سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ , 17 Sep 2024
جالب است ۰
آیا نهادهای صنفی افتا نسبت به چالش‌های سازمان‌ها بی‌تفاوت‌اند

رئیس کانون هماهنگی افتا: راه‌حل مشکلات سایبری در مذاکره و مدیریت است نه ممنوعیت

در حالی که ممنوعیت راهکارهای امنیت سایبری توسط مرکز راهبردی افتا، چالش‌های متعددی را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد کرده، رئیس کانون هماهنگی افتا در گفت‌وگویی به دفاع از رویکردهای این تشکل‌ صنفی و ضرورت مدیریت و مذاکره در مواجهه با این مسائل، به جای ممنوعیت‌های پیاپی، پرداخته است.
در حالی که ممنوعیت راهکارهای امنیت سایبری توسط مرکز راهبردی افتا، چالش‌های متعددی را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد کرده، رئیس کانون هماهنگی افتا در گفت‌وگویی به دفاع از رویکردهای این تشکل‌ صنفی و ضرورت مدیریت و مذاکره در مواجهه با این مسائل، به جای ممنوعیت‌های پیاپی، پرداخته است.
 
به گزارش افتانا، این روزها این بحث مطرح است که مرکز مدیریت راهبردی افتا با ابلاغیه‌های اخیر خود مبنی بر ممنوعیت به کارگیری برخی محصولات پرکاربرد امنیت سایبری، هم کسب‌وکار شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم سازمان‌ها را دچار مشکل می‌کند. به‌هر حال سازمان برای خرید و نصب محصولاتی که ناگهان به‌کارگیری آن‌ها ممنوع می‌شوند، قبلا هزینه‌ای پرداخته‌است. به علاوه اینکه دانش کار با آن ابزار در سازمان نهادینه شده‌است و  متخصصان و کارشناسانی برای آن وجود دارند و اکنون، مهاجرت به ابزار جدید چالش‌هایی با خود به‌همراه دارد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که نهادهای صنفی عکس‌العملی نشان بدهند اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده‌است.
 
دکتر ابوالفضل روحانی، رئیس کانون هماهنگی افتا، طی گفت‌وگویی با افتانا، در واکنش به این انتقاد، این‌گونه پاسخ داد: واقعیت این است که ما به عنوان تشکلی مردم‌نهاد منفعل نبودیم.من شخصا چندین جلسه با آقای دکتر انصاری، ریاست کنونی مرکز راهبردی افتا و معاونان ایشان جلساتی داشتم و این دغدغه‌ها و مشکلاتی که شرکت‌ها درگیر آن هستند، انتقال دادم. با مدیریت سابق مرکز افتا نیز پیش از این تعاملاتی بوده و این موارد منعکس شده است. ولیکن ضمن درک مسائلی که مرکز افتا با آن روبرو است، به‌نظرم روش ممنوعیت به‌کارگیری، روش مناسبی نیست. آیا ما با بستن شبکه‌های اجتماعی برنده شده‌ایم؟ قطعا خیر و فقط دست فروشندگان فیلترشکن‌ را باز کرده‌ایم.
 
دغدغه‌ دیگری که در مورد برخی از محصولات سایبری وجود دارد؛ در مورد محصولات آمریکایی و شرکت‌هایی مثل سیمنتک یا مک‌آفی است که به نظر می‌رسد هرگز در ایران دارای نمایندگی رسمی نمی‌شوند و ما هیچ وقت نمی‌توانیم این محصولات را به‌طور مستقیم در کشور داشته باشیم؛ دغدغه‌ای که در مورد کسپرسکی، به‌واسطه ارتباطات بیشتر، شاید کمر‌نگ‌تر باشد. رئیس کانون افتا در این مورد این دغدغه گفت: اجازه می‌خواهم در مورد این دغدغه از صحبت‌های رئیس‌جمهور طی مناظرات‌شان، وام بگیرم که در مورد مشکلاتی که مطرح می‌شد می‌گفتند راه‌مان مذاکره است و به‌هرحال باید مسائل‌مان را حل کنیم.  در حال حاضر ما با وجود اینکه که تحت تحریم هستیم، اما به نظر نمی‌رسد که در کشورمان برای خرید سرورهایی مانند اچ‌پی و دل مشکلی داشته‌باشیم. پس موضوعی که در این مورد وجود دارد این است که ما در برخی موارد، مسئله را مدیریت کرده و به راه‌حل آن، اگرچه با پرداخت هزینه‌های بالاتر، رسیدیم اما در برخی‌جاها، نه. موضوع مهم این است که ما اراده برای حل آن مسئله داشته باشیم. صرف اینکه به‌عنوان نهاد حاکمیتی و تصمیم‌گیر صرفا ممنوعیت اعلام کنیم و یا بحث تحریم‌ها را پیش بکشیم، ما را به راه‌حل درستی نمی‌رساند. بدون هیچ تردیدی ما در جمهوری اسلامی تهدید داریم، مشکلات هک و نفوذ داریم و اتفاقا شاید بین ده کشور اول دنیا باشیم که درگیر این مشکلات هستیم پس با محروم‌کردن خودمان از فناوری‌های مختلف، مشکلی بر مشکلات قبلی خودمان خواهیم افزود.
 
دکتر روحانی در مورد ارتباط این ممنوعیت‌ها با سوق دادن سازمان‌ها به استفاده از محصولات بومی نیز گفت: بدیهی است که نه ما به‌عنوان سازمان مردم‌نهاد و نه نهادهای مرتبط دیگر، مخالفتی با استفاده از تولیدات داخلی ندارند. من نیز همواره چه در زمانی که رئیس انجمن تولیدکنندگان افتا بودم و چه در موقعیت‌های دیگر، مدافع محصولات داخلی بوده‌ام. اما رشد و توسعه محصولات داخلی با ایجاد ممنوعیت به‌کارگیری سایر محصولات و ایجاد انحصار به‌دست نمی‌آید. سازمان‌هایی که به دلایل فنی ناچار به استفاده از محصولات خارجی هستند، راه به‌کارگیری آن‌ها را پیدا خواهند کرد و امنیت سایبری سازمان‌شان را برقرار خواهند کرد. درهرحال مسئولیت تامین امنیت سازمان با مدیر سازمان است و این قبیل ممنوعیت‌ها فقط کار را برای آن‌ها دشوار خواهد کرد ولی سبب رشد استفاده از محصولات بومی نخواهد شد.
 
کد مطلب : 22431
https://aftana.ir/vdcb8ab5.rhb5fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی