تیم کوک معتقد است که حریم خصوصی در فضای آنلاین به یک بحران تبدیل شدهاست.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، تیم کوک، مدیرعامل اپل در مصاحبه ای که چندی پیش با شبکه خبری ABC News انجام داد حریم خصوصی آنلاین را یک بحران خواند و ضمن اشاره به مشکلاتی که برای مدیریت دیتای کاربران، این اواخر دامنگیر شرکتهایی نظیر فیسبوک و گوگل شدهاست، جایگاه اپل در زمینه حریم خصوصی را خوب توصیف کرد.
کوک مدعی شد که حریم خصوصی به خودی خود به یک بحران تبدیل شدهاست. برخلاف شرکتهایی نظیر گوگل و فیسبوک، کسبوکار اپل روی حوزه تبلیغات تمرکز ندارد و درنتیجه سودی از جمعآوری اطلاعات کاربرانش به منظور تبلیغات هدفمند عاید این شرکت نمیشود.
تیم کوک با اشاره به این نکته گفت: شما محصول ما نیستید. محصولات ما آیفون و آیپد هستند. ما از اطلاعات شما حفاظت میکنیم و میخواهیم به شما کمک کنیم که آنها را محفوظ و امن نگه دارید.
کوک در توضیح این مسئله که چرا حریم خصوصی تا این اندازه اهمیت یافته به حجم عظیم اطلاعات شخصی موجود در فضای آنلاین اشاره کرد و گفت: آنها که در فضای آنلاین افراد را دنبال میکنند بیشتر از شخصی که به داخل پنجره خانهتان خیره شده در موردتان اطلاعات دارند. خیلی بیشتر از چیزی که تصور میکنید.
این مدیرعامل باسابقه که از طرفداران حفظ حریم خصوصی کاربران محسوب میشود در آذرماه سال گذشته با انتشار سرمقالهای در نشریه تایم از دولت آمریکا درخواست کرد که قوانینی را برای سختتر کردن جمعآوری اطلاعات کاربران وضع کند و همزمان اوضاع را برای کاربران شفافسازی کند.
وی در این مقاله همچنین خواستار برخورد با افراد و موجودیتهایی شد که اطلاعات کاربران را میان شرکتها دستبهدست میکنند.
مدیرعامل اپل گرچه مسئله حریم خصوصی را یک بحران خواند، اما اعلام کرد که به باورش این مسئله قابل برطرف شدن است و صرفا کافی است که شرکتها برای حل آن با هم متحد شوند.
کوک همچنین اشارهای هم به افزایش نگرانیها در رابطه با زمان استفاده از گجتها داشت و گفت: «من نمی خواهم زیاد از آیفون استفاده کنید. در واقع اگر زیاد از آیفون استفاده میکنید شاید بتوانیم کاری انجام دهیم تا بهرهوری و فایده استفادهتان را بالا ببریم.»
این اظهارات بعد از انتشار گزارشی در نیویورک تایمز منتشر می شوند که در آن گفته شده بود اپل همه اپلیکیشنهایی را که به والدین کمک میکند مدتزمان استفاده فرزندانشان از گوشی را مدیریت کنند بعد از افزودن قابلیت اختصاصی خود به iOS از اپ استور حذف کردهاست. اپل در ادامه در توجیه این اقدام خود اعلام کرد اپلیکیشنهای یاد شده را از آن جهت حذف کرده که از تکنولوژی خاصی به نام MDM (مدیریتکننده ابزارهای موبایل) استفاده میکردهاند و این تکنولوژی برای کسبوکارهایی ساخته شده که نیازمند مدیریت دیتای حساس دستگاههای کارکنانشان هستند.
کوک اعلام کرده که آماده است پیشنهادهای والدین را درباره راهکارهای مدیریت مدتزمان استفاده از موبایل بپذیرد و در این باره گفت: این مشکلی است که ما باید همراه با هم حل کنیم.