کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم به‌کارگیری دانش گسترده آی تی برای ارتقای کیفیت و بهره‌وری

31 خرداد 1394 ساعت 13:26

اطلاعات، ابزار مدیریت است و وظیفه آی تی است که این اطلاعات را به‌سرعت و دقت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به مدیران ارائه دهد تا در اولین فرصت، بهترین تصمیم را بگیرند.


اطلاعات، ابزار مدیریت است و وظیفه آی تی است که این اطلاعات را به‌سرعت و دقت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به مدیران ارائه دهد تا در اولین فرصت، بهترین تصمیم را بگیرند. 

به گزارش مؤسسه دیده بان آی تی، مهندس اکبر احمدی، مدیر شرکت پیام ارتباطات نوژان، که بیش از بیست سال در حوزه شبکه‎های کامپیوتری فعالیت دارد، معتقد است که به‌کارگیری دانش آی تی در تمامی عرصه‌ها و کسب‌و‌کارها در کشور باعث ارتقای کیفیت خدمات و بهره‌وری سازمان‌ها خواهد شد. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگویی است با این فعال حوزه آی تی کشور.

لطفاً مختصری درباره پروژه‌های پیشین و کنونی شرکت نوژان توضیح دهید.
شرکت نوژان توسط مهندسانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه شریف و پلی‌تکنیک در سال ۸۷ تأسیس شد که زمینه اصلی فعالیت شرکت نیز شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های بی‌سیم تعیین شده بود. در همین راستا شرکت موفق به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه واردات و فروش تجهیزات رادیویی شد. همچنین این شرکت دارای گواهی رتبه‌بندی از شورای عالی انفورماتیک و مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است. 

مأموریت شرکت پیام ارتباطات نوژان، ارائه بستری مطمئن برای جمع‎آوری و انتقال اطلاعات بدون محدودیت در هرجا و هرزمان است. در همین راستا این شرکت دو بخش تخصصی «شبکه‌های بی‌سیم» و «سیستم‌های جمع‌آوری و پردازش اطلاعات» را در سازمان خود در نظرگرفته است. 

در بخش شبکه‌های بی‌سیم، شعار «اینترنت برای همه در همه‌جا »، را انتخاب کرده و در همین راستا راهکار‌های رسیدن به این شعار و هدف فوق را در شرکت پیاده کرده‌ایم و زمینه الزامات این بحث را فراهم ساخته‌ایم. 

ما یک پروژه به نام سیستم جامع مدیریت کاربران بی‌سیم به نام NWAM(Nozhan Wireless Accounting Management) تعریف کردیم که در شورای انفورماتیک نیز ثبت شد. NWAM هسته مرکزی این سیستم بوده و خود دارای سه زیرسیستم است که تمامی عملیات شناسایی و تأیید اتصال کاربر به شبکه و همچنین محل استقرار کاربر توسط این سیستم کنترل می‌شود. در این سیستم تمام الزامات مهم امنیت شبکه در نظرگرفته شده‌است تا یک ارتباطات امن بین کاربر و شبکه برقرار شود. 

بخش دیگری از سیستم فوق، سخت‌افزار است که شرکت نوژان پس از بررسی سخت‌افزارهای موجود اقدام به اخذ نمایندگی از کمپانی ALTAI کرد که یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات شبکه‌های بی‌سیم است. 

در گام اول و برای حصول از پشتیبانی استانداردهای بین‌المللی محصولات این کمپانی، شرکت نوژان به ارسال تجهیزات رادیوییALTAI به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای تأیید نمونه اقدام کرد که پس از بررسی و آزمایش‌های لازم، محصولاتALTAI موفق به اخذ گواهی تأیید شدند. هم‌اکنون شرکت نوژان دارای تمامی مجوزهای لازم از مراجع قانونی برای سیستم فوق است.

تفاوت محصولی که شما ارائه می‌دهید با شرکت‌های رقیب در چیست؟
از مزایای رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه موجود در بازار می‌توان به تکنولوژی ابداعی این شرکت به نام سوپر وای‌فای با نفوذپذیری بیشتر نسبت به هم‌خانواده‌های این محصول به‌واسطه تکنولوژی سلولاردار با استاندارد ۱۰۰میلی‌آمپر و با نوع تشعشع متفاوت اشاره کرد که منجر به پوشش‌دهی مناسب آن می‌شود که قابلیت ایجاد شبکه‌ای ثابت و قوی با تعدادی زیادی کاربر یعنی چیزی حدود ۵۱۲ کاربر برای هر دستگاه را فراهم می‌آورد. 

هدف شرکت این است که به کاربران، امکان اتصال مداوم به شبکه دیتا و اینترنت را با ضریب نفوذپذیری بالا و امنیت مناسب ارائه کند. ضمن اینکه شرکت نوژان یک سیستم جامع شامل سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مرتبط را در حوزه اتصال کاربران به شبکه اینترنت فراهم آورده است که اطمینان عملکرد مناسب را به مشتریان خود می‌دهد. 

چه سازمان‌هایی مشتری سیستم فوق هستند؟
سیستم فوق طوری طراحی شده که وابسته به محیط یا کاربر خاصی نیست. هر سازمانی که در نظر داشته باشد اشتراک اینترنت کاربران خود را از طریق شبکه بی‌سیم امکان‌پذیر سازد می‌تواند از سیستم فوق استفاده کند. 

دانشگاه‌ها، مراکز صنعتی و محوطه‌های باز، فضاهای تفریحی و پارک‌ها، ساختمان‌های اداری و مسکونی می‌توانند از سیستم فوق به‌سادگی استفاده کنند. 

یکی دیگر از کاربردهای سیستم فوق مقوله جداسازی دیتا و اینترنت در سازمان‌هاست که برخی کابل‌کشی مجدد و استقرار دو سیستم شبکه مجزا به این امر را حاصل کرده‌اند و برخی نیز از طریق پیاده‌سازی شبکه بی‌سیم که غالباً در شبکه‌های بی‌سیم به کیفیت موردنظر دسترسی پیدا نکرده‌اند؛ لذا ما آمادگی داریم راهکار خود را به صورت آزمایشی در اختیار سازمان‌های فوق قراردهیم تا نتیجه آن به‌صورت عملیاتی مقایسه شود. 

لازم به‌ذکر است هم‌اکنون ساختمان مرکزی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سیستم شبکه بی‌سیم نوژان برای اتصال کارمندان به‌صورت وای فای مجهز شده است. 

از دیگر نقاط تمایز و کاربرد سیستم NWAM ، بحث سوئیچینگ GPRS کاربران موبایل بر روی شبکه وای فای است. هم‌اکنون این مبحث تحت عنوان ۳G Data offloadingدر دنیا مطرح است و در ایران نیز اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در این زمینه درحال بررسی و پیاده‌سازی آزمایشی هستند.
ما در شرکت نوژان نیز بررسی چگونگی برقراری ارتباط فوق را از سال ۹۳ آغاز کرده‌ایم و امسال نیز در حال تکمیل مقدمات این پروژه هستیم تا با تکمیل نسخه‌های نرم افزاری و سخت افزارهای مرتبط بتوانیم سیستم فوق را در اختیار اپراتورهای موبایل کشور قرار دهیم.

سایر فعالیت‌های شرکت در چه زمینه‌هایی است؟
همان‌گونه که در بخش معرفی شرکت اعلام کردم یکی دیگر از بخش‌های تخصصی شرکت نوژان واحد سیستم‌های جمع‌آوری و پردازش اطلاعات است. این بخشی است که مشتری اصلی آن صنایع و کاربرانی هستند که باید از محیط‌های خارج از محوطه‌های اداری جمع‌آوری اطلاعات کنند.
ما بر اساس استفاده از کامپیوترهای صنعتی قابل حمل PDA ،VMT وHandheld راهکارهای خاصی را شامل قابلیت افزودن ماژول‌های بارکدخوان وRFID طبق یک پیشنهاد فنی عملیاتی برای سهولت امور ارائه می‌کنیم. 

راهکارهای ما کمک به جمع‌آوری و انتقال و پردازش اطلاعاتی است که در سازمان‌ها با کامپیوترهای دستی و توسط کاربرانی در فضای فیزیکی خارج از سازمان یا محیط کارخانه صورت می‌گیرد. ما با محصولات خود به آنها این امکان را می‌دهیم که دیتای آنلاین را از طریق وایرلس و GPRS به مرکز داده خود ارسال کنند. 

ما در عصری زندگی می‌کنیم که دیگر بحث پشت میز نشستن کاربران و انتقال دیتا از طریق کابل مطرح نیست و از خط تولید یک کارخانه تا انبار آن چنین نیاز و ضرورتی به چشم می‌خورد که با استفاده از فناوری‌های نوین آی تی بر ‌سرعت جمع‌آوری و ارسال دیتا افزوده شود تا از این طریق اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن و به شکل مدون و طبقه‌بندی‌شده در اختیار مدیران قرارگرفته و تصمیم‌های لازم از سوی آنها اتخاذ شود. ما می‌خواهیم این امکان را ایجاد کنیم که اطلاعات در حال حرکت در هر زمان و موقعیتی قابل انتقال باشد و یکی از مطالبات نسل جدید و دنیای امروز که باید به آن توجه شود این است که هر اتفاق در لحظه، ثبت‌ شده و سریعاً بازخورد خود را بگیرد تا مدیر در اولین فرصت تصمیم‌گیری کند. 

این یک بحث جدی در نوژان است تا سرویسی به مشتریان خود، به‌ویژه در حوزه صنعت، ارائه بدهیم که بازدهی سازمانی آنها بالا برود چون با مکانیزه شدن، دقت کار نیز بالا می‌رود و مدیریت، اشراف بیشتری بر سازمان خود پیدا می‌کند. 

اطلاعات، ابزار مدیریت بوده و وظیفه آی تی این است که اطلاعات را به‌سرعت و دقت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به مدیران ارائه دهد. 

در این زمینه و به‌ویژه در بخش صنعت، مقولاتی مانند همگام و هماهنگ‌سازی نرم‌افزارهای ارائه‌شده توسط ما با محیط‌ها و سخت‌افزاری که بر آن کارخانه یا صنعت حاکم است نیز مطرح می‌شود که تطبیق آنها با یکدیگر باید در برنامه کاری ما به‌عنوان ارائه‌دهنده این محصولات گردآوری و پردازش اطلاعات باشد. 

ما پس از نیازسنجی و بررسی پیشنهاد‌ها، خواسته‌ها و انتظارات سازمان متقاضی سرویس، جمع‌بندی لازم را به آنها ارائه داده و محصول متناسب با محیط آنها را طراحی و در اختیارشان قرارمی‌دهیم که البته این فرایند زمان‌بری نیز هست و شاید حداقل ۴۵روز زمان ببرد تا کار ما متناسب با نرم‌افزارها و فرهنگ سازمانی آن مجموعه تکمیل و ارائه شود. هدف ما در نوژان رفع تمامی خواسته‌های مشتری در زمینه دیتا و پردازش آن است تا پس از دریافت محصول موردنظر خود از این شرکت، دغدغه به‌کارگیری و تطبیق آن با محیط و شرایطی از این دست را نداشته باشد و درصورت پیش آمدن مشکل یا اختلال نیز ما را در کنار خود احساس کند.

با این اوصاف، نوژان در زمینه خدمات پس از فروش محصول و پشتیبانی چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟
پشتیبانی همواره یکی از دغدغه‌های سازمان‌ها بوده است. اوایل همه‌چیز خوب پیش می‌رود اما کم‌کم که باگ‌های سیستم خود را نشان می‌دهند، مسئله پشتیبانی اهمیت خاصی پیدا می‌کند. تیم پشتیبانی ما ۲۴ساعته فعال است. در دستگاه‌های جمع‌آوری دیتا، ما پس از اتمام پروژه، یک دوره آموزشی برگزار می‌کنیم که کاربر در مرحله اول آن با دستگاه و مشکلات احتمالی و کنترل شرایط آن آشنا می‌شود. در مرحله دوم، برنامه‌نویسی در دستگاه‌ها و در مرحله سوم سوپروایزری تمام مجموعه و تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها و ارتباطاتی که در سیستم وجود دارد به کاربران آموزش داده می‌شود. 

در زمینه شبکه‌های بی‌سیم نیز ما آموزش‌های لازم را برای به‌روزرسانی نرم‌افزارها و سایر اموری که حین استفاده از این محصولات و راهکارها ضروری به‌نظر می‌رسد به کاربران خود ارائه می‌دهیم.
 
بدین شکل است که ارتباط بین ارائه‌دهنده سرویس و کاربر از طریق همین بخش پشتیبانی ادامه می‌یابد. 

در زمینه مسائل سخت‌افزاری محصولات ارائه‌شده توسط این مجموعه باید بگویم که شرکت نوژان، سیاست خاص خود را دارد و تنها محصولاتی را وارد می‌کند که فروشنده خارجی، قطعات یدکی نیز در کنار آن به ما ارائه دهد و از این طریق، مشکلات سخت‌افزاری تجهیزات خود را با ارائه گارانتی تعمیر در محل شرکت به مشتریان ارائه می‌کنیم. این امر تسهیل در عودت دستگاه معیوب را به مشتری فراهم می‌آورد.

و کلام آخر این گفتگو اینکه اگر دید‌گاه خاصی دارید، بیان کنید.
امیدوارم با استفاده و به‌کارگیری روزافزون شبکه‌های بی‌سیم در بخش‌های مختلف سازمانی و صنعتی کشور اعم از خطوط تولید، انبارها، بندرها و غیره و با استقرار سیستم‌های اتوماسیون در امور، سرعت، کیفیت و رشد بهره‌وری را ارتقا دهیم. آی تی همواره سعی در بهینه‌سازی دارد و ما خوشحال می‌شویم که با استفاده از این بستر روزبه‌روز خدمات‌رسانی بیشتر و باکیفیت‌تری داشته باشیم.


کد مطلب: 9710

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/interview/9710/لزوم-به-کارگیری-دانش-گسترده-آی-تی-ارتقای-کیفیت-بهره-وری

افتانا
  https://www.aftana.ir