مظفر پورنجبر، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از معدود افرادی است که در تمامی اپراتورهای تلفن همراه کشور در سطوح مدیریتی سابقه کار دارد؛ به طوری که از وی به عنوان مردی برای تمامی اپراتورها یاد میشود. پوررنجبر برخلاف مدیرعامل سابق مخابرات کمتر مصاحبه میکند؛ اما میگوید زمانی که حرفی میزند، دوست دارد صاحبنظران سخنانش را نقد کنند.
مظفر پورنجبر، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از معدود افرادی است که در تمامی اپراتورهای تلفن همراه کشور در سطوح مدیریتی سابقه کار دارد؛ به طوری که از وی به عنوان مردی برای تمامی اپراتورها یاد میشود. پوررنجبر برخلاف مدیرعامل سابق مخابرات کمتر مصاحبه میکند؛ اما میگوید زمانی که حرفی میزند، دوست دارد صاحبنظران سخنانش را نقد کنند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، با مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره عملکرد شرکت، تغییر مدیران عامل استانها و مشکلاتی که این روزها مخابرات با آن درگیر است گفتوگوی مفصلی انجام شده که بخش نخست آن را ملاحضه می کنید:
شرکت مخابرات در مواجهه با دستگاههای متعدد تصمیمساز در حوزه ارتباطات چه سیاستی را دنبال میکند؟
تعدد مراکز تصمیمگیر در حوزه ارتباطات ما را هم سر در گم کرده است. از یک طرف شورای رقابت یک جایگاه قانونی دارد که باید از آن تبعیت کنیم. یک طرف هم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که آنها نیز نظراتی دارند و نمیشود نادیده گرفت. حالا شورای عالی فضای مجازی هم وارد شده و مراکزی که تحت نظارت این شورا فعالیت میکنند و بسیار نیز فعال هستند، نظراتی دارند که لازمالاتباع است.
ما به لحاظ جایگاه تجاری که داریم، ناگزیریم همه اینها را در نظر بگیریم و منافعمان نیز ایجاب نمیکند در شرایطی که تازه خصوصی شدهایم و در حال تغییر و تحول هستیم در چند جبهه خودمان را درگیر کنیم. در این شرایط ترجیح میدهیم که با کمک تمام سازمانها مشکلات را مدیریت کنیم. به هر حال از نگاه مدیران شرکت مخابرات ایران، باید امکاناتی را که در اختیار داریم به صورت خدمت به مردم ارایه دهیم.
موضوع اختلاف نظر با شرکتهای PAP در خصوص قیمت رانژه گویا با ابلاغ مصوبه رگولاتوری و تعیین قیمت سه هزار تومان پایان یافته است. آيا شما با این مصوبه موافق هستید؟
کار در حوزه مخابرات بسیار گسترده است و این مسایل کوچک نباید ما را به خودش مشغول کند. تمرکز ما روی ماموریت اصلیمان که به توسعه کشور کمک خواهد کرد، معطوف شده است. از نظر ما رانژه یک موضوع بسیار کوچک و فرعی است.
به هر حال طبق محاسبه ما، قبل از نوسانات نرخ ارز هزینه رانژه برای شرکت مخابرات عددی بین هفت تا ۹ هزار تومان بود و تقاضایی که ما از سازمانهای نظارتی و رگولاتوری داشتیم، تعیین قیمت هفت هزار تومان، صرف نظر از مدل عملیاتی و اجرایی است. این هزینهای است که در شرکت مخابرات وجود دارد. اما مسایلی که مطرح کردم، این اجازه را به ما نمیدهد که در این زمینه تهاجمی برخورد کنیم. اگر نگاهی منطقی به افزایش نرخ محصولات مختلف از سال ۱۳۸۲ به بعد داشته باشیم و در صورتی که قیمت پایه را در آن سال ۱۰۰ فرض کنیم؛ این رقم در سبد خانوار اکنون به ۳۱۵ تا ۳۸۵ رسیده است. تنها محصولی که در همان حول و حوش ۱۰۰ باقی مانده است خدمات شرکت مخابرات ایران است. با توجه به افزایش هزینهها که کاملا مشهود است، در ۱۰ سال گذشته شرکت مخابرات تنها پنج درصد هزینه قیمت مکالمات خود را افزایش داده است که از نظر ما این موضوع دیر یا زود با تجدیدنظر در قیمتها باید حل شود. البته مخابرات ایران با افزودن سرویسها و کیفی کردن آنها در تلاش است تا بخشی از زیان خود را جبران کند.
پس شما همچنان به قیمت سه هزار تومان هزینه رانژه معترضید و این موضوع را پیگیری میکنید؟
هزینه رانژه قبل از نوسانات نرخ ارز هفت هزار تومان بود که با توجه به ابلاغیه رگولاتوری، فعلا سه هزار تومان را اجرا میکنیم تا از طریق مراجع دیگر بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.
ما هیچ علاقهای نداریم تا نسبت به اجرای دستورالعملهای شورای عالی فضای مجازی، شورای رقابت و سازمان تنظیم مقررات انتخابگر باشیم. علاقهمندیم که در این زمینه آنچه که نزدیک به قانون باشد را اجرا کنیم.
چندی پیش شورای رقابت اعلام کرد که مخابرات نمیتواند بیشتر از ۱۰ درصد بازار ADSL را در دست داشته باشد. در حالی که به نظر میرسد با توجه به میزان واگذاری ADSL، اکنون مخابرات در برخی از شهرها بیش از ۱۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد و گفته شد که مخابرات با جدیت رفع این محدودیت را پیگیری میکند. نتایج پیگیریهایتان چه بوده است؟
در اینکه به این مصوبه با حفظ احترام جایگاه شورای رقابت اعتراض داریم، هیچ شکی نیست. اما هنوز وقت آن نرسیده که ما به این موضوع بپردازیم. از نظر شرکت مخابرات ایران، با توجه به واگذاری ۲۵ میلیون خط تلفن ثابت، بازار اینترنت پهن باند بسیار بزرگ است. از دید ما بازار آنقدر بزرگ است که مجموع واگذاریهای انجام شده توسط مخابرات و PAPها هنوز به ۱۰ درصد کل بازار نرسیده است.
نکته دیگری که در این مصوبه نامفهوم است، این است که آيا هر کدام از PAPها نیز باید ۱۰ درصد بازار را داشته باشند یا همه آنها مجموعا ۹۰ درصد بازار را داشته باشند؟ حال اگر یکی از PAPها نتوانست سهم خود را اجرایی کند تکلیف چیست. از دید ما این جمله شورای رقابت قابل تفسیر است و ما وقتی بازار کمکم به عدد و رقم قابل تجزیه و تحلیل رسید، موضوع را از شورا پیگیری خواهیم کرد.
هماکنون میزان واگذاری ADSL مخابرات چقدر است؟
ما حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار پورت راهاندازی کردهایم که نزدیک به یک میلیون پورت آن واگذار شده است.
در خبرها آمده است که شبکه WLL روستایی به شرکت خدمات ارتباطی تالیا واگذار شده است. مخابرات در این واگذاری چگونه عمل کرده است؟
ما شبکه WLL روستایی را از بعد حقوقی به عنوان یک دارایی به تالیا واگذار نکردهایم. تالیا تنها این اجازه را دارد که رومینگ داخلی را با شبکه WLL روستایی برقرار کند.
یعنی توسعه و نگهداری شبکه WLL روستایی به تالیا واگذار نشده است؟
موضوع نگهداری، توسعه و ارایه خدمات در شبکه WLL روستایی همچنان بر عهده شرکت مخابرات ایران است. اتفاقی که برای تالیا افتاده است استفاده از تجهیزات شبکه GSM روستایی برای رومینگ داخلی است و در صورتی که رایتل و ایرانسل نیز خواستار استفاده از این شبکه با شرایط تجاری مشخص باشند، مخابرات در صورت نداشتن محدودیت قطعا حاضر به همکاری با سایر اپراتورهاست.
رگولاتوری چند هفته پیش مصوبهای مبنی بر الزامی شدن رومینگ داخلی برای اپراتورها را به تصویب رساند، با توجه به این مصوبه، در صورتی که یکی از اپراتورها درخواست استفاده از شبکه همراه اول را داشته باشد، آيا شما از آن استقبال میکنید؟
در این موضوع دو نکته نهفته است، اول اینکه رگولاتوری مصوبهای را صرف نظر از محتوا ابلاغ کرده است. آيا اپراتور میتواند بگوید مصوبه را قبول ندارم؟ ما هر چیزی را که رگولاتوری تصویب و ابلاغ کند، قبول داریم. نکته دوم این است که رومینگ یک توافق دو طرفه بین دو اپراتور است. رگولاتور در این زمینه دست اپراتورها را باز گذاشته است که براساس مدلهای تجاری خود با هم توافق کنند. در این زمینه رایتل مواردی را طرح کرده و در حال مذاکره با همراه اول است. اما نظر شخصی من این است که ما با سایر اپراتورها باید فراتر از این موضوع حرکت کنیم و دعا میکنم روزی برسد که یک شبکه در کشور وجود داشته باشد و به همه اپراتورها سرویس بدهد تا اپراتورها به جای جنگ و دعوا بر سر فناوری و سیم و بایت؛ بروند سراغ مردم و سرویسها به آنها ارایه کنند.
ما هم امیدواریم سایر اپراتورها نیز به این نگاه رقابتی برسند، ولی با توجه به شناختی که از مدیران این حوزه داریم بعید به نظر میرسد این آرزوی شما عملی شود.
به نظر من اگر یک شرکت ملی ایجاد شود که متولی ایجاد و نگهداری یک سایت سرحال در شان ملت ایران باشد، قطعا منافعش به همه اپراتورها خواهد رسید. من میدانم طرحی تجاری وجود دارد که یک شرکت متولی سایت تمام اپراتورها بشود و با مدیریت تمامی شرکتهایی که در این حوزه درگیر هستند، منافع خودشان را داشته باشند.
در کشوری مثل ایران ما داشتن شبکه مستقل را حوزه رقابت نمیبینیم. بلکه ما رقابت را در حوزه ابداع و ارایه سرویسهای جدید به مردم میبینیم.
سهام مخابرات از دسته سهامهایی است که همیشه دارای یک ثبات نسبی بوده و این روزها برخلاف رشد زیادی که شرکتهای تولیدکننده داشتهاند خیلی رشدی در سهم مخابرات دیده نمیشود. با توجه به اتفاقات و نوسانات نرخ ارز آیا مخابرات به EPS خود میرسد؟
با توجه به عملکرد مالی تا این لحظه توانستهایم به پیشبینیها برسیم و فعلا از برنامه عقب نیستیم.