طبق گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی کلاهبرداری در شبکههای اجتماعی ۱۸ بار نسبت به ۵ سال قبل رشد کرده و ۷۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.
گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا
کلاهبرداری در شبکههای اجتماعی افزایش یافت
خبرگزاری مهر , 13 بهمن 1400 ساعت 15:07
طبق گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی کلاهبرداری در شبکههای اجتماعی ۱۸ بار نسبت به ۵ سال قبل رشد کرده و ۷۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.
طبق گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی کلاهبرداری در شبکههای اجتماعی ۱۸ بار نسبت به ۵ سال قبل رشد کرده و ۷۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، طی سالهای اخیر شبکههای اجتماعی به ابزاری محبوب میان کلاهبرداران اینترنتی تبدیل شده است. در همین راستا گزارش جدیدی کمیسیون فدرال تجارت آمریکا(FTC) که اخیراً منتشر شده، نشان میدهد شبکههای اجتماعی به مثابه معدن طلا برای کلاهبرداران اینترنتی هستند. طبق این گزارش کلاهبرداریهای شبکه اجتماعی طی ۵ سال اخیر با نرخ فزایندهای افزایش یافته به طوری که در ۲۰۲۱ خسارات مربوط به آن بالغ بر ۷۷۰ میلیون دلار میشود. این رقم نسبت به ۴۲ میلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۸ بار افزایش یافته است.
این آژانس فدرال، سال گذشته ۹۵ هزار گزارش کلاهبرداری در شبکه اجتماعی دریافت کرده که مربوط به دستههای مختلف ازجمله کلاهبرداری سرمایهگذاری، احساسی، خرید آنلاین و غیره است. طبق گزارش منتشر شده کلاهبرداریهای سرمایهگذاری و احساسی (به ترتیب ۳۷ و ۲۴ درصد) بیشترین خسارت را در بر داشتهاند.
در کلاهبرداریهای سرمایهگذاری افراد با ادعای فرصتهای سرمایهگذاری جعلی که سود کلانی دارند با کاربران شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنند و گاهی اوقات هویت دوستانشان را جعل میکنند تا برای آنها (کلاهبرداران) پول ارسال کنند. کلاهبرداریهای شامل رمزارز نیز افزایش یافتهاند.
در گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا آمده است: بیش از یکسوم قربانیان کلاهبرداری احساسی آنلاین در ۲۰۲۱ میلادی ادعا میکنند در فیسبوک یا اینستاگرام فریب خوردهاند. این نوع کلاهبرداری اصولاً با یک درخواست دوستی از سوی فردی ناشناس آغاز میشود. در مرحله بعد کلاهبردار کاربر را فریب میدهد و از او درخواست پول میکند.
کلاهبرداری خرید آنلاین نیز افزایش یافته است. هرچند این نوع کلاهبرداری به اندازه انواع دیگر که در بالا ذکر شد، خسارت به بار نیاورده است، اما بیشترین میزان گزارشهای ارسال به کمیسیون فدرال تجارت آمریکا به این دسته (۴۵ درصد) تعلق داشته است. قربانیان این نوع کلاهبرداری کالایی را در شبکه اجتماعی خریدهاند و هیچگاه مرسوله خود را دریافت نکردهاند. کلاهبرداری خرید آنلاین بیشتر اوقات در فیسبوک و اینستاگرام اتفاق افتاده است.
در کل گزارش مذکور نشان داد کلاهبرداران در ۲۰۲۱ میلادی از شبکههای اجتماعی بیش از هر پلتفرم دیگری برای اعمال غیرقانونی خود استفاده کردهاند.
دلیل این امر نیز آن است که شبکههای اجتماعی راهی کمهزینه برای دسترسی به میلیاردها نفر در سراسر جهان است و میتوان به راحتی در آن دروغ گفت.
کد مطلب: 18798