شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
جالب است ۰
تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران اینترنت همچنان با ضعف در انتخاب رمز عبور برای حساب‌های کاربریشان مواجه هستند.
تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران اینترنت همچنان با ضعف در انتخاب رمز عبور برای حساب‌های کاربریشان مواجه هستند.
 
به گزارش افتانا به نقل از تک‌رادار، رمزهای عبور بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی کاری و شخصی ما شده‌اند، اما هنوز بسیاری از ما اسیر عادت‌های بد خودمان هستیم.
 
تحقیقی جدید از شرکت Dojo نشان می‌دهد که افراد اغلب از یک الگوی خاص برای ساختن رمزهای عبور جدید استفاده می‌کنند که به هکرها این فرصت را می‌دهد تا راحت‌تر به حساب‌های کاربری شخصی ما دست پیدا کنند.
 
بدتر از آن، مشخص شد که بیش از نیمی (۵۱ درصد) از افراد از گذرواژه‌های یکسانی هم برای حساب‌های کاری و هم برای حساب‌های شخصی استفاده می‌کنند یعنی اگر فقط یکی از لاگین‌های شما به خطر بیفتد، می‌تواند روی هر گذرواژه دیگری که دارید، تأثیر بگذارد.
 

عادت‌های بد برای انتخاب رمز عبور

شرکت Dojo بیش از شش میلیون رمز عبور فاش شده را تجزیه و تحلیل کرد تا متداول‌ترین الگوهای رمز عبور مورد استفاده و نحوه هک شدن رمز عبور افراد را بررسی کند.
 
به طور کلی، این شرکت متوجه شد که رایج‌ترین الگوهای رمز عبور دارای ۶ تا ۱۰ کاراکتر هستند که در این میان ۴۵۷ هزار و ۲۱۲ الگوی رمز عبور حاوی شش کاراکتر هستند که می‌توان آن‌ها را در کمتر از یک ثانیه حدس زد.
 
متداول‌ترین الگوی قالب یافت شده دارای هشت حرف کوچک مانند «iloveyou» بود، که در ۳۶۵ هزار و ۱۷۴ رمز عبور بررسی شده مشاهده شد. اگرچه به خاطر سپردن اینگونه رمزهای عبور آسان است، اما سادگی به این معنی است که حدس زدن رمز عبور ساده است و هکرها می‌توانند آن را در حدود سه ثانیه بشکنند.
 
علاوه بر این ۲۶۳ هزار و ۳۳۳ رمز عبور دارای ۶ حرف کوچک بودند که خیلی سریع شکسته می‌شوند و برخی از کاربران هم از ترکیب ۶ حرف کوچک و دو رقم مانند «london89» استفاده کرده بودند که همه این‌ها رایج هستند و فقط در عرض چند ثانیه حدس زده می‌شوند.
 
استفاده از یک حرف بزرگ و به دنبال آن هشت حرف کوچک، به عنوان مثال «Wednesday» در بیش از ۱۲۰ هزار رمز عبور یافت شد و استفاده از چهار حرف کوچک و چهار رقم، به عنوان مثال «alia1990» نیز در بین کاربران محبوبیت دارد و بین رمزهای عبور لو رفته دیده می‌شود.
 
متداول‌ترین دسته‌های رمز عبور هک شده مربوط به نام‌های حیوان خانگی یا اصطلاحات دوست‌داشتنی هستند، مانند «King» (۹۴۸ هزار و ۲۰۳ مورد)، «rose» (۳۰ هزار و ۵۰۶ مورد) و «love» (۱۹ هزار و ۳۱۰ مورد) که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌ها نیز یکی از انتخاب‌های محبوب بودند که معمولاً از «Red» (۳۳۱ هزار مورد)، «blue» (۴ هزار و ۴۲۳ مورد) و «black» (۳ هزار و ۳۶۰ مورد) استفاده شده است.
 

چگونه رمزهای عبور را امن نگه داریم؟

Dojo برای کمک به کاربران به منظور ایمن نگه داشتن حساب‌های کاربری خود به کاربران توصیه می‌کند گذرواژه‌های طولانی‌تری ایجاد کنند که شامل کاراکترهای خاص باشد. انجام این کار، حدس زدن رمز عبور را برای هکرها سخت‌تر می‌کند زیرا آن‌ها باید ترکیب‌های رمز عبور بیشتری را امتحان کنند - با توجه به این که شرکت متذکر شده است که یک رمز عبور با ۱۰ کاراکتر شامل کاراکترهای خاص می‌تواند تا ۳۳ دقیقه طول بکشد تا هکرها به آن دسترسی پیدا کنند.
 
این شرکت همچنین نکته‌های زیر را برای امنیت رمز عبور توصیه کرده است:
 
از ترکیب کاراکترهای خاص، اعداد و حروف بزرگ استفاده کنید. دارا بودن طیف وسیعی از حروف بزرگ و کوچک و همچنین اعداد و نمادها (مانند $، £ یا !) باعث می‌شود رمزهای عبور ایمن‌تر و هک کردن آن‌ها سخت‌تر شود.
 
رمز عبور طولانی با حداقل ۸ الی ۱۲ کاراکتر را هدف قرار دهید. هرچه رمز عبور طولانی‌تر باشد، بهتر است. هکرهایی که به دنبال این هستند تا سریع یک رمز عبور را کشف کنند، معمولا وقت چندانی برای پیدا کردن رمزهای عبور طولانی نمی‌گذارند.
 
از احراز هویت چند مرحله‌ای استفاده کنید. با احراز هویت دو مرحله‌ای هکرها باید از دو لایه امنیتی عبور کنند تا به حساب کاربری برسند.
 
از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید. هنگام ایجاد چندین رمز عبور منحصر به فرد، به خاطر سپردن همه آن‌ها می‌تواند مشکل باشد. به جای نوشتن گذرواژه‌ها در یادداشت‌های تلفنتان، برنامه‌ها و وب‌سایت‌های امنی وجود دارند که می‌توانید به‌جای آن‌ها با خیال راحت این گذرواژه‌ها را در آن‌ها ذخیره کنید.
 
رمزهای عبور خود را تغییر دهید. اگر نگران به خطر افتادن یک رمز عبور هستید، حتماً رمز عبور را تغییر دهید تا خطر به خطر افتادن حساب‌های خود را کاهش دهید.
 
منبع: Techradar
کد مطلب : 20977
https://aftana.ir/vdcefo8w.jh87fi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی