مطابق نظام مدیریت امنیت اطلاعات تا کنون ۳۱۶ گواهی معتبر در حوزه خدمات افتا صادر شدهاست.
منبع : خبرگزاری مهر
مطابق نظام مدیریت امنیت اطلاعات تا کنون ۳۱۶ گواهی معتبر در حوزه خدمات افتا صادر شدهاست.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، بیتا کیامهر، مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما) با اشاره به فعالیت سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات گفت: تاکنون ۳۱۶ گواهی معتبر در حوزه خدمات افتا صادر شده است.
وی با اشاره به حذف مراجعه حضوری شرکتهای متقاضی دریافت پروانه در حوزه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات از استقبال چشمگیر متقاضیان در خصوص الکترونیکی شدن فرایند ارزیابی و صدور پروانه و ثبت تقاضاها در کشور خبر داد و گفت: سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با حذف مراجعات فیزیکی، ضمن افزایش 10برابری تقاضا، مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۶ گواهی معتبر در حوزه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) ارائه شده که تعداد آنها در حال افزایش است در تشریح دلایل اعطای پروانه فعالیت در خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات به بخش خصوصی گفت: بیش از یک دهه است که سازمان فناوری اطلاعات ایران بر اساس اسناد و راهبردهای ملی ازجمله سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (سند افتا) و برنامههای پنجساله توسعهای، جهت حمایت و گسترش خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور و ساماندهی شرکتهای توانمند در این حوزه، اقدام به ارزیابی و صدور پروانه فعالیت کرده است. در همین راستا سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در قالب خدمت دولت به کسبوکار (G2B) در مهر ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما)، ایجاد سامانه arzyabi.ito.gov.ir را اقدامی ارزشمند بهویژه برای بخش خصوصی مستقر در خارج از استان تهران و در شرایط حال حاضر کرونا معرفی کرد و افزود: پیش از این متقاضیان ناگزیر بودند بهصورت حضوری از سراسر کشور درخواست خود را جهت انجام فرایند ارزیابی به اداره کل نظام مدیریت امنیت اطلاعات ارائه کنند اما با راهاندازی این سامانه، نیازی به حضور فیزیکی نیست و متقاضیان میتوانند از طریق سامانه، مدارک خود را بارگزاری کنند.
وی ادامه داد: چنانچه برای برخی شرکتها جهت ارزیابی فنی، انجام مصاحبه مورد نیاز باشد با توجه به شرایط کرونا، این مصاحبه بهصورت غیرحضوری و از طریق بستر ویدئوکنفرانس صورت می گیرد.
کیامهر تصریح کرد: از ابتدای راهاندازی سامانه در شرایط غیر کرونا نیز بهمنظور صرفهجویی در زمان و هزینه رفتوآمد شرکتهای خصوصی در استانها، این مصاحبه از طریق ویدئوکنفرانس انجام میشد و بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفت. سازوکار انجام این کار در استانها به این صورت است که شرکت متقاضی با مراجعه به ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استانها میتواند به انجام مصاحبه از راه دور اقدام کند.
وی درباره جزییات و شرایط دریافت پروانه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، این مجوز را جزو پروانههای حائز اهمیت در حوزه فناوری اطلاعات دانست که به طور رایگان صادر و تمدید میشود و افزود: پروانه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات شامل چهار گرایش فنی، عملیاتی، آموزشی و مدیریتی است و صدور این مجوز به دلیل وجود فرایند ارزیابی مشترک با مرکز افتای ریاست جمهوری بهعنوان دستگاه همکار، به طور متوسط حدود دو ماه طول میکشد که درصدد رساندن آن به حداقل زمان ممکن هستیم.
مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: مطابق با اسناد بالادستی، همه دستگاههای اجرایی بهمنظور استفاده از خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ازجمله طراحی و استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، پیادهسازی مرکز عملیات امنیت و تیم پاسخ به رخداد، پیادهسازی امنیت فیزیکی و محیط پیرامونی، امنسازی و مقاومسازی سامانهها، زیرساختها و سرویسها، آزمون و ارزیابی امنیتی، نصب و پشتیبانی محصولات فضای تولید و تبادل اطلاعات، آموزش امنیت، ممیزی انطباق استانداردهای امنیت اطلاعات و ارتباطات، موظف به استفاده از خدمات قابل ارائه توسط شرکتهای دارای پروانه هستند.
کیامهر با بیان اینکه فهرست این شرکتها با توجه به تاریخ اعتبار پروانه آنها از طریق درگاه معاونت امنیت به آدرس SEC.ITO.GOV.IR بهروزرسانی شده و قابل دسترسی است، گفت: اخذ گواهی انطباق سیستم مدیریت امنیت اطلاعات پس از پیادهسازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، از الزامات بوده و لازم است بیشتر از سوی دستگاههای دولتی مورد توجه قرار گیرد.