دیجیاتو: متا با پرداخت ۷۲۵ میلیون دلار برای پایاندادن به پرونده رسوایی کمبریج آنالیتیکا موافقت کرد.
به گزارش افتانا، شرکت متا، مالک
فیسبوک و اینستاگرام موافقت کرده است تا برای حلوفصل یک شکایت دستهجمعی، مبلغ ۷۲۵ میلیون دلار پرداخت کند. در این شکایت، غول شبکههای اجتماعی متهم شده بود که اطلاعات شخصی کاربران خود را در دسترس اشخاص شخص ثالث مانند شرکت کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) قرار میدهد.
این توافق پیشنهادی که اخیراً در بایگانی دادگاه تشریح شده است، یک شکایت طولانیمدت ناشی از افشاگری در سال ۲۰۱۸ را حل میکند، مبنی بر اینکه فیسبوک به شرکت مشاوره سیاسی بریتانیایی
کمبریج آنالیتیکا اجازه دسترسی به دادههای ۷۸ میلیون کاربر خود را داده است.
وکلای شاکیان، حلوفصل پیشنهادی را بزرگترین توافقی میدانند که تاکنون در یک شکایت گروهی مربوط به حفظ حریم خصوصی دادههای ایالات متحده به دست آمده و همچنین بیشترین مبلغی است که متا تاکنون برای حلوفصل یک شکایت دستهجمعی پرداخت میکند.
متا با اینکه تخلف صورت گرفته در این شکایت دستهجمعی را نپذیرفته است، در بیانیهای اعلام کرد که پرداخت تسویه حساب «به نفع جامعه و سهامداران ماست.» همچنین در بخش دیگری از بیانیه غول فناوری آمده است: «در طول سه سال گذشته ما رویکرد خود در زمینه حفظ حریم خصوصی را اصلاح و یک برنامه جامع حفظ حریم خصوصی را اجرا کردهایم.»
کمبریج آنالیتیکا که اکنون منحل شده، سال ۲۰۱۶ به عنوان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ فعالیت میکرد و به اطلاعات شخصی میلیونها اکانت فیسبوک با هدف پروندهسازی و هدف قراردادن رأیدهندگان دسترسی پیدا کرد. این اطلاعات بدون رضایت کاربران با کمک محققی بهدست آمد که فیسبوک به او اجازه داد تا اپلیکیشن را در شبکههای اجتماعی آن راهاندازی کند که دادههای میلیونها کاربر را جمعآوری میکرد.
متا در گذشته نیز مجبور به پرداخت چنین مبالغی برای حلوفصل شکایات شده است. در سال ۲۰۱۹، این شرکت موافقت کرد که ۵ میلیارد دلار برای حلوفصل تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال در مورد شیوههای حریم خصوصی و ۱۰۰ میلیون دلار برای تسویه ادعاهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مبنی بر گمراهکردن سرمایهگذاران خود در مورد سوءاستفاده از دادههای کاربران بپردازد.