سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 14 May 2024
جالب است ۰
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با توجه به اهمیت فراوان فناوری هوش مصنوعی، اقدام به راه‌اندازی ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کرده است.
 معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با توجه به اهمیت فراوان فناوری هوش مصنوعی، اقدام به راه‌اندازی ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کرده است.
 
به گزارش افتانا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اقدام به راه‌اندازی ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کرده است
 
 رصد و شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه فناوری در داخل کشور و جایگاه آن در آینده در تعامل با بازیگران مختلف این حوزه، بهره‌گیری از نتایج مطالعات آینده‌نگری فناوری با هدف تعیین اولویت‌های کاری ستاد و مشارکت فعال در تدوین نقشه‌راه توسعه فناوری با هدف ارتقای همه ابعاد کارکردی نظام نوآوری و فناوری از اهم ماموریت‌های محول شده به ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک است.
 
همچنین توسعه فناوری های نوظهور و تحول آفرین اولویت دار به منظور پاسخ به نیازمندی های آینده کشور، سرعت بخشیدن به حمایت هدفمند از توسعه زیرساخت های تحقیق و توسعه فناوری های اولویت دار، برگزاری رویدادها و اجرای فعالیت های ترویجی مؤثر با هدف شبکه سازی میان بازیگران مختلف این حوزه و ایجاد مشروعیت در نهادهای سیاست گذار، از دیگر ماموریت های این ستاد است.
 
از دیگر ماموریت محول شده به ستاد هوش مصنوعی در دستور کار قراردادن بازارسازی برای محصولات و دستاوردهای فناورانه اولویت دار باتوجه به ضرورت ها در مراحل مختلف توسعه و مشارکت حداکثری در اجرای برنامه های ملی و چند حوزه ای با همکاری سایر ستادهای توسعه فناوری، است.
 
برای سال اول فعالیت ستاد، محورهای اولویت‌دار برنامه‌های حمایتی تعیین شده که راه‌اندازی زیست‌بوم داده و زیرساخت‌های موردنیاز آن، توسعه زیرساخت محاسباتی و سکوهای ابری، اجرای مطالعات شناسایی و ارزیابی زیست‌بوم هوش مصنوعی و زیست‌بوم داده کشور و تدوین اسناد استانداردها و ملزومات زیست‌بوم ازجمله آنهاست. همچنین توسعه ظرفیت‌های نیروی انسانی زیست‌بوم، توسعه فناوری‌های اثرگذار، پیشرفته و نوظهور و حمایت از تجاری‌سازی و افزایش مقیاس فناوری‌ها و محصولات هوش مصنوعی در زمینه‌های اولویت‌دار و اثرگذار از دیگر برنامه‌های حمایتی تدوین شده است.
 
 
 اولویت‌های حمایتی ستاد هوش مصنوعی، دامنه گسترده‌ای را دربرمی گیرد. حمایت از طرح‌های توسعه فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین اولویت‌دار، حمایت از طرح‌های توسعه فناوری در قالب طرح‌های همکاری میان دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی، حمایت از پروژه‌های تحقیق و توسعه صنایع و شرکت‌های بزرگ با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در راستای رفع گلوگاه‌های فناورانه شرکت‌های صنعتی و تقویت زنجیره‌های ارزش صنعتی، حمایت از پروژه‌های تحقیق و توسعه در هسته‌های نوپا و استارتاپ‌ها در راستای توسعه زیست‌بوم فناوری‌های اولویت‌دار ازجمله این حمایت‌هاست.
 
همچنین توسعه و ارتقای هدفمند زیرساخت‌های تخصصی فناوری‌های اولویت‌دار (زیرساخت تحقیق و توسعه، تجهیزات تست و آزمون، تولید نمونه اولیه، آزمایشگاه‌های مرجع و استانداردسازی و...) با همکاری شبکه آزمایشگاهی راهبردی ملی، طرح‌های تجاری‌سازی فناوری متناسب با نیازهای جامعه و اقتصاد، برگزاری دوره‌های آموزشی و بوت‌کمپ‌های تخصصی؛ برگزاری و شرکت در دوره‌های شتابدهی، رویدادها، چالش‌ها و مسابقه‌های نوآوری تخصصی در حوزه‌های فناورانه از دیگر حمایت‌های این ستاد برشمرده شده است. در عین حال حمایت از طرح‌های تجاری‌سازی فناوری متناسب با نیازهای جامعه و اقتصاد و حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی و بوت‌کمپ‌های تخصصی، برگزاری و شرکت در دوره‌های شتاب‌دهی، رویدادها، چالش‌ها و مسابقه‌های نوآوری تخصصی در حوزه‌های فناورانه از دیگر اقدامات ستاد هوش مصنوعی است.
 
فراخوان شناسایی و حمایت از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی، نشست شورای نخبگان ستاد و اجرای اولین برنامه انتقال تجارب ماندگار (تدکس) از رویدادهای آتی ستاد خواهد بود.
 
پست الکترونیکی به نشانی  info@ai.isti.ir و شماره تماس 88064947 021 راه‌های ارتباطی با این ستاد است..
 
کد مطلب : 21326
https://aftana.ir/vdcd9s0x.yt0fx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی