در دنیای پر از تهدیدات سایبری، اعتماد به شرکتهای امنیتی ضروری است. اما شرکت Avast که خود را به عنوان مدافع حریم خصوصی معرفی کرده بود، با فروش دادههای کاربران به تبلیغکنندگان، به یکی از بزرگترین رسواییها در تاریخ صنعت امنیت سایبری دچار شد.
چوب حراج شرکت Avast بر امنیت و اعتماد کاربران
داستان شرکت امنیت سایبری که اطلاعات کاربرانش را مخفیانه میفروخت
20 اسفند 1403 ساعت 21:18
در دنیای پر از تهدیدات سایبری، اعتماد به شرکتهای امنیتی ضروری است. اما شرکت Avast که خود را به عنوان مدافع حریم خصوصی معرفی کرده بود، با فروش دادههای کاربران به تبلیغکنندگان، به یکی از بزرگترین رسواییها در تاریخ صنعت امنیت سایبری دچار شد.
در دنیای پر از تهدیدات سایبری، اعتماد به شرکتهای امنیتی ضروری است. اما شرکت Avast که خود را به عنوان مدافع حریم خصوصی معرفی کرده بود، با فروش دادههای کاربران به تبلیغکنندگان، به یکی از بزرگترین رسواییها در تاریخ صنعت امنیت سایبری دچار شد.
به گزارش افتانا، در دنیای دیجیتال امروز، حریم خصوصی کاربران به یکی از دغدغههای اصلی تبدیل شده است. شرکتهای امنیت سایبری که وظیفه حفاظت از اطلاعات کاربران را بر عهده دارند، باید قابلاعتماد باشند. اما در یک رسوایی جنجالی، مشخص شد که شرکت Avast، که به عنوان یکی از محبوبترین ارائهدهندگان آنتیویروس شناخته میشود، اطلاعات کاربران خود را مخفیانه به شرکتهای ثالث فروخته است.
قصه از کجا شروع شد
تحقیقات مشترک وبسایتهای Motherboard و PCMag در سال ۲۰۱۹ نشان داد که شرکت امنیتی Avast از طریق شرکت تابعه خود به نام Jumpshot، دادههای مرور وب کاربران را جمعآوری و به شرکتهای دیگر میفروشد. این دادهها شامل تاریخچه جستوجوهای گوگل، مکانیابی در گوگل مپس، پروفایلهای لینکدین و بازدیدهای یوتیوب کاربران بود.
در این تحقیقات، مشخص شد که نرمافزار Avast فعالیتهای آنلاین کاربران را تا جزئیاتی مانند کلیکهای انجامشده ردیابی کرده و این اطلاعات را ثبت میکند. این دادهها سپس توسط Jumpshot به شرکتهای دیگر فروخته میشد. بهعنوان مثال، محققان دریافتند که از یک کلیک ساده میتوان متوجه شد که یک کاربر در چه روز و ساعتی محصولی را از فروشگاه آنلاین آمازون خریداری کرده است. این افشاگریها نگرانیهای جدی درباره حریم خصوصی کاربران ایجاد کرد و منجر به واکنشهای منفی گستردهای نسبت به Avast شد.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، شرکت آواست از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ دادههای کاربران خود را جمعآوری و از طریق شرکت تابعهاش به نام Jumpshot این اطلاعات را به بیش از ۱۰۰ شرکت تبلیغاتی فروخته است. این اطلاعات شامل:
- وبسایتهای بازدیدشده توسط کاربران
- جستوجوهای انجامشده در گوگل
- موقعیت مکانی کاربران
- اطلاعات مربوط به وضعیت مالی و اعتقادات مذهبی و سیاسی آنها
این در حالی است که Avast همواره ادعا میکرد که از حریم خصوصی کاربران محافظت میکند. و البته طبیعی است که از یک شرکت امنیت سایبری انتظاری جز این نمیرود.
واکنش نهادهای نظارتی
پس از افشای این تخلف، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) وارد عمل شد و شرکت Avast را به پرداخت ۱۶.۵ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. علاوه بر این:
کد مطلب: 22723