کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش رگولاتوری از کیفیت ارتباطات

عملکرد اپراتورهای همراه در نسل‌های 3G و 4G: کدام‌یک بهتر است

7 آذر 1403 ساعت 12:18

طبق گزارش جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول و رایتل در کیفیت خدمات صوتی و داده‌ای عملکرد بهتری داشته‌اند، در حالی که شبکه‌های ثابت در پایداری نتایج بهتری کسب کرده‌اند.


طبق گزارش جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول و رایتل در کیفیت خدمات صوتی و داده‌ای عملکرد بهتری داشته‌اند، در حالی که شبکه‌های ثابت در پایداری نتایج بهتری کسب کرده‌اند.
 
به گزارش افتانا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شماره پنجاهم فصلنامه آماری خود با عنوان «گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» به مسئله عملکرد شبکه‌های ثابت و سیار و کیفیت خدمات صوتی و داده‌ای پرداخته است. این داده‌ها، اطلاعاتی در مورد عملکرد اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل ارائه می‌دهند و بر معیارهایی همچون زمان تأخیر، نرخ قطعی سرویس‌ها و میزان موفقیت در برقراری ارتباطات صوتی و داده‌ای تمرکز دارند.
 
یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در ارزیابی کیفیت شبکه، متوسط زمان رفت‌وبرگشت بسته‌ها (RTT) محسوب می‌شود. این معیار نشان‌دهنده مدت‌زمان لازم برای ارسال و دریافت داده‌ها در شبکه است. بر اساس گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات وضعیت این شاخص در سه ماه سوم تابستان ۱۴۰۳ به شرح زیر است:
شبکه ثابت داخلی: ۱۹.۷۵ میلی‌ثانیه
شبکه ثابت بین‌الملل: ۷۷.۵۸ میلی‌ثانیه
شبکه سیار داخلی: ۳۵.۹۹ میلی‌ثانیه
شبکه سیار بین‌الملل: ۹۷.۸۳ میلی‌ثانیه
 
داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که زمان تأخیر داخلی در شبکه‌های ثابت کمتر از سیار است؛ یعنی پایداری این شبکه‌ها بیشتر است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که متوسط زمان رفت‌وبرگشت بسته‌ها بین الملل در بخش ثابت و سیار به ترتیب حدود ۴ و ۳ برابر اینترنت داخلی بوده است.
 
در بخش تأخیر متغیر که نوسانات زمانی در ارسال و دریافت داده‌ها را نشان می‌دهد، عملکرد شبکه‌ها به تفکیک ثابت و سیار و داخلی و بین‌الملل به شرح زیر است:
شبکه ثابت داخلی: ۱.۰۷ میلی‌ثانیه
شبکه ثابت بین‌الملل: ۱.۵۹ میلی‌ثانیه
شبکه سیار داخلی: ۵.۸۸ میلی‌ثانیه
شبکه سیار بین‌الملل: ۶.۵۱ میلی‌ثانیه
 
به نظر می‌رسد شبکه‌های ثابت در این شاخص نیز برتری دارند و کمترین تأخیر متغیر را ثبت کرده‌اند.
 
بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس صوتی همراه اول در فناوری 2G و 3G به ترتیب ۹۸.۶۹ و ۹۹.۷۷ درصد بوده است. همچنین این آمار برای ایرانسل در بخش‌های مذکور ۹۷.۶۹ و ۹۹.۴۹ درصد موفقیت را نشان می‌دهد. رایتل نیز که کل سرویس صوتی آن بر فناوری 3G مبتنی است، آمار ۹۹.۷۳ درصد موفقیت را به ثبت رسانده است.
 
همچنین بر اساس گزارش مذکور، میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس داده همراه اول در فناوری 3G و 4G به ترتیب ۹۹.۲۵ و ۹۹.۸ درصد بوده است. همچنین این آمار برای ایرانسل در بخش‌های مذکور شامل ۹۷.۴۱ و ۹۹.۶۳ درصد موفقیت می‌شود. علاوه بر این، رایتل نیز موفق به برقراری موفقیت آمیز سرویس داده به میزان ۹۸.۹۳ و ۹۹.۶۱ درصد در شبکه‌های 3G و 4G شده است. بررسی داده‌های آماری ارائه شده در این بخش نشان می‌دهد که همراه اول در هر دو تکنولوژی (3G و 4G) نرخ موفقیت و کیفیت بالاتری نسبت به سایر اپراتورها داشته است. در بخش سرعت انتقال داده که نشان‌دهنده توانایی شبکه در ارائه سرعت بالا برای کاربران است، سرعت متوسط انتقال داده برای مشترکان نسل سوم (3G) و نسل چهارم (4G) مورد بررسی قرار گرفته است.
 
داده‌های ارائه شده در این بخش، تفاوت چشمگیری میان اپراتورها را نشان می‌دهد. بر همین اساس، رایتل در سرعت انتقال داده مشترکان در نسل چهارم و همراه اول در نسل سوم پیشتاز هستند.
 
 
 


کد مطلب: 22582

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/report/22582/عملکرد-اپراتورهای-همراه-نسل-های-3g-4g-کدام-یک-بهتر

افتانا
  https://www.aftana.ir