جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ , 7 Nov 2025
جالب است ۰
موفقیت یک نمایشگاه در سایه نوآوری و برنامه‌ریزی استراتژیک

جیتکس: نمایشگاهی که باید از آن آموخت

برگزاری نمایشگاه به‌صورت حرفه‌ای، یعنی طراحی همه‌چیز از نگاه بازدیدکننده: از امنیت و پذیرایی تا تعاملات واقعی تجاری؛ آنچه جیتکس به‌خوبی آن را پیاده می‌کند.
برگزاری نمایشگاه به‌صورت حرفه‌ای، یعنی طراحی همه‌چیز از نگاه بازدیدکننده: از امنیت و پذیرایی تا تعاملات واقعی تجاری؛ آنچه جیتکس به‌خوبی آن را پیاده می‌کند.
 
به گزارش افتانا، جیتکس 2025، فقط یک نمایشگاه فناوری نبود. تجربه‌ای بود از زیستن در آینده. از لحظه ورود به دوبی تا آخرین قدمی که در سالن‌های نمایشگاه برداشته می‌شد همه‌چیز با فناوری گره خورده بود. نه فقط در غرفه‌ها بلکه خود ساختار شهری، فرودگاه، ارتباطات و هر آنچه که برای یک بازدیدکننده نمایشگاهی اهمیت دارد.
 
درسی از مدیریت جمعیت در دنیای هوشمند
فرودگاه دوبی، به‌ویژه ترمینال ۳، حالا دیگر با تکیه بر هوش مصنوعی تغییرات زیادی پیدا کرده است. اینجا از پذیرش بار و کنترل ورود گرفته تا چک کردن پاسپورت، همه‌چیز به سمت خودکارشدن کامل می‌رود. تازه‌ترین نوآوری‌شان راهروی «فرش قرمز» (Red Carpet Corridor) است که با ظرفیت ده نفر در سپتامبر ۲۰۲۵ رونمایی شد.مسافران با عبور از این تونل، بدون توقف و یا تعامل انسانی، تمام مراحل کنترل را پشت سر می‌گذارند. البته این فناوری هنوز برای همه قابل استفاده نیست و فعلاً مخصوص مسافرانی ا‌ست که اطلاعات بیومتریک‌شان از قبل ثبت شده باشد یا پروازهای خاصی را انتخاب کرده باشند. اما در هرصورت این تونل فوق پیشرفته می‌تواند در آینده برای بازدیدکننده نمایشگاهی هم، تجربه‌ای از راحتی و تسهیل فرایندهای زمان‌بر و خسته‌کننده باشد.
 
 از سوی دیگر، در همان بدو ورود به شهر، اپراتور DU یک سیم‌کارت رایگان با ۱۰ گیگ اینترنت ۲۴ ساعته به مسافران می‌دهد. ثبت‌نام سیم‌کارت هم کامل در زمان ارائه پاسپورت و خودکار انجام می‌شود و برای شروع استفاده، فقط ارسال یک پیامک رایگان کافی ‌است.
این یعنی دیگر خبری از استرس خرید سیم‌کارت یا فعال‌سازی رومینگ نیست. به‌غیر از آن اینترنت پرسرعت در تمام فضاهای عمومی و نمایشگاهی دوبی، تجربه‌ای بی‌وقفه از ارتباط را ممکن کرده است و این حق انتخاب را به مسافران داده که بتوانند میان اپراتور کشور خود و اپراتور کشور میزبان، یکی را برگزینند.

انبوه جمعیتی که از طریق مترو به نمایشگاه جیتکس رفت‌وآمد می‌کنند، در خود نکاتی آموزنده و تجربه‌ای جالب نهفته دارد. این جمعیت عظیم، با دقت و انضباطی مثال‌زدنی توسط عوامل نمایشگاه هدایت و کنترل می‌شود. بخش قابل‌توجهی از بازدیدکنندگان باید از عرض خیابانی عبور کنند که عبور از آن نیز با نظمی دقیق مدیریت می‌شود؛ خیابان در فواصل حدود یک دقیقه‌ای برای عبور جمعیت بسته و سپس دوباره برای حرکت خودروها باز می‌شود. در طول مسیر، نیروهای راهنما حضور دارند و مردم را به مسیرهای مختلف هدایت می‌کنند.
 
با وجود حجم بالای جمعیت، نهایتاً افراد پس از حدود پانزده دقیقه انتظار در صف، سوار قطار می‌شوند. نظم حاکم بر این فرایند، شگفت‌انگیز و تحسین‌برانگیز است. به‌ویژه در زمان تعطیلی نمایشگاه ــ حدود ساعت پنج عصر ــ زمانی که سیل جمعیت به سمت ایستگاه مترو روانه می‌شود، فاصله‌ی حرکت قطارها که معمولاً سه تا پنج دقیقه است، به حدود یک دقیقه کاهش می‌یابد. حتی قطارهای کاملاً خالی به این ایستگاه فرستاده می‌شوند تا تخلیه‌ی جمعیت با بیشترین سرعت ممکن انجام شود. تمامی درهای ورودی قطارها زیر نظر مأموران مترو کنترل می‌شود. مسیرها با نوارکشی مشخص شده‌اند تا مردم با نظم و ترتیب سوار شوند و هیچ‌گونه ازدحام یا بی‌نظمی در روند سوار شدن پیش نیاید. در نتیجه، بازدیدکنندگان شاهد حرکتی سریع و منظم قطارها هستند.
 
برای گردشگران و بازدیدکنندگانی که کارت مترو ندارند نیز تدبیری اندیشیده شده است: آن‌ها نیازی به خرید بلیت در مبدا ندارند و می‌توانند پس از رسیدن به مقصد بلیت تهیه کنند. این ابتکار باعث می‌شود صف‌های طولانی در ورودی ایجاد نشود و روند ورود به نمایشگاه با سرعت و آرامش بیشتری پیش برود. در مجموع، این نظم دقیق و برنامه‌ریزی‌شده باعث می‌شود که روزانه هزاران نفر بدون ازدحام یا تنش، از طریق مترو به نمایشگاه جیتکس رفت‌وآمد کنند؛ نمای تحسین‌برانگیز از هماهنگی، انضباط و مدیریت شهری در سطحی جهانی.

اگر فردی از طریق تاکسی، خودروی شخصی یا خودروی اجاره‌ای در مسیر‌های منتهی به جیتکس در حرکت باشد یک آلارم از طریق موبایل از سوی پلیس دوبی دریافت خواهد کرد که «اگر در مسیر نمایشگاه در حال حرکت هستید، اما مقصدتان نمایشگاه نیست، آن را تغییر دهید تا در ترافیک اطراف نمایشگاه معطل نشوید».
 
این پیام به‌صورت Push To Talk(PTT) روی موبایل همه کسانی که در محدوده این مسیر هستند ارسال می‌شود.  

اپلیکیشن ویژه‌ نمایشگاه جیتکس از دیگر بخش‌های جذاب و قابل‌توجه این رویداد است. کارت ورود یا بَج بازدیدکنندگان به‌صورت الکترونیکی هنگام ورود اسکن می‌شود و تمام فرایند ثبت‌نام و ورود به‌صورت دیجیتال انجام می‌گیرد. هزینه‌ ورود به نمایشگاه حدود ۴۵۰ درهم است و برای شرکت در کنفرانس‌ها بسته به نوع حضور طی 5 روز، تا حدود ۳۰۰۰ درهم متغیر است. تمام شرکت‌کنندگان پیش از ورود، به‌طور کامل و دقیق رجیستر می‌شوند؛ این کار از طریق وب‌سایت رسمی نمایشگاه و اپلیکیشن جیتکس انجام می‌گیرد. پس از نصب اپلیکیشن، فهرست تمام شرکت‌ها و غرفه‌داران در دسترس است و یک نقشه‌ مسیریاب داخلی نیز در آن تعبیه شده است. این قابلیت به‌دلیل وسعت بسیار زیاد نمایشگاه ــ با بیش از ۶۲۰۰ شرکت و حدود ۲۰۰۰ استارتاپ ــ به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا به‌راحتی مسیر خود را میان این حجم عظیم از غرفه‌ها و سالن‌ها پیدا کنند. در کنار امکانات دیجیتال، در سراسر سالن‌ها نیز راهنماهایی حضور دارند که چه به‌صورت شفاهی و چه از طریق تبلت‌هایشان، بازدیدکنندگان را برای یافتن شرکت‌های موردنظرشان یاری می‌کنند. این هماهنگی میان ابزار دیجیتال و پشتیبانی انسانی از نقاط قوت مدیریت نمایشگاه به شمار می‌آید. اپلیکیشن جیتکس علاوه بر راهنمایی بازدیدکنندگان، به‌طور مداوم اطلاع‌رسانی زنده درباره‌ رویدادها، کارگاه‌ها و نشست‌های روزانه دارد. این اطلاعیه‌ها به‌صورت نوتیفیکیشن یا اخبار فوری روی تلفن همراه کاربران ظاهر می‌شود تا هیچ رویدادی از چشم آن‌ها پنهان نماند. یکی از امکانات جالب دیگر، امکان رزرو جلسه با شرکت‌های مختلف است. بخش ویژه‌ی شبکه‌سازی (Networking) در اپ، کاربران را قادر می‌سازد تا با شرکت‌های حاضر ارتباط بگیرند، گفت‌وگو کنند و یا قرار ملاقات تنظیم کنند. 

در مجموع، این اپلیکیشن فراتر از یک ابزار راهنما عمل می‌کند؛ در واقع، تجربه‌ی بازدید از جیتکس را به یک تجربه‌ هوشمند، منظم و کاملاً مدرن تبدیل کرده است — تجربه‌ای که ترکیبی از فناوری، نظم و سهولت را به‌زیباترین شکل در خود دارد. 

درسی از نمایشگاه‌داری حرفه‌ای: فناوری در خدمت مدیریت
وارد نمایشگاه که می‌شوید، اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند، نظم و امنیتی ا‌ست که با فناوری، مدیریت می‌شود. راهنماها و افراد حاضر در غرفه‌ها آموزش‌دیده‌اند، نه فقط برای معرفی محصولات بلکه برای هدایت دقیق بازدیدکنندگان. این موضوع در جیتکس که با وسعت زیادش، بازدید کامل از آن تقریباً غیرممکن است، اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
در فضای نمایشگاه، فرهنگ پذیرایی هم به‌خوبی مدیریت شده است. همچون سایر نمایشگاه‌های معتبری که در دنیا برگزار می‌شوند، به هیچ عنوان، خبری از صرف غذا در غرفه‌ها نیست. کافی‌شاپ‌های کوچک در داخل غرفه‌ها برای میزبانی از میهمانان هر غرفه برپا شده است و رستوران‌های متنوع در فضای عمومی نمایشگاه، تجربه‌ای حرفه‌ای و منظم از پذیرایی را رقم زده‌اند تا غرفه‌داران و بازدیدکنندگان بتوانند بر اساس معیارهای خود از بین منوها و رستوران‌های معمولی و اقتصادی تا لوکس دارای تنوع غذایی و نوشیدنی متناسب با هر نوع سبک تغذیه و فرهنگی، حق انتخاب داشته باشند. این سیاست، علاوه بر حفظ پاکیزگی و نظم غرفه‌ها به رونق کسب‌وکارهای حوزه غذا و نوشیدنی هم کمک کرده است. البته این الگو کم‌کم در نمایشگاه‌های داخلی مثل الکامپ هم در حال شکل‌گیری ا‌ست؛ اما نه کامل.
 
جیتکس حالا دیگر فقط یک رویداد نیست که محدود به شهر دوبی بشود. با حفظ برند اصلی، در حال گسترش به کشورهای مختلفی مثل مراکش، سنگاپور، آلمان، نیجریه، ویتنام، کنیا، تایلند و صربستان است. این یعنی جیتکس دارد خودش را به‌عنوان یک برند جهانی فناوری تثبیت می‌کند، نه فقط یک نمایشگاه منطقه‌ای. با این روند، از سال ۲۰۲۶ قرار است به Expo City Dubai منتقل شود؛ جایی با زیرساخت‌های بهتر، فضای بزرگ‌تر تا از هم‌زمانی آن با فصل گردشگری دوبی بیشترین بهره‌برداری بشود. تاریخ برگزاری دوره بعدی هم از ۷ تا ۱۱ دسامبر ۲۰۲۶ اعلام شده است و این یعنی یک‌سال فرصت برنامه‌ریزی، نه فقط برای برگزارکنندگان نمایشگاه بلکه برای شرکت‌هایی که قصد حضور دارند و حتی بازدیدکنندگانی که مایل به دیدار از دوره بعدی هستند.
 
درسی از حضور حرفه‌ای در نمایشگاه جهانی: هر غرفه روایتی از بلوغ یک کشور است
به جز شرکت‌های ایرانی که اگرچه محصولات خود را به بازار ایران ارائه می‌دهند، اما در واقع اماراتی هستند و نمی‌توان آنها را نمایندگانی از ایران محسوب کرد؛ همراه اول یکی از معدود برندهای شناخته‌شده ایرانی حاضر در جیتکس است که در یکی دو سال اخیر در این رویداد حضور داشته‌است، اما به نظر نمی‌رسد برنامه مشخصی برای بهره‌برداری از این فرصت بین‌المللی داشته باشد. اگرچه نمایش عناصر ایرانی به‌صورت فیزیکی و واقعیت افزوده و پخش صدای همایون شجریان جالب توجه است اما فضایی که بیشتر در آن بازدیدکنندگان ایرانی را می‌بینیم تا مخاطبان خارجی، باعث شده که عملاً هدف حضور در یک نمایشگاه بین‌المللی نقض شود یا دست‌کم مشخص نباشد هدف از این حضور بین‌المللی چیست. پاویون ایران در جیتکس هم، برخلاف آن‌چه از یک حضور بین‌المللی انتظار می‌رود، بیشتر حال‌وهوای داخلی دارد. شرکت‌هایی که در این بخش حضور دارند، نه غرفه‌سازی متفاوتی ارائه می‌دهند و نه نوآوری خاصی در نحوه معرفی خود دارند. این پاویون‌ها سال‌هاست که به همان شکل همیشگی برپا می‌شود و نبود گزارش‌های مستند از حضور سال‌های گذشته شرکت‌ها در این بخش نیز باعث شده که نتوان ارزیابی دقیقی از دستاوردهای احتمالی این حضور داشت. درنتیجه، نه فقط بازدهی مشخصی دیده نمی‌شود، بلکه حتی معلوم نیست چرا و با چه هدفی این حضور ادامه دارد. بهرحال در پاویون ایران، بیشتر افراد داخل کشور را می‌بینید و کمتر کسی از خارج برای مذاکره یا تعامل آمده است و این سؤال پیش می‌آید که چرا باید در یک رویداد خارجی، دوباره همان تجربه داخلی را تکرار کرد وقتی می‌شود این بازدیدها را در رویدادهای داخلی مثل الکامپ شاهد بود.
 
در مقابل، پاویون‌های کشورهای دیگر مثل پاکستان یا روسیه، با طراحی حرفه‌ای و برنامه‌ریزی دقیق، به‌طور فعال در حال مذاکره‌های تجاری‌اند. روسیه حتی دو بخش مجزا در نمایشگاه داشت: یکی با عنوان  Made in Russia  و دیگری با تمرکز بر سن‌پطرزبورگ به‌عنوان یک واحد مستقل. در هر دو بخش، شرکت‌های روسی با طرف‌های مختلف در حال گفت‌وگو و تعامل بودند. این تفاوت در رویکرد، نشان می‌دهد که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیازمند هدف‌گذاری روشن، طراحی متناسب با مخاطب جهانی و برنامه‌ریزی برای تعامل واقعی است؛ چیزی که در پاویون ایران هنوز شکل نگرفته است.
 
درس‌هایی از جیتکس برای الکامپ
محمدحسین کاشی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در یک پادکست، ریشه‌های عدم توانایی ایران در میزبانی رویدادی در سطح جیتکس گلوبال دبی را این‌گونه بیان می‌کند که ما تنها با یک نمایشگاه ساده مواجه نیستیم؛ بلکه با یک پلتفرم قدرت نرم و دیپلماسی اقتصادی طرفیم که هدف اصلی آن جذب سرمایه جهانی و استانداردسازی آینده دیجیتال است.  او توضیح می‌دهد که چگونه تحریم‌ها، نوسانات ارزی و مهم‌تر از آن، تفاوت های ذاتی در هدف‌گذاری الکامپ که تنها به دنبال عرضه داخلی است با جیتکس که یک زیرساخت جهانی است، مانع اصلی درخشش بین‌المللی ما شده‌اند و باید یک مسیر عملی برای تقویت اکوسیستم داخلی و استفاده از ظرفیت شرکای منطقه‌ای در راستای خروج از انزوای فناوری ترسیم کرد.
 
استانداردهای صنعت نمایشگاه‌داری در جیتکس، کاملا مشهود است؛. از طراحی غرفه‌ها تا مدیریت فضا، همه‌چیز حرفه‌ای و دقیق است. شرکت‌ها معمولاً طی دوره‌های مختلف در مکان‌های ثابت قرار دارند و مخاطبان تقریبا می‌دانند که آن‌ها را در کدام سالن و با چه شماره‌ای پیدا کنند؛ مثلاً غرفه مایکروسافت که در سالن 7 قرار دارد. غرفه‌سازی هم به گونه‌ای است که سازه‌ها برخلاف نمایشگاه‌های داخلی ما، پس از پایان نمایشگاه تخریب نمی‌شود. بسیاری از سازه‌ها حفظ می‌شوند و در دوره‌های بعدی یا نمایشگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این هم صرفه‌جویی اقتصادی دارد و هم باعث می‌شود برندها و حال‌وهووای غرفه‌هایشان در ذهن مخاطبان تثبیت شوند. البته این ثبات همراه با نوآوری‌های سالانه و زیبایی‌شناسانه در بازطراحی غرفه‌هاست که هم‌زمان، تجربه‌ای تازه و آشنا را رقم می‌زند.
 
در نهایت، زیرساخت‌های گردشگری دوبی هم نقش مهمی در موفقیت جیتکس دارند. تنوع و فراوانی هتل‌ها در سطح شهر به‌گونه‌ای‌ است که هیچ‌گاه با مشکل کمبود اقامتگاه در کلاس‌های قیمتی متفاوت، مواجه نمی‌شوید. همه‌چیز به‌گونه‌ای طراحی شده که بازدیدکننده بتواند با تمرکز کامل از فرصت‌های این رویداد بهره‌مند شود.
 
با این اوصاف، جیتکس فقط جایی برای نمایش فناوری‌های نوین نیست؛ بلکه صحنه‌ای‌ است برای نمایش بلوغ در برگزاری یک رویداد بین‌المللی. اینجا همه‌چیز با دقت طراحی شده: از زیرساخت‌های ارتباطی و امنیتی گرفته تا رفتار غرفه‌داران و تجربه بازدیدکنندگان. جیتکس نشان می‌دهد که یک نمایشگاه، اگر بخواهد جهانی باشد، باید فراتر از ویترین محصولات عمل کند؛ باید بستری باشد برای تعامل، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و برنامه‌ریزی دقیق برای آینده.
 
باید بپذیریم اینکه صرفا چند شرکت خارجی هم در یک نمایشگاه غرفه داشته باشند، آن نمایشگاه را به یک رویداد بین‌المللی به معنای واقعی کلمه تبدیل نمی‌کند و برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی تعاملاتی در سطوح مختلف نیاز دارد. تجربه جیتکس می‌تواند برای دولت‌ها هم ارزشمند باشد؛ اینکه چگونه یک نمایشگاه بین‌المللی می‌تواند ویترینی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های یک کشور و زیرساخت‌هایش برای جذب  گردشگران و سرمایه‌گذاران در هر حوزه‌ای باشد.
 
کد مطلب : 23211
https://aftana.ir/vdcizrar.t1apz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی