کارشناسان معتقدند که گسترش رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی به افزایش کلاهبرداریها دامن زده است و بنابر گزارش اتحادیه جهانی ضدکلاهبرداری در یک سال گذشته، کلاهبرداران بیش از یک تریلیون دلار سرقت کردهاند.
رشد کلاهبرداری در جهان همگام با گسترش هوش مصنوعی
newswire , 22 آبان 1403 ساعت 12:02
کارشناسان معتقدند که گسترش رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی به افزایش کلاهبرداریها دامن زده است و بنابر گزارش اتحادیه جهانی ضدکلاهبرداری در یک سال گذشته، کلاهبرداران بیش از یک تریلیون دلار سرقت کردهاند.
کارشناسان معتقدند که گسترش رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی به افزایش کلاهبرداریها دامن زده است و بنابر گزارش اتحادیه جهانی ضدکلاهبرداری در یک سال گذشته، کلاهبرداران بیش از یک تریلیون دلار سرقت کردهاند.
به گزارش افتانا، طبق گزارش سال 2024 اتحادیه جهانی ضدکلاهبرداری، تقریباً نیمی از مردم جهان حداقل یکبار در هفته با تلاش برای کلاهبرداری مواجه میشوند. کشورهایی نظیر برزیل، هنگکنگ و کره جنوبی بیشترین آمار را از آن خود کردهاند و شهروندان این کشورها تقریباً هر روز در معرض کلاهبرداری هستند. این آمار بر اساس بررسی 58,329 مصرفکننده توسط اتحادیه جهانی ضدکلاهبرداری (GASA) و با همکاری شرکت Feedzai جمعآوری شده است.
بیش از 70 درصد از قربانیان کلاهبرداری، خسارت خود را به مقامات گزارش نمیکنند. اتحادیه جهانی ضدکلاهبرداری اعلام کرده است: «کلاهبرداران تنها در یک سال گذشته بیش از 1.03 تریلیون دلار سرقت کردهاند، رقمی که از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها بالاتر است.»
بر اساس گزارش صندوق بینالمللی پول (IMF)، فقط 19 کشور در جهان دارای تولید ناخالص داخلی بیش از یک تریلیون دلار هستند. تحقیقات نشان میدهد که خسارات مالی ناشی از کلاهبرداری در کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان، کنیا و آفریقای جنوبی معادل 3 تا 4 درصد تولید ناخالص داخلی است؛ در حالی که در کشورهای توسعه یافتهای مانند ایتالیا، هلند و فرانسه این رقم به 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی نزدیکتر است. کشورهای ایالات متحده، دانمارک و سوئیس بیشترین ضرر را به ازای هر قربانی گزارش کردهاند و بهطور متوسط، هر قربانی آمریکایی 3520 دلار خسارت مالی دیده است. تنها 4 درصد از قربانیان توانستند بخشی از خسارت خود را جبران کنند.
کارشناسان معتقدند که گسترش رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی به افزایش کلاهبرداریها دامن زده است وکلاهبرداران از ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای تولید سریع تصاویر، ویدئوها و صداهای واقعی استفاده میکنند. کلاهبرداران از طریق تماسهای تلفنی و پیامهای متنی به عنوان اصلیترین روشهای ارتباط اولیه با قربانیان، و از طریق برنامههایی مانند واتساپ، اینستاگرام و جیمیل، قربانیان خود را هدف قرار میدهند. علاوه بر زیانهای مالی، کلاهبرداریها تأثیرات عاطفی شدیدی بر قربانیان دارند. اتحادیه جهانی ضدکلاهبرداری اعلام کرد که احساس آسیبپذیری، ترس و از دست دادن اعتماد در میان قربانیان رایج است. این بار عاطفی یادآور اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از رفاه روانی افراد است.
از دیگر سو، به گفته نونو سباستیائو، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت Feedzai، افراد در شناسایی کلاهبرداریها هوشمندتر شدهاند و این اعتماد، نشاندهنده تلاشهای بانکها و نهادهای دیگر برای آگاهیبخشی به مصرفکنندگان درباره نشانههای هشداردهنده کلاهبرداری است.
کد مطلب: 22556