رئیس مرکز ملی فضای مجازی، پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات و خدمات پایه آن را از اولویتهای شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد و گفت: تلاش میکنیم در سال آینده نسبت به راهاندازی بخشهای دیگر آن اقدام کنیم والبته در این راه مشکلات، چالشها و تهدیداتی وجود دارد.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس این مرکز در پیامی به مناسبت ۱۷ اسفند سالروز تشکیل شورای عالی فضای مجازی گفت: سرعت توسعه شبکه متناسب با سرعت توسعه بهرهبرداری نبوده و شاهد اختلالاتی در این حوزه هستیم. وی ادامه داد: در حالی که سرعت نه تنها کاهش نیافته، بلکه با رشد منطقی در حال افزایش است، اما بعضا ممکن است که رشد بیش از حد در حالی که شبکه آمادگی نداشته باشد، به ضد عمل کرده و شاهد ناکارآیی شبکه در خدمترسانی ارتباطی و اطلاعاتی شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین گفت: در این خصوص مذاکراتی با وزارت ارتباطات انجام شده و وزیر ارتباطات قول مساعد داده تا با همت مضاعف در ۱۴۰۱ از طریق بودجههای مناسب برای توسعه شبکه و قرارداد اخیر شرکت زیرساخت، توسعه زمینی شبکه ملی اطلاعات از میزان رشد مصرف شبکه پیشی گرفته و مشکلات مرتفع شود. فیروزآبادی یادآور شد: در شبکه که از سه المان اصلی هسته، مترو (خدمات) و دسترسی تشکیل میشود صرفا در لایه مترو نیاز به اصلاحاتی است که امیدوار هستیم از طریق سرمایهگذاری مناسب که توسط بخش خصوصی و شرکتهای متولی اپراتوری صورت میگیرد، انجام شود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی از جمله مهمترین اقدامات شورای عالی فضای مجازی را بحث شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه حداقل سه سند تفصیلی تصویب شده است که شامل تعریف، تبیین الزامات و سند معماری شبکه ملی اطلاعات کشور است. همچنین در رابطه با نظام پیشگیری با مقابله و حوادث فضای مجازی سندی مصوب شده است. وی تاکید کرد: این سند نقش برجستهای در مهار حملات دو سال اخیر در حوزه فضای مجازی کشور که با بسیج همه امکانات دشمنان این مرز و بوم صورت گرفته، داشته است. برهمین اساس میتوان از مجموعه حملاتی که امسال ایران را مورد هدف مستقیم قرار داد از جمله به سیستم راهآهن، بنادر و توزیع سوخت خودروها در کشور اشاره کرد که در مواجهه با تمام این حملات به سرعت اقدام به رفع عوارض شد تا کمترین آسیب وارد شود.
فیروزآبادی همچنین گفت: با استفاده از سند پیامرسانها و تجارب مرکز ملی فضای مجازی در کشور، توانستیم به دنبال بیماری کرونا و فراگیری آن در جامعه با کمک و همراهی همراه اول و بنا به ضرورت راهاندازی آموزشهای مجازی، سکوی شاد را در کشور راهاندازی کنیم و با اصلاحات در یک پیامرسان داخلی آن را تبدیل به یک سکوی آموزشی جامع در کشور کنیم تا نیازهای عاجل در این حوزه برطرف شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعهای که در فضای مجازی کشور در دو سال اخیر به دنبال همهگیری کرونا شاهد بودیم و سند صیانت کودکان و نوجوانان برای کاهش آسیب در حوزه کودکان در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و در این رابطه تقسیم کار بسیار خوبی بین نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور صورت گرفت. دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: همچنین در شورای عالی فضای مجازی نسبت به طراحی سند نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی اقدام شد که این سند ساماندهی مبادله اطلاعات الکترونیک بین دستگاههای جمهوری اسلامی در قوهقضائیه و قوه مجریه کشور را تسهیل میکند. رئیس مرکز ملی فضای مجازی یادآور شد: در زمان کرونا این مصوبه با جدیت بیشتری اجرا شد تا ارتباطات الکترونیکی و خدمات الکترونیکی دولت به مردم ارائه شود تا جایی که برای نخستین بار بخش خصوصی هم از امکانات سرویسهای خدمت دولت الکترونیک به صورت انبوه توانست استفاده کند و این خدمات توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است. فیروزآبادی تصریح کرد: با افزایش سواد فضای مجازی و تدابیر به عمل آمده در شورای عالی فضای مجازی و پیگیریهای مرکز ملی فضای مجازی با همکاری دستگاهها، مدیریت حوادث در این فضا را برای جلوگیری از بسیاری از جرایم انبوه ممکن کرده که از جمله مهمترین آنها که مردم در جریان هستند، بحث کلاهبرداری از حسابهای بانکی بود که با راهاندازی رمز پویا توانستیم از این جرایم جلوگیری کنیم.
وی گفت: آنچه مسلم است پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات و خدمات پایه آن از اولویتهای شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی است که باید انجام شود که بر آنیم تا در سال ۱۴۰۱ نسبت به راهاندازی بخشهای دیگر آن اقدام کنیم البته در این راه مشکلات، چالشها و تهدیداتی وجود دارد که یکی از نقاط نگرانکننده در این حوزه سرعت توسعه استفاده از این فضا نسبت به برنامههای توسعهای آن است. دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ما شاهد رشد ماهانه ۶ تا ۷ درصد ترافیک بینالملل در حوزه استفاده از اینترنت هستیم که البته بخش عمده افزایش این ترافیک مربوط به محتوایی است که مردم خود مولد آن روی شبکههای اجتماعی و رسانهای خارجی از قبیل اینستاگرام و واتساپ هستند.