شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
جالب است ۰
در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

آزمایشگاه ملی ارزیابی هوش مصنوعی ایجاد می‌شود

به گفته رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از ملزومات فراگیری محصولات و خدمات در حوزه هوش مصنوعی، وجود آزمایشگاه‌هایی برای بررسی میزان تطابق آن‌ها با استانداردهای جهانی و ملی است و راه‌اندازی آزمایشگاه ملی ارزیابی محصولات هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست انجام است.
به گفته رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از ملزومات فراگیری محصولات و خدمات در حوزه هوش مصنوعی، وجود آزمایشگاه‌هایی برای بررسی میزان تطابق آن‌ها با استانداردهای جهانی و ملی است و راه‌اندازی آزمایشگاه ملی ارزیابی محصولات هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست انجام است.
 
به گزارش افتانا، سید محمد رضوی‌زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و راه‌اندازی آزمایشگاه ملی ارزیابی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی در این پژوهشگاه خبر داد.
 
وی با اشاره به فراگیر شدن حوزه هوش مصنوعی در کشور و ارائه محصولات و سرویس‌های متنوع مبتنی بر هوش مصنوعی توسط شرکت‌های داخلی از یک سو و تاکید وزارت ارتباطات بر حمایت از این فعالیت‌ها و توسعه هوش مصنوعی در کشور از سوی دیگر، از لزوم ارزیابی خروجی‌ها و محصولات این شرکت‌ها در راستای حمایت از آن‌ها و همچنین رگولاتوری و حکمرانی تسهیلگرایانه حوزه هوش مصنوعی در کشور صحبت کرد.
 
رئیس مرکز نوآوری هوش مصنوعی ایران افزود: یکی از ملزومات فراگیری محصولات و خدمات در حوزه‌های مختلف فناوری در کشورها و از آن جمله در حوزه هوش مصنوعی، وجود آزمایشگاه‌هایی برای بررسی میزان تطابق آن‌ها با استانداردهای جهانی و ملی است.
 
رضوی زاده با بیان اینکه این آزمایشگاه می‌تواند با بررسی محصولات و خدمات دریافتی، ضمن انجام تست‌های لازم و ارائه گواهی‌نامه‌های مربوطه، اطمینان کافی برای استفاده‌کنندگان نهایی و همچنین رگلاتورها از کیفیت این محصولات و خدمات ایجاد کند، خاطرنشان کرد: این ارزیابی‌ها در حوزه‌های مختلف عملکردی، محافظت از داده‌های کاربران و تطابق با معیارهای جهانی برای استفاده اخلاق‌مدارانه از هوش مصنوعی است. ازجمله خدمات دیگر این آزمایشگاه می‌توان به رتبه‌بندی محصولات و سرویس‌های هوش مصنوعی با توجه به ویژگی‌های دقیق فنی آن‌ها و کمک به کاربران در گزینش محصولات متناسب نیاز خود اشاره کرد. از کارکردها و مزیت‌های دیگر راه‌اندازی این آزمایشگاه، ایجاد فضایی برای نوآوری و تحقیق و توسعه در حوزه هوش مصنوعی است که به دانشجویان، اساتید، صنعتگران و همه افرادی فعال در حوزه هوش مصنوعی، کمک می‌کند.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاع تأکید کرد: با توجه به سابقه فعالیت‌های مشابه در پژوهشگاه ملی فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران و وجود یک شبکه آزمایشگاهی قوی مستقر در پژوهشگاه یا دانشگاه‌های همکار، آزمایشگاه هوش مصنوعی می‌تواند از تجربیات و سرویس‌های آزمایشگاه‌های دیگر پژوهشگاه نظیر آزمایشگاه خدمات فناوری اطلاعات، آزمایشگاه تجهیزات رادیویی، آزمایشگاه تجهیزات نوری، آزمایشگاه امنیت کمک گرفته و به توسعه هرچه بیشتر هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف و متنوع در کشور کمک کند.
 
رضوی‌زاده گفت: توسعه‌ این آزمایشگاه که جزو اهداف مهم پژوهشگاه است با همراهی بخش خصوصی امکان‌پذیر است. همکاری با این بخش مسئله‌ای است که پژوهشگاه ارتباطات بر آن تاکید دارد.
 
کد مطلب : 21487
https://aftana.ir/vdcbzab5.rhb8wpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی