چارچوب تعاملپذیری اطلاعات دولتی امکان اتکای دولت به دادههای ذخیره شده در بانک اطلاعاتی و اعتماد کاربران و دولت بهوجود فضای مجازی ایمن را فراهم میکند.
سخنرانان کلیدی دومین روز همایش بانکداری الکترونیک بررسی کردند:
لزوم تعامل پذیری اطلاعات در دولت الکترونیک برای توسعه بانکداری الکترونیک
سایت چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام های پرداخت , 8 بهمن 1393 ساعت 9:00
چارچوب تعاملپذیری اطلاعات دولتی امکان اتکای دولت به دادههای ذخیره شده در بانک اطلاعاتی و اعتماد کاربران و دولت بهوجود فضای مجازی ایمن را فراهم میکند.
چارچوب تعاملپذیری اطلاعات دولتی امکان اتکای دولت به دادههای ذخیره شده در بانک اطلاعاتی و اعتماد کاربران و دولت بهوجود فضای مجازی ایمن را فراهم میکند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، روز سهشنبه هفتم بهمنماه در دومین روز برگزاری چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت در سالن اصلی مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد، نشستی با حضور مهندس نصرالله جهانگرد، معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس محمود جراحی، معاون توسعه خدمات بنیاد مستضعفان و مهندس سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک برگزار شد.
نصرالله جهانگرد معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی اظهار داشت: گردش کلی اقتصاد کشور در سه بخش کالا، خدمات و پول بین اشخاص حقیقی و حقوقی است و در حال حاضر ۱۴۰۰ خدمت توسط سازمانهای مختلف عرضه میشود. با هدف الکترونیک کردن خدمات چهارده خوشه برای خدمات الکترونیک سازمانها دستهبندی شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان الکترونیک کردن خدمات خارج از دولت میزان آزادی اداری را نشان میدهد، اصلاح زیرساخت و برون سپاری خدمات را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر چهارده خوشه با هدف تقسیم کار نقشه راه دولت الکترونیک به دستگاهها ابلاغ شده است که برای این منظور معماری جزء به کل در حال پیادهسازی برای مدیریت خدمات الکترونیک است و برای این منظور و سهولت مشخص بودن پردازش الکترونیک به هویتیابی پرداخته میشود.
معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چهار مولفه اصلی هویتیابی شامل هویتیابی مکانی، اشخاص، پول و کالا و خدمات را برشمرد و گفت: برای مدیریت هویتیابی دولت الکترونیک از چارچوب تعاملپذیری اطلاعات دولتی استفاده شده که امکان تصحیح و بهبود سامانه اطلاعاتی را نیز فراهم میکند. این چارچوب امکان اتکای دولت به دادههای ذخیره شده در بانک اطلاعاتی و اعتماد کاربران و دولت بهوجود فضای مجازی ایمن را فراهم میکند.
محمود جراحی نیز به تشریح وضعیت دولت در عرصه توسعه پرداخت و افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش کارآفرینی و اشتغال، کاهش هزینهها بهویژه هزینه سوخت، کاهش ترافیک و تصادفات، کاهش فساد اداری، بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و کاهش درآمد نفت را به عنوان مهمترین مسايل و دغدغههای کنونی دولت در عرصه توسعه مطرح کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۷۷ هزار پروژه نیمهتمام ملی و استانی در کشور وجود دارد که حدود ۱۴۷ میلیارد دلار سرمایهگذاری در آنها انجام شده و حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برای تکمیل آنها مورد نیاز است.
جراحی با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات کلید اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، به مزیت نسبی ایران در این زمینه اشاره کرد و با تاکید بر تاثیر زیاد شبکه پرسرعت (پهنباند) در قرن ۲۱، آن را راه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برشمرد.
معاون توسعه خدمات بنیاد مستضعفان با ضروری دانستن سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات، حداقل سازی تصدی دولت، استفاده بیشتر از سرمایهگذاران داخلی و خارجی (با تشکیل کنسرسیوم سرمایهگذاران) و حذف انحصار و ایجاد محیط رقابت سالم را برای تحقق این امر لازم دانست.
ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک پس از اشاره به پیشینه فناوری اطلاعات در دنیا، روند شتابان توسعه آن به ویژه در صنعت بانکی را بررسی کرد. او گفت: دامنه بانکداری دیجیتال وسیعتر از دامنه فناوری اطلاعات در بانک است و شامل فناوریهای خارج از کنترل بانک مانند فناوریهای در اختیار مشتری، شبکههای اجتماعی، دادههای چند رسانهاي و .... میشود.
نجفی هویت مشتری، دادهها و آمارهای مربوط به مشتری، نحوه دسترسی و ارائه خدمات به مشتری و مدلهای جدید کسب و کار بانکی را از عناصر اصلی بانکداری دیجیتال برشمرد و بانکداری الکترونیک (فناوری)، بانکداری مجازی (فرایند) و دیجیتالی کردن کسب وکار را سه گام اصلی حرکت به سمت بانکداری دیجیتال دانست. به گفته او اکثر بانک ها در فاز اول و يا دوم باقی مانده و به علت عدم توجه به ریسکهای انجام کار، توانایی حرکت به جلو را ندارند.
وی با اشاره به چالشهای سامانه بانکداری یکپارچه در ایران، نقش شرکتهای فناوری اطلاعات بانکها را در شرایط فعلی و آینده در مسیر تحقق بانکداری دیجیتال تشریح کرد.
کد مطلب: 9093