یک گروه روانشناسی آمریکایی توصیههایی را برای استفاده کودکان از رسانههای اجتماعی منتشر کرد.
به گزارش افتانا به نقل از تککرانچ، یکی از برجستهترین سازمانهای سلامت روان در ایالات متحده مجموعهای دستورالعملهایی را منتشر کرده است که برای محافظت از کودکان در برابر آسیبهای احتمالی
رسانههای اجتماعی طراحی شدهاند.
انجمن روانشناسی آمریکا (APA) اولین توصیه بهداشتی خود را در مورد استفاده از رسانههای اجتماعی منتشر کرد و به نگرانیهای فزاینده در مورد اینکه چگونه شبکههای اجتماعی طراحی شده برای بزرگسالان میتواند بر نوجوانان تأثیر منفی بگذارد، پرداخت.
این گزارش رسانههای اجتماعی را محکوم نمیکند، در عوض تأکید میکند که شبکههای اجتماعی آنلاین «ذاتاً برای جوانان مفید یا مضر نیستند»، اما باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند. این توصیه بهداشتی همچنین به پلتفرمهای اجتماعی خاصی نمیپردازد، در عوض با توصیههای عقلانی و بینشهایی که از تحقیقات گستردهتر گردآوری شدهاند، به مجموعه وسیعی از نگرانیها در مورد زندگی آنلاین کودکان میپردازد.
توصیههای APA بر نقش والدین متمرکز است، اما این توصیه الگوریتمهایی را که کاربران جوان را به سمت محتوای بالقوه آسیبرسان سوق میدهند، از جمله پستهایی که به آسیب رساندن به خود، اختلال غذا خوردن، نژادپرستی و سایر اشکال نفرت آنلاین را ترویج میکنند، محکوم میکند.
توصیههای دیگر به عادات و روالهای کودکان، عمدتاً در حوزه مراقبتهای بزرگسالان میپردازد. انجمن روانشناسی آمریکا نظارتهای منظم را برای جلوگیری از استفاده مشکلساز از رسانههای اجتماعی در کودکان تشویق میکند. پرچمهای قرمز شامل رفتارهایی است که علائم اعتیاد سنتی از جمله صرف زمان بیشتر در رسانههای اجتماعی از آنچه در نظر گرفته شده است و دروغگویی برای حفظ دسترسی به سایتهای رسانههای اجتماعی را دنبال میکند.
در همین راستا، APA توصیه میکند که والدین مراقب باشند تا از به هم خوردن برنامههای خواب و کم شدن فعالیت بدنی کودکان در هنگام استفاده از رسانههای اجتماعی جلوگیری کنند؛ دو زمینهای که به طور مستقیم و جدی بر نتایج سلامت روان کودکان تأثیر میگذارند.
در این توصیهنامه آمده است: «خواب ناکافی با اختلال در رشد عصبی در مغز نوجوانان، عملکرد عاطفی نوجوانان و خطر خودکشی مرتبط است.»
برخی از توصیهها در چشمانداز رسانههای اجتماعی امروزی، حتی برای بزرگسالان، آسان نیست. یکی از بخشهای توصیههای بهداشتی پیشنهاد میکند زمانی را که کاربران جوان برای مقایسه خود با افراد دیگر در برنامههای رسانههای اجتماعی صرف میکنند، به ویژه در مورد محتوای مرتبط با زیبایی یا ظاهر، محدود کنید.
انجمن روانشناسی آمریکا با استناد به تحقیقات فراوان میگوید: «تحقیقات نشان میدهد که استفاده از رسانههای اجتماعی برای مقایسههای اجتماعی مرتبط با ظاهر فیزیکی و همچنین توجه بیش از حد و رفتارهای مرتبط با عکسهای خود و بازخورد آنها، با تصویر ضعیفتر بدن، اختلال در غذا خوردن و علائم افسردگی به ویژه در میان افراد دختران مرتبط است.»
این انجمن تأکید میکند که نتایج در رسانههای اجتماعی نیز بر اساس تجربیات آفلاین شکل میگیرد و این نتایج از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت است.
APA نوشت: «در بیشتر موارد، تأثیرات رسانههای اجتماعی به ویژگیهای شخصی و روانشناختی و شرایط اجتماعی نوجوانان بستگی دارد که با محتوا، ویژگیها یا عملکردهای خاصی که در بسیاری از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی ارائه میشود، تلاقی میکند. به عبارت دیگر، تأثیرات رسانههای اجتماعی احتمالاً به آنچه نوجوانان میتوانند در فضای مجازی انجام دهند و ببینند، نقاط قوت یا آسیبپذیری قبلی نوجوانان و زمینههایی که در آن رشد میکنند، بستگی دارد.»
این سازمان همچنین به والدین و پلتفرمها در مورد ویژگیهای طراحی در نظر گرفته شده برای بزرگسالان از جمله توصیههای الگوریتمی، مانند دکمهها و پیمایش بیپایان هشدار میدهد که کاربران جوانتر ممکن است مستعدتر باشند. این ویژگیها همراه با تبلیغاتی که برای کاربران زیر ۱۸ سال ارائه میشود، به طور فزایندهای توسط تنظیمکنندههایی که به دنبال محافظت از کودکان در برابر دستکاری ویژگیهایی هستند که برای شکل دادن به رفتار بزرگسالان طراحی شدهاند، مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
انجمن روانشناسی آمریکا توصیه میکنند والدین بهطور معقول و متناسب با سن فرزندشان از از اپلیکیشنهای نظارت والدین روی دستگاههای فرزندانشان استفاده کنند و همچنین از والدین میخواهد که روابط سالم خود را با رسانههای اجتماعی برای فرزندانشان الگو کنند.
APA در توصیهنامه خود نوشت: «علم نشان میدهد که جهتگیری و نگرش بزرگسالان نسبت به رسانههای اجتماعی (مثلاً استفاده در حین تعامل با فرزندان، منحرف شدن از تعاملات حضوری با استفاده از رسانههای اجتماعی) ممکن است بر استفاده خود نوجوانان از رسانههای اجتماعی تأثیر بگذارد.»
آخرین توصیه، توصیهای است که بیشتر بزرگسالان نیز از آن سود میبرند: تقویت سواد دیجیتال در تعدادی از موضوعات رسانههای اجتماعی از جمله نحوه شناسایی تاکتیکهای اطلاعات نادرست و نحوه حل تعارضهایی که از پلتفرمهای اجتماعی منشأ میگیرد.
منبع:
TechCrunch