به گفته عضو هیئتمدیره سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی، جهش طلایی صنعت فاوا، اینترنت اشیاست که تشکلهای این حوزه ازجمله سندیکای شناسایی و مکانیابی میتواند با ایجاد اتحاد در میان اعضا عاملی برای همافزایی و ارزشآفرینی در این صنعت شود.
منبع : سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی
به گفته عضو هیئتمدیره سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی، جهش طلایی صنعت فاوا، اینترنت اشیاست که تشکلهای این حوزه ازجمله سندیکای شناسایی و مکانیابی میتواند با ایجاد اتحاد در میان اعضا عاملی برای همافزایی و ارزشآفرینی در این صنعت شود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، میثم صالحی، عضو هیئتمدیره سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی، اینترنت اشیا (IOT) را یک جهش طلایی دانست و گفت: بیل گیتس میگوید گاهی فرصتهایی رخ میدهد که اگر از اول با آن حرکت کنیم، موفقیت و ثروت با خود میآورد. جهش طلایی صنف ما اینترنت اشیا است. فناوری است که شروع شده است و باید با آن همراستا شویم و حرکت کنیم تا چند سال آینده میتوانیم حرف مهمی داشتهباشیم.
او با بیان اینکه سندیکا با توجه به رویکرد کاری و فلسفه وجودیاش که باید اعضا را دور هم جمع کند، میتواند بستری برای هم افزایی باشد، گفت: با ورود تشکل و راه اندازی کنسرسیوم پروژه ها ادغام می شود و اینگونه ارزش آفرینی در مدت زمان کوتاهتری روی میدهد. اگر بتوانیم با همراهی یکدیگر کنسرسیوم منطقی و شفافی را بر بستر سندیکا به دست آوریم یک برند جهانی و کشوری درست میشود. همانطور که نانو در کشور ما در دنیا سرآمد است.
صالحی در ادامه به ارائه پیشنهادهایی برای گذار از دوران بحران اقتصادی ناشی از تحریم ها و کرونا پرداخت و افزود: اجتناب از سرمایه گذاری بلندمدت که بازگشت سرمایه بیشتر از سه سال دارند، ایجاد سبد کسب و کاری با ریسک غیرهم سو که اگر یکی از محصولات یا پروژهها انتظارات را برآورده نکرد، دیگری آن را پوشش دهد.
او به بازطراحی مدل کسبوکار با نگاه بر تاثیرات تغییرات دیجیتالی بر کسبوکارها است که در شرکتهای بسیاری اجرا شده اشاره کرد و گفت: در مدلهای کسبوکار امکان راهاندازی فروشگاه اینترنتی، دورکاری نیروهای انسانی، جمعآوری نیازهای کارفرما از طریق الکترونیکی و مذاکرات و جلسات در فضای مجازی و تلفنی مطرح هستند. هرچقدر بتوانیم این تحولات را در کسبوکار دیجیتالیمان ایجاد بکنیم، مفید است. لازم است اتاق فکری راهاندازی کنیم تا ضمن بازطراحی مدل کسبوکار، برنامههای درآمدزایی را بر بستر دیجیتال منتقل کنیم.
او تاکید کرد: در بازطراحی مدل کسبوکار باید رویکرد دیجیتالی، بومیسازی کردن کالاهایی که ما را از واردات مستقل میکند و مردممحور کردن کسبوکارها را در نظر داشته باشیم.
صالحی از پنجره فرصت رکود اقتصادی بینالمللی گفت که با بهرهبرداری از این موقعیت میتوانیم تجربه و تکنولوژی را وارد کشور کنیم. کشورهایی که صاحب تکنولوژی هستند و دچار رکود اقتصادی شدهاند در این شرایط حاضرند تجربه و تکنولوژیشان را ارزانتر بفروشند و شرکتهای ما میتوانند در این فرصت تولیداتشان را تقویت کنند.
او با بیان اینکه تامین مالی بانکی برای سرمایه در گردش کالایی برای شرکتها موثر است، گفت: کسبوکارها از بانکها تامین مالی بگیرند ولی نرخ موثر سود سالیانه باید متوسط نرخ تورم باشد. این بر آن دسته از کالاها و مواد اولیه موجود در شرکتها یا در حال واردات تاثیرگذار است. بانکها باید به تولید کمک کنند و دست از سرمایهگذاری در ملک و امور غیرتولیدی بردارند. چیزی که سالهاست اقتصاددانهای فریاد میزنند. آنها باید این پول را به شرکتها بدهند. شرکتهایی که ارزیابی شدهاند و قابلیت به گردش در آوردن چرخ اقتصاد کشور را دارند.
صالحی با بیان اینکه حرکت به سمت تولید کالاهای وارداتی بحثی قدیمی است. باید دید در چه کالاهایی میتوانیم خودکفا شویم. تا وابستگی از درامدهای نفتی کاهش یابد، گفت: کسبوکارها باید در اتاقهای فکر بررسی کنند چه کالاهای وارداتی هست که توان تولید آن در داخل وجود دارد و دست به تولید آن بزنند. برای مثال ما توانستهایم در شرکت خودم تجهیزاتی را در ایران در حوزه RFID بومیسازی کنیم. او با اشاره به اینکه باید از کسبوکارهای دولت محور به سمت کسبوکارهای مردم محور برویم، گفت: دولت بر اساس هر آنچه که گفته شد و همه میدانیم، بنیهای عالی ندارد. بدنه به لحاظ نقدینگی و بودجه کشوری الان بسیار ضعیف است.
تمرکز ما در مسئولیت اجتماعی باید روی اشتغالزایی و رفع فقر باشد. علاوه بر تمام چیزهای روتین و کلیشهای که همه میدانیم مثل حفظ محیط زیست و ... باید به سمت اشتغالزایی بیاییم. چون دولت نمیتواند مشکل بیکاری را متاسفانه رفع کند. اگر ما مولد خوبی باشیم، نقشی از آن را میتوانیم اجرا کنیم. حداقل خودمان به جمع بیکارانی که رو به فزونی بر دوشهای دولت هستند، اضافه نمیشویم.