نماینده آمریکایی در گزارشی از جمعآوری بیسابقه دادههای خصوصی کاربران توسط آمازون خبر داد و این پرسش را مطرح کرد که این شرکت محصولات میفروشد یا از مردم عادی جاسوسی میکند.
منبع : خبرگزاری فارس
نماینده آمریکایی در گزارشی از جمعآوری بیسابقه دادههای خصوصی کاربران توسط آمازون خبر داد و این پرسش را مطرح کرد که این شرکت محصولات میفروشد یا از مردم عادی جاسوسی میکند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، ابراهیم سمیره به عنوان یک قانونگذار مجلس ایالتی ویرجینیا، مسائل مربوط به حریم خصوصی اینترنت را مطالعه کرده و درباره نحوه تنظیم و مدیریت مجموعه داده های شخصی توسط شرکتهای فناوری بحث کرده است.
وی از جزئیات کامل اطلاعاتی که توسط شرکت آمازون جمعآوری شده حیرت زده شدهاست. این نماینده میگوید آمازون بیش از هزار شماره تماس شخصی تلفن وی را در اختیار دارد. این شرکت میداند سمیره که به عنوان یک مسلمان بزرگ شده در ۱۷ دسامبر سال گذشته دقیقاً به کدام بخش از قرآن گوش داده بود.
آمازون تمام سوابق جستوجوهای این فرد را ثبت کرده و همه سوابق دادههای مرتبط با سلامتی وی که قرار بود خصوصی باشند در اختیار داشت. وی که یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ویرجینیا است در واکنش به این رویه آمازون پرسید: آیا آنها محصولات میفروشند یا از مردم عادی جاسوسی میکنند؟
این شرکت مجموعه وسیعی از اطلاعات را در مورد مشتریان آمریکایی خود جمعآوری میکند و پس از فشارهای قضایی و قانونی از سال ۲۰۱۸، افشای دادههای خصوصی را که از کاربران جمعآوری میکند در صورت دریافت درخواست اشخاص آغاز کرد. مشتریان آمازون در ایالات متحده میتوانند اطلاعات خصوصی جمعآوری شده خود را با پر کردن فرمی در Amazon.com به دست آورند.
آمازون از طریق دستیار صوتی الکسا، بازار تجارت الکترونیک خود، کتابخوانهای الکترونیکی کیندل، کتابهای صوتی Audible، پلتفرمهای ویدئویی و موسیقی، دوربینهای امنیتی خانگی و ردیابهای تناسب اندام، دادههای مصرفکنندگان را جمعآوری میکند.
دستگاههای سازگار با الکسا انبوه اطلاعات را در خانههای افراد ضبط میکنند و دوربینهای امنیتی Ring داده های هر بازدیدکنندهای را ثبت میکنند. چنین اطلاعاتی می تواند قد، وزن و وضعیت سلامت فرد را نشان دهد. قومیت آنها (از طریق سرنخهای موجود در دادههای صوتی) و تمایلات سیاسی هر شخص از این طریق مشخص می شود. عادات خواندن و خرید افراد؛ موقعیت جغرافیایی آنها در هر روز معین و گاهی اوقات اینکه با چه کسی ملاقات کردهاند از این طریق مشخص میشود. بررسیهای یکی از خبرنگاران نشان داد که آمازون بین دسامبر ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۲۱ بیش از ۹۰۰۰۰ بار از طریق الکسا گفتوگوهای اعضای خانواده وی را ضبط و جمعآوری کرده که به معنای ضبط بهطور متوسط روزانه ۷۰ مورد گفتوگو است. از این طریق اطلاعاتی مانند نام فرزندان خردسال این خبرنگار و آهنگهای مورد علاقه آنها به دست آمازون افتاده است.
این شرکت از طریق الکسا حتی اطلاعات مربوط به نحوه اقناع والدین توسط کودکان برای اجاره بازیهای ویدئویی را ذخیره کرده است. الکسا به بچهها توصیه کرده بود کاملاً آماده باشید تا استدلالهای رایج والدین را مانند این بازی «خیلی خشونتآمیز» و «خیلی گران» است و «شما در مدرسه به اندازه کافی خوب عمل نمیکنید» رد کنند.