به گفته معاون وزیر ارتباطات پنج پیامرسان بومی از میان هفت پیامرسان فعلی با انتخاب مرکز ملی فضای مجازی از گردونه حمایت حذف میشوند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات درباره حمایت از پیامرسانهای بومی مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی و تصمیم جدید برای فعالیت این شبکه توضیح داد و گفت: مصوبه چارچوب حمایت از پیامرسانهای داخلی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که تکالیفی را برای چند دستگاه حکومتی مشخص کرد. بخش عمدهای از این تکالیف مربوط به وزارت ارتباطات بود و دستگاههای دیگری مانند قوه قضاییه، صداوسیما، بانک مرکزی و وزارت ارشاد نیز هرکدام بخشی از این تکالیف را برعهده داشتند.
رئیس هیئتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه آنچه که مصوب شورای عالی فضای مجازی میشود حکم قانون را دارد، ادامه داد: این تکلیف قانونی به وزارت ارتباطات ابلاغ شد و پیرو آن چند جلسه کارشناسی انجام شد تا نوع حمایتها از پیامرسانهای بومی مشخص شود.
معاون وزیر ارتباطات افزود: نخستین نکته مورد تاکید وزارت ارتباطات این است که سند حمایت از پیامرسانهای بومی با هدف اصلاح عواملی که مانع از حضور و رجوع مردم به پیامرسانهای داخلی میشود به تصویب رسید تا این موانع را تسهیل کند.
وی گفت: نظر وزارت ارتباطات این است که در حال حاضر بهدلیل عدم اقناع افکار عمومی، مراجعه مردم به پیامرسانهای داخلی کمرنگ است و شتابی که باید داشتهباشد وجود ندارد و اقبال عمومی به سمت این شبکهها کم است. به همین دلیل موضوعات فنی در لایههای بعدی قرار دارد.
فتاحی گفت: اگر اقناع افکار و اعتماد عمومی اتفاق بیفتد، حتی اگر مشکلی در ابزار فنی هم اتفاق بیفتد کاربر پای سرویس خود میایستد. همانطور که در روزهای نخست تلگرام، این شبکه دارای باگهای فنی بود، پیامها با تاخیر مبادله میشد و بسیاری از آپشنهای فعلی را نداشت.
وی ادامه داد: در زیستبوم پیامرسانهای داخلی مصوب شورای عالی فضای مجازی، موضوعات مربوط به اقناع افکار عمومی نیز آمدهاست؛ اما با این وجود وزارت ارتباطات بیکار ننشسته و حتی وزیر ارتباطات مکاتباتی خدمت مقام معظم رهبری داشتند و پاسخ ایشان به این نامه، منجر به حکم تاریخی در مورد حفظ حریم خصوصی شد که سازوکار اجرایی آن باید اتفاق بیفتد.
معاون وزیر ارتباطات درباره تدوین لوایح صیانت از کاربران در فضای مجازی که توسط وزارت ارتباطات انجام شدهاست، گفت: آنچه در ذهن و باور ماست این است که باید ابتدا فضا را درست کنیم و به اقناع افکار عمومی برسیم؛ اما عدهای می گویند شما چرا عنوان میکنید که مردم به پیامرسانهای بومی اعتماد ندارند.
فتاحی تاکید کرد: باید توجه داشت که اقناع افکار عمومی با آنچه که مطرح میشود که از پیامرسانهای داخلی جاسوسی اتفاق میافتد، متفاوت است. اقناع این است که در پس ذهن کاربر چه به لحاظ سیاسی و چه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، یک چارچوبی شکل بگیرد که می خواهم از پیامرسانهای بومی استفاده کنم.
وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی خوبی امروزه در کشور اتفاق افتاده و مردم با آن همراهی میکنند، اضافه کرد: باید مردم اقناع شوند تا از یک ابزار بین المللی فراگیر که سالهاست دیتای خود را در آن قرار دادهاند خارج شده و به پیامرسان بومی روی بیاورند.
فتاحی با اشاره به اینکه در حوزه فنی حمایت از پیامرسانهای بومی یکسری تکالیف به وزارت ارتباطات محول شدهاست، گفت: ٥ میلیارد تومان وام از محل وجوه ادارهشده وزارت ارتباطات به هریک از این پیامرسانها اختصاص پیدا کرد و ما سعی کردیم شرایط سختی برای این تسهیلات نگذاریم چرا که تنها ٢ شرکت از ٧ شرکت پیامرسان، دارای پشتوانه دولتی هستند و سایر آنها شرکتهای کوچک و دانشبنیان هستند که نیاز به حمایت دارند.
رئیس هیئتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اضافه کرد: واگذاری کولوکیشن (هممکانی) از دیگر اقدامات انجام شدهاست به این معنی که فضای رک به آنها اختصاص یابد تا بتوانند سرورهایشان را در آنجا مستقر کنند و پاور و کولینگ آنها را وزارت ارتباطات تامین می کند. این تکلیف نیز انجام شد و برای هر پیام رسان ٥ فضای رک به صورت رایگان اختصاص یافت.
وی واگذاری پهنای باند اینترنت بهصورت رایگان را از دیگر اقدامات انجامشده از سوی وزارت ارتباطات عنوان کرد و گفت: ٥ گیگابیت پهنای باند به هریک از این پیامرسانها اختصاص پیدا کرد و پهنای باند داخلی اینترانت برای اتصال به IXP نیز هرکدام به میزان ٥٠ گیگابیت در اختیار گرفتند. البته همه این ظرفیتها قابل افزایش است.
به گفته فتاحی در همین حال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعرفه استفاده از پیامرسانهای بومی را به یکسوم اینترنت کاهش داد.
وی با بیان اینکه یک پکیج فنی در قبال پیامرسانهای بومی ارائهشد، افزود: هریک از پیامرسانها به فراخور نیازمندیشان از این ظرفیتها استفاده کردند و مانعی برای ارائه خدمات به این شرکتها وجود ندارد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه این وزارتخانه از کسبوکارهای در حال رشد حمایت میکند و مشتاقیم پیامرسانهای داخلی شکل بگیرند، گفت: متاسفانه از دو طرف وزارت ارتباطات را تحت فشار رسانهای قرار میدهند؛ از سمتی میگویند چرا این میزان پول به این شرکتها اختصاص یافت، چرا که از ابتدا معلوم بود اینها کاری از پیش نمیبرند و از سوی دیگر میگویند چرا کمکاری می کنید و با ٥ میلیارد تومان مگر میتوان پیامرسان در حد تلگرام ساخت.
فتاحی با اشاره به اینکه این افراد اغراض دیگری داشته و هدفشان کمک کردن به پیامرسانها نیست، خاطرنشان کرد: اینها یا غرض سیاسی دارند و یا منافع اقتصادیشان در خطر است، اما ما بهعنوان وزارت ارتباطات بدون توجه به ماهیت سرویس (شبکه اجتماعی، پیامرسان و ...)، هر مدل استارتاپ و اپلیکیشنی را که توجیه داشتهباشد، حمایت فنی و اقتصادی میکنیم.
معاون وزیر ارتباطات گفت: از لحاظ تعداد کاربر، حدود ١٥ میلیون نفر طی این مدت در پیامرسانهای داخلی، رجیستر شدهاند. این در حالی است که از دیماه ٩٦ که شروع فعالیت پیامرسانهای بومی بوده، تعداد رجیستری کاربران آنها از ١.٥ میلیون به ١٥ میلیون رسیده و ١٠ برابر شدهاست. اگر با همان روند پیش میرفتند در بهترین حالت شاید به ٣ برابر تعداد اولیه کاربر دست پیدا میکردند، اما هماکنون تعداد کاربرانشان ١٠ برابر شدهاست.
وی گفت: هماکنون برخی از مدیران پیامرسانها احساس میکنند که دیگر نمیتوانند در این بازی باشند و پس از مدت ٨ ماه که پیامرسانهای بومی فعالیت خود را آغاز کردند، مرکز ملی فضای مجازی به این نتیجه رسیدهاست که تعداد ٧ پیام رسان زیاد است.
فتاحی اضافه کرد: البته این یک رویه بوده که در ابتدا ٧ پیام رسان را معرفی کرده و از میان آنها، موفقترینها را انتخاب میکنند. به همین دلیل هماکنون صحبت بر سر این است که دو پیامرسان انتخاب و حمایت از آنها ادامه یابد.
رئیس هیئتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: مابقی پیامرسانها از گردونه حمایت حذف خواهندشد. به این معنی که فعالیت میکنند، اما دیگر در چارچوب حمایتی وزارت ارتباطات قرار ندارند، چرا که اگر هر توانمندی داشتند در این بازه زمانی به نمایش گذاشتهاند. حتی برخی از مدیران این پیامرسانها خودشان به این جمعبندی رسیدند که کار را ادامه ندهند.
وی گفت: اگرچه ممکن است حتی مدیرانشان بگویند نه و ما هستیم، اما آنچه برداشت شخصی من از جلسات مداوم با آنها است، این نکته است که بعضی از پیامرسانها توان حضور در سطح بالا را ندارند و یا اگر ادعا میکنند که توانش را دارند جذب تنها ٢٠٠ هزار کاربر در مدت ١٠ ماه نشان میدهد که این توانایی وجود ندارد و ادامه دادنشان به صلاح نیست.
فتاحی با بیان اینکه نتیجه این تصمیمگیری از سوی مرکز ملی فضای مجازی اعلام می شود، اظهار داشت: نکته مهم این است که مشکل پیامرسانهای بومی مسائل فنی نیست و مشکلات فنی بهراحتی قابل حل هستند. اگر کاربر بازخورد مثبت به یک سرویس دهد، باگهای فنی قابل برطرف شدن هستند، اما موضوع این است که کاربر باید به این باور برسد که امروزه دیگر با وجود قوانین محکم، تعدی به حریم خصوصی کاربر در فضای مجازی معنی ندارد و ذهنیتی که امروز درست شدهاست باید در عمل اصلاح شود.