریافت رضایت کاربر، اپلیکیشن‌ها را به‌روزرسانی کنند. گوگل به‌مدت چهار سال به فروشگاه‌های متفرقه اجازه می‌دهد از API برای کمک به نصب اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.
 
گوگل همچنین باید پیام مربوط‌به سایدلود اپلیکیشن‌ها را تغییر دهد. متن پیام جدید به این شرح است: «گوشی شما در حال حاضر پیکربندی مناسب برای نصب اپلیکیشن از این منبع را ندارد. صدور مجوز برای این منبع به‌منظور نصب اپلیکیشن، ممکن است گوشی و داده‌های شما را به خطر بیاندازد.»
 
گوگل به‌مدت پنج سال به توسعه‌دهندگانی که در طرح User Choice Billing ثبت نام کرده‌اند اجازه می‌دهد به کاربرانشان بگویند که قیمت سرویس‌ها در سایر پلتفرم‌ها بهتر از پلی استور است. به‌علاوه کاربران باید بتوانند که تراکنش را ازطریق نسخه‌ی وب سیستم مالی توسعه‌دهنده تکمیل کنند.
 
گوگل به‌مدت ۶ سال باید به اپلیکیشن‌هایی مثل نتفلیکس اجازه دهد که قیمت بهتر سرویس‌هایشان را اطلاع‌رسانی کنند، اما این اپلیکیشن‌ها اجازه‌ی لینک مستقیم نخواهند داشت. مثلا نتفلیکس می‌تواند در بخشی از اپلیکیشن خود بنویسد: «سرویس ما در وب‌سایت‌مان با قیمت ۹٫۹۹ دلار در دسترس است.»
 
نکات مورد اشاره در نگاه اول بسیار گسترده به نظر می‌رسند، اما در عمل تغییرات نسبتا کمی در عملیات‌های پلی استور اعمال می‌کنند. بسیاری از این شرط‌ها تاریخ انقضا دارند و برخی از آن‌ها بیش از حد کلی به نظر می‌رسند.
 
گوگل در دادگاه اپیک گیمز ادعا کرد که کاربران همین حالا برای نصب اپلیکیشن از منابعی غیر از پلی استور، روش‌های کافی در اختیار دارند. این شرکت همچنین گفت بسیاری از توافق‌نامه‌هایش با توسعه‌دهندگان و گوشی‌سازان و اپراتورها، آن‌ها را به نصب انحصاری پلی استور مجبور نمی‌کند.
 
نکته مهم‌تر این است که شماری از مهم‌ترین تغییرات پلی استور به طرح User Choice Billing ارتباط دارند؛ طرحی که اپیک گیمز در دادگاه ثابت کرد تغییر خاصی به‌همراه نمی‌آورد و نوعی فریب‌کاری از سمت گوگل محسوب می‌شود.
 
گوگل می‌گوید مشارکت‌کنندگان در طرح User Choice Billing صرفا تخفیف چهار درصدی دریافت می‌کنند و پرونده‌ی دادستان‌های کل آمریکا این شرایط را تغییر نمی‌دهد. User Choice Billing قبلا فقط برای توسعه‌دهندگان کره‌ای در دسترس بود اما به‌زودی برای ساکنان آمریکا و منطقه‌ی اقتصادی اروپا هم منتشر می‌شود.
 
یکی از نکات مهم پرونده این است که گوگل همچنان به شرکت‌هایی مثل نتفلیکس اجازه نمی‌دهد لینک مستقیم وب‌سایت خود را وارد نسخه‌ی اندرویدی اپلیکیشن کنند.
کد مطلب : 21759
https://aftana.ir/vdcdn50x.yt0fk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی