کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیست‌و یکمین کنفرانس رمز برگزار شد

29 مهر 1403 ساعت 11:23

بیست‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران با محوریت امنیت اطلاعات و رمزشناسی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.


بیست‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران با محوریت امنیت اطلاعات و رمزشناسی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
 
به گزارش افتانا، بیست‌و‌یکمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و به میزبانی این پژوهشگاه و دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این رویداد دکتر رضا کلانتری، رئیس پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان گفت: بسیار خرسندیم که میزبان فرهیختگان، استادان، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان صنعت افتای کشور در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات مخابرات ایران خواهیم بود. پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره حامی انجمن رمز ایران به‌عنوان باسابقه‌ترین و معتبرترین انجمن حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات بوده و خواهد بود. بسیاری از بزرگواران حتماً به یاد دارند که در اواخر دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد، دبیرخانه انجمن رمز در مرکز تحقیقات مخابرات ایران قرار داشت. با توجه به حوزه‌های پژوهشی مشترک پژوهشگاه و انجمن رمز، پژوهشکده امنیت پژوهشگاه نیز از بدو شکل‌گیری در سال ۱۳۸۵ تلاش کرده است تا حامی مادی و معنوی در کنفرانس‌های سالانه انجمن باشد و اعضای هیات علمی و پژوهشگران آن حضور موثر و فعالی در فعالیت‌های انجمن رمز، به‌ویژه برگزاری کنفرانس انجمن داشته باشند. در کنفرانس بیست و یکم هم این افتخار نصیب پژوهشگاه شد تا میزبان نشست‌های علمی، مراسم آغازین و پایانی کنفرانس در همراهی با برگزارکننده اصلی آن، دانشگاه تربیت مدرس باشد. امیدواریم با مشارکت پرشور شما سروران گرانقدر، حداکثر بهره علمی برای شرکت‌کنندگان در این همایش حاصل شود.
 
در ادامه، رئیس پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن معرفی پژوهشگاه و اهداف و برنامه‌های آن، به اقدامات انجام‌شده در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی پرداخت و گزارشی از دستاوردها و محصولات پژوهشگاه ارائه کرد.
 
در این رویداد، نشست‌های تخصصی متعددی از جمله تقاعد چالش‌های امنیت سایبری کشور با برنامه هفتم پیشرفت، بررسی روش‌های ارائه امنیت و حفاظت از حریم خصوصی در بلاکچین‌های لایه سوم، تحلیل موضوعات راهبردی در قلمرو مقررات حفاظت از داده‌های عمومی و هوشمندسازی اجرای سناریوهای تمرین در میدان سایبری با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین با حضور اساتید بین‌المللی به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار شد.
 
در بیست‌ویکمین دوره این کنفرانس‌ها هشت موضوع کاربردی از جمله کامپیوتر کوانتومی و توزیع کلید کوانتومی، جرم‌یابی اندروید، حکمرانی، ریسک و انطباق، اندازه‌گیری ریسک امنیت سایبری و همچنین موضوعات مرتبط با امنیت اطلاعات و ارتباطات برای ارائه در کارگاه‌های آموزشی درنظر گرفته شده‌بود. این کارگاه‌ها با استفاده از ظرفیت و توانمندی جمعی از متخصصان حوزه امنیت سایبری کشور در دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و بخش خصوصی تدارک دیده شد.

نشست‌های مختلفی طی روزهای برگزاری کنفرانس ترتیب داده شد که هدف آنها ارتقا دانش و تبادل تجربیات در حوزه امنیت سایبری و رمزشناسی بود و پژوهشگران و متخصصان حاضر در این نشست‌ها به بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای نوین در این حوزه پرداختند. 

نشست تخصصی «چالش ظرفیت‌سازی و تربیت نیروی انسانی امنیت سایبری در کشور» با حضور معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران، بخش خصوصی و شرکت‌های کاریابی و تنی چند از کارشناسان برجسته در این حوزه در روز نخست برگزار شد. هدف از این نشست تحلیل بازار امنیت سایبری، نیروی کار این حوزه و بررسی تکالیف برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت و ارائه راهکارهای عملی برای پاسخ به مسائل و معضلات موجود در خصوص تأمین، نگهداشت و مهارت‌افزایی نیروی انسانی امنیت سایبری کشور بود. 

 
در نشست پیاده‌سازی الگوریتم‌های رمزنگاری و حملات مرتبط، موضوعاتی همچون رونمایی از حملات خطا: رویکردی آماری بر آسیب‌پذیری‌های رمزنگاری، یک ضرب‌کننده مدولار عمومی سبک برای Kyber PQC، تحلیل خطای تفاضلی رمز بلوکی BIPBIP، بررسی حمله تحلیل توان روی رمز قالبی SPEEDY و مقاوم‌سازی آن با استفاده از روش نقاب‌گذاری مبتنی بر دامنه و همچنین بهبود هزینه ارتباطات برای محاسبات امن کوانتومی توزیع شده چندبخشی با استفاده از الگوریتم نهنگ کوانتومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این نشست با هدف بررسی و تحلیل جدیدترین روش‌ها و تکنیک‌های پیاده‌سازی الگوریتم‌های رمزنگاری و همچنین شناسایی و مقابله با حملات مرتبط برگزار شد. پژوهشگران در این نشست به تبادل نظر و ارائه دستاوردهای خود در زمینه‌های مختلف رمزنگاری پرداختند و تلاش کردند تا راهکارهای نوینی برای بهبود امنیت اطلاعات ارائه دهند.
 
در نشست هوش مصنوعی در رمزنگاری و امنیت سایبری، موضوعاتی نظیر آموزش ماشین با داده‌های محرمانه: آخرین دستاوردها در حفظ حریم خصوصی و تحلیل داده از دور، یادگیری عمیق در تشخیص و طبقه‌بندی بدافزارهای روز صفر، حمله استنتاج عضویت مبتنی بر وارونگی هیبریدی دقیق علیه GANها و حصار دوقلوهای واگرا: حفاظت از شبکه‌های عصبی عمیق در برابر حملات خصمانه جعبه سیاه مبتنی بر پرسش مورد بررسی قرار گرفت. این نشست به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه امنیت سایبری و رمزنگاری پرداخت و پژوهشگران به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود در این زمینه‌ها پرداختند. همچنین، چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از هوش مصنوعی در بهبود امنیت اطلاعات و مقابله با تهدیدات سایبری مورد بحث قرار گرفت.
 
در نشست علم و صنعت افتا، نیز راهبردهای مقابله با حملات و رخدادهای سایبری در سطح ملی، چارچوب سبک تشخیص و مکان‌یابی نفوذ آنلاین برای سیستم‌های کنترل صنعتی، پیاده‌سازی استاندارد احراز اصالت امن FIDO بر روی سرویس مدیریت منابع شبکه اکتیودایرکتوری و سیستم مدیریت رویدادها و اطلاعات امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این نشست به بررسی راهکارهای عملی و کاربردی برای مقابله با تهدیدات سایبری در سطح ملی و صنعتی پرداخت. پژوهشگران و متخصصان حاضر در این نشست به تبادل تجربیات و ارائه راهکارهای نوین برای بهبود امنیت سیستم‌های صنعتی و شبکه‌های اطلاعاتی پرداختند و تلاش کردند تا با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، امنیت سایبری را در سطح ملی ارتقا دهند.
 
دکتر محمود سلماسی زاده، قائم مقام انجمن رمز ایران، در مراسم اختتامیه بیست‌و یکمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری این کنفرانس اظهارداشت: در خلال ۲۵ سال فعالیت انجمن رمز ، تنها به محور رمز شناسی محدود نبوده و به‌روزترین حوزه‌های مربوط به امنیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در فعالیت‌های این انجمن مشاهده می‌کنید.
 
وی با اشاره به گسترش روز افزون شبکه‌های کامپیوتری و فناوری اطلاعات در جهان، افزود: فعالیت‌های این انجمن در کشور نیز گسترش یافته است. با توجه به لزوم اسناد بالا دستی در این حوزه، به پیشنهاد و تلاش انجمن رمز ایران، سند ملی را مصوب کردیم تا خلاهای این حوزه کمتر احساس شوند.
 
دکتر سلماسی زاده همچنین با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های حرفه‌ای در این رویداد، خواستار برگزاری دوره‌های بعد با توجه هرچه بیشتر فعالان صنعت افتا شد.
 
در بخش پایانی مراسم اختتامیه، از منتخبان فراخوان رساله‌های برتر، پایان‌نامه‌های برتر، شاخه‌های دانشجویی انجمن رمز ایران، مقالات برتر در حوزه امنیت و رمزشناسی و همچنین از حامیان برگزاری این رویداد تقدیر به عمل آمد.
 
این کنفرانس فرصتی مناسب برای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان بود تا در زمینه‌های مختلف امنیت اطلاعات و رمزشناسی به تبادل‌نظر و ارائه مقالات بپردازند.
 
 


کد مطلب: 22509

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/22509/بیست-و-یکمین-کنفرانس-رمز-برگزار

افتانا
  https://www.aftana.ir