کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بانک مرکزی و بازمعماری ضربتی امنیت سامانه‌ها

پس‌لرزه‌های هک بزرگ بانکی

2 مهر 1403 ساعت 10:05

پس از نفوذ بزرگ به شبکه بانکی کشور و کنار رفتن امین مهاجر، مدیر امنیت بانک مرکزی، اکنون مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین، نیز به‌طور ناگهانی کنار رفت.


پس از نفوذ بزرگ به شبکه بانکی کشور و کنار رفتن امین مهاجر، مدیر امنیت بانک مرکزی، اکنون مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین، نیز به‌طور ناگهانی کنار رفت.
 
به گزارش افتانا، بعد از گذشت کمی بیش از دو هفته از افشای خبر پرداخت باج شرکت توسن به هکرهایی که توانسته بودند به داده‌های نزدیک به بیست بانک کشور دسترسی پیدا کنند، همچنان سکوت خبری برقرار است اما پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد.
 
خبر نفوذ به داده‌های شبکه بانکی که ابتدا در محافل مختلف به‌طور درِگوشی شنیده می‌شد سرانجام با افشای ایمیل‌های تبادلی بین مدیرعامل شرکت توسن و هکرهای IRleaks تأییدشد و مشخص شد که قرار بر پرداخت نزدیک به سه‌میلیون دلار است.
 
در همین حال، بانک مرکزی که نگران نفوذ جدی به سامانه‌های عملیاتی حیاتی خود ازجمله شاپرک و شتاب است در حال بازمعماری کامل امنیت سامانه‌ها به‌صورت ضربتی است تا از بروز اتفاقاتی شبیه آنچه بر توسن گذشته جلوگیری کند و سونامی امنیتی دیگری بر سرش فرود نیاید. البته انتظار می‌رفت که شرکت کاشف، به‌عنوان بازوی امنیت سایبری بانک مرکزی، پیش‌ از این فعالیت‌های امن‌سازی را برای بانک مرکزی و زیرمجموعه‌های آن انجام داده باشد ولیکن خروجی مناسبی از عملکرد کاشف نیز به چشم نمی‌خورد. البته کارشناسان کاشف نیز مدعی هستند که پیش‌ از این، بارها به بانک مرکزی گزارش‌هایی مبنی بر آسیب‌پذیری سامانه‌های آن ارسال کرده‌اند که با بی‌توجهی بانک روبرو بوده است.
 
شاید به همین دلیل هم هست که در بازمعماری امنیت سامانه‌های بانک مرکزی، شرکت کاشف نقش جدی در طراحی نداشته و تنها اجرای بخشی از کار را عهده‌دار شده‌است.
 
معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز مسئولیت این بازمعماری را عهده‌دار شده که با تغییرات مدیریتی که اتفاق افتاده، شاید این روند تغییر کند.
 
پیشینه خبر را اینجا بخوانید.
 


کد مطلب: 22459

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/22459/پس-لرزه-های-هک-بزرگ-بانکی

افتانا
  https://www.aftana.ir